Iltalehti: Espanjassa ei enää suvaita suomalaisia turisteja. 'Ei meitä haluta'
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ffca8b58-33b4-439d-9c61-7c6e04deaea8
Osa suomalaisista on alkanut vältellä perinteistä suosikkikohdettaan Espanjaa, koska he eivät enää koe olevansa tervetulleita maahan. Espanjassa paikalliset ovat alkaneet osoittaa vihamielisyyttä turisteja kohtaan protestoiden liikaturismia ja turismin aiheuttamia asumiskustannusten nousuja. Iltalehden haastattelemat suomalaiset kertovat, että heitä on kohdeltu töykeästi muun muassa takseissa, ja joitakin on jopa ammuttu vesipyssyillä ravintoloiden terasseilla. Useat suomalaiset ovat nyt päättäneet vaihtaa lomakohteekseen Kreikan, jonka paikalliset ovat heidän mukaansa ystävällisempiä ja vieraanvaraisempia.
Espanjalaisten ylimielisyys suomalaisia turisteja kohtaan kertoo kaiken tarvittavan monikylttuurisuuden utopiasta, johon punavihreät ovat Suomeakin johdattamassa. Ei tarvitse olla kummoinenkaan tietäjä ymmärtääkseen, miksi nämä ylpeät espanjalaiset ovat alkaneet suhtautua halveksivasti suomalaisiin turisteihin. Samat ihmiset, jotka tänne Suomeen toivottavat tervetulleiksi kuka tahansa, saavat nyt ulkomailla itse maistaa sitä "vieraanvaraisuutta", jota he jatkuvasti meille yrittävät myydä. Nyt sitten ihmetellään, kun etelän ystävät näyttävätkin suomalaisille keskisormea ja käskevät häipyä kotiinsa.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole enää hinkua mihinkään banaanivaltioon ne on nähty,rahaa säästyy ja ilmasto pelastuu.
Lentomatkustelusta tulisi tehdä niin kallista että tavan tallaajalla ei ole varaa niinkuin ennenvanhaan oli.
Vaan täällä HIRVIÖIDEN parissa tulisi olla?
"Banaanivaltio" sanan käyttö kertoo sinunkin, ihmispa#kan, luonteesta 💯 tarpeeksi.
Öykkärit kuten sinut, he nimenomaan haluavat Espanjasta ja muista etelän kauniista maista pois. Eivät kunnon turisteja, jota ymmärtävät ja osaavat olla.
Tän ketjun lomailijat on ilmeisesti sitä mieltä että espanjalaisilla ei tulisi olla päätäntävaltaa oman maansa asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että vähättelet minun kokemustani jonkun lehti jutun perusteella kertoo yksinkertaisuudestasi
Aika nopeasti alat nimittelemään kun joku kertoo muita kokemuksia kuin sinun omasi ovat. Olen käynyt parikymmentä kertaa Espanjassa, sanotaanko näin että keskimäärin asiat sujuvat melko hyvin ja palvelu on sekä ystävällistä että toimivaa. Tämä siis sillä kokemuksella mikä minulla on kymmenistä muista maista joissa olen käynyt joko loma- tai työmatkalla.
Yhteen huonoon kokemukseen törmääminen ei tee mistään kohteesta vielä yleisesti boikotoitavaa omasta mielestäni. Maasta nyt puhumattakaan. Ainakin Aurinkorannikolla homma tuntuu pelaavan, kun tuhannet suomalaiset ovat jopa muuttaneet sinne. En itse matkustele mielelläni paikoissa joiissa sisäänheittäjät huutelevat jatkuvasti perään (mm. muutamat itäisen Välimeren maat) tai pimeän tultua
No pahoittelut, mutta itse aloitit. En ole koko maata dissannut. Puhun paikoista joissa itse liikuin Fugesta Malagaan. Sain useammassa paikassa töykeää kohtelua. Enkä ollut ainut muutama seurue joiden kans juttelin "joo ei täällä kyllä tervetullut olo ole. Rahasi otamme mut sä et kelpaa" Kyllä minullakin vertailu kohteita on aika paljonkin. En tiedä miksi puhut "En itse käy sisään heittäjä nais" En tiedä miksi luulet tietäväsi missä oon käynyt, mutta olen aina kiertänyt Islam maat kaukaa vaikka nyt nuorempana tuli käytyä mieheni tai isäni kanssa Turkissa ja Tunisias. Oikeasti vaarallinen paikka yksin liikkuvalle naiselle. Kävin ennen Espanjaa Thaimaassa ja tykkäsin todella vaikka onhan siel ongelmansa paikallisilla. Mä en ymmärrä miks kukaan tulee vänkään, jos mulla ehkä! sattunut poikkeuksellisen huono tuuri. Kyllä siel ystävällisiäkin olin.
Vierailija kirjoitti:
Tän ketjun lomailijat on ilmeisesti sitä mieltä että espanjalaisilla ei tulisi olla päätäntävaltaa oman maansa asioista?
Vaan rasistejapa eivät hekään ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sitä et suuntaisivat vihansa hallitukselle. Airbnb tulee rajoittaa. Eihän toi oikeen oo.
Yli sata suomalaista on Turkissa ja Kreikassa konkurssiin menneen matkanjärjestäjän matkalla
KKV:n mukaan matkustajat, joilla on reittilento, pääsevät todennäköisesti palaamaan matkalta suunnitellusti. Lentoyhtiöltä kannattaa varmistaa lennon tiedot.
Mixx Travelin charter- eli tilauslennot on todennäköisesti peruttu, ja niiden tilalle matkustajien on itse hankittava paluulennot, jotka vastaavat alkuperäisiä lentosuunnitelmia mahdollisimman hyvin, virasto sanoo.
Lennoista voi hakea korvausta KKV:ltä. Myös hotellimajoituksesta voi hakea korvausta, jos joutuu yöpymään kohteessa suunniteltua pitempään.
Matkailijoilla ei ole velvollisuutta maksaa uudestaan jo maksettuja hotelliyöpymisiä. Vetoa siis siihen, että hotelli on kertaalleen maksettu ja vältä maksamista. Jos olet jo maksanut tai tilanteen pakottamana katsot, ettet voi välttyä maksulta, säilytä kuitti myöhempää korvausvaatimusta varten, KKV sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole enää hinkua mihinkään banaanivaltioon ne on nähty,rahaa säästyy ja ilmasto pelastuu.
Lentomatkustelusta tulisi tehdä niin kallista että tavan tallaajalla ei ole varaa niinkuin ennenvanhaan oli.
Kovat verot käyttöön
Missä tynnyrissä sinäkin olet elänyt viimeiset vuodet, Suomesta on tulossa banaanivaltio, meillä ei tosin ole edes banaaneja myytäväksi.
Pysykööt suomalaiset kotimaassaan. Ei tarvi mennä muitten maihin remuamaan kun ei edes integroidu.
Olipa taas juttu. Suomalaiset ovat tervetulleita. Käyttäydymme yleensä hyvin. Siinä jutussa oli taas valikoitu henkilöt, jotka kitisevät aivan turhasta ja nimettöminä, kuinkas muuten. Itse vietän talvet Espanjassa, puhun kieltä ja käytän paikallisten palveluja. Aina on kohdeltu asiallisesti, koska itse käyttäydyn asiallisesti.
Tammikuu -Heinäkuun (v.2025) välisenä aikana Espanjassa on käynyt n. 44,5 milj. turistia. Ennätysmäärä; kasvua vastaavaan ajankohtaan viime vuonna n.4-5% Eipä ihme, jos laahustavat matkailijat pitkin katuja joskus aiheuttavatkin väsymystä/ kyllästymistä paikallisessa väestössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt uhriutuko. Edelleen halutaan hyvin käyttäytyviä turisteja, myös suomalaiset ovat erittäin tervetulleita. Känniläisiä öykkäröitsijöitä ei kaivata missään ja se on oikein se.
Oot pelkkä trolli. Saa hävetä Suomalaisia jotka kantavat rahaa tuonne, kun eivät muualle uskalla matkustaa. Onko mitään juntimpaa kuin joku 17 vuosi peräkkäin Espanjassa. Eivät tiedä paremmasta. Aina sama paikka vuodesta toiseen. Itse en matkusta koskaan kahta kertaa samaan paikkaan. Pitää varmaan ottaa oikeat aseet Espanjalaisten käyttöön. Siltikään ei ymmärretä. Älkää menkö. Hirvein kansa maan päällä.
Monien mielestä on mukavaa käydä tutussa paikassa joka vuosi. Voi kävellä kadulla reippaasti eikä näytä eksyneeltä.
Vierailija kirjoitti:
"Turistit ovat saaneet osakseen myös vihamielistä kohtelua. Paikalliset ovat muun muassa ampuneet Espanjassa lomailevia turisteja vesipyssyillä."
Hieman naurattaa tämä.
Ei siinä tilanteessa, kun istut ravintoan terassilla ja edessäsi on tilaamasi ruoka-annos, joka pitää saada syötyä.
jos kaikki kännäävät junttituristit lähtee espanjasta pois, niin minua alkaa kiinnostaa sinne lomalle lähteminen. nyt meidän talon juntit lähtee lomalle turkkiin ja kreikkaan, kun hekin ovat pahoittaneet mielensä siitä ettei espanjassa jakseta katsoa joppoja turisteja.
Samassa paikassa käyminen ei ole junttia. Siten oppii tuntemaan paikalliset ihmiset. Minua tervehditään iloisesti kun palaan. Juttelen sujuvasti kieltä. On kuin kotiin palaisi.
Vierailija kirjoitti:
Samassa paikassa käyminen ei ole junttia. Siten oppii tuntemaan paikalliset ihmiset. Minua tervehditään iloisesti kun palaan. Juttelen sujuvasti kieltä. On kuin kotiin palaisi.
Niin minuakin. Tosin on niitä maita enemmän kuin yksi🤣 Ei nyt mitään 10. Ei ole nii paljo vara reissata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovat verot käyttöön
Missä tynnyrissä sinäkin olet elänyt viimeiset vuodet, Suomesta on tulossa banaanivaltio, meillä ei tosin ole edes banaaneja myytäväksi.
Ostovoima on ollut Suomessa jo pari vuotta kasvussa. Päävientialan eli konepajateollisuuden tilauskirjat pullistelevat tilauksista.
Onko ihme? Frederikhän sen aika selvästi ilmaisi siinä äskettäisessä haastattelussaan.
Juoppoja tupauunoja suomalaisbaarit täynnä. Typeryys kukoistaa huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Tammikuu -Heinäkuun (v.2025) välisenä aikana Espanjassa on käynyt n. 44,5 milj. turistia. Ennätysmäärä; kasvua vastaavaan ajankohtaan viime vuonna n.4-5% Eipä ihme, jos laahustavat matkailijat pitkin katuja joskus aiheuttavatkin väsymystä/ kyllästymistä paikallisessa väestössä.
No tekisivät sitten jotakin järkevää asialle lapsellisen kiukuttelun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovat verot käyttöön
Suomi on aina olluki se, tosinnse banaani oli paperi
Nauti nyt natolainen natomaista, natolaiselta voi Aasiassa / Afrikassa irrota pää.