Kuuma kesä on vienyt lähes kaiken mustikkasadon, valtaosan vadelmista ja sienistä, myös omenat on kärsinyt
Sieniä on siellä täällä sateisella alueilla, mutta melkoisen kehnosti. Mustikkaa on huonosti.
Vaikuttaako sää sun marjastukseen?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirsikat ja marjapensaat kuivuvat pystyyn ellei kohta ala sataa. Satotoiveet on jo mennyt. Sieniäkään ei ole näkynyt kuin yhden kanttarellipaistin verran.
Luonto kyllä kestää kaikenlaista säätä. Ei joka vuosi tule paljon marjoja tai sieniä, mutta jos ei metsää aukoksi hakata, seuraavina vuosina tulee. Ja jos hakataan aukoksi, kolmen - neljän vuoden päästä on hyvin vadelmaa.
Ei joka vuosi ole samanlainen, mutta kun tunnet mestat, aina löytyy jotain.
Toivotaan että puut ja pensaat toipuu. Esim. kirsikkapuut pudottavat lehtiään jotka kuivia ruskeita käppyröitä ja punaherukat ovat kuin kuivat kalanruodot. Karviaisissa sentään vielä näyttäisi henki pihisevän. Joka tapauksessa sadetta tarvitaan ja pian kun nurmikkokin kellastuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pakastanut vadelmia, mustikoita ja kanttarelleja yllin kyllin. Pätkiikö sinulla muisti mitä kelit oli kolmisen viikkoa sitten?😂
Vain etelässä oli kanttarelleja niin aikaisin. Keski-Suomessa on nyt kuumaa ja rutikuivaa eikä sieniä yhtään.
Pakastetut karviaiset ovat hyviä kun syö melkein jäisinä eli ei anna sulaa ja lutsahtaa.
Täällä pääkaupunkiseudulla ainakin on mustikoita.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pakastanut vadelmia, mustikoita ja kanttarelleja yllin kyllin. Pätkiikö sinulla muisti mitä kelit oli kolmisen viikkoa sitten?😂
Meillä mainiot. Satoi pari kertaa viikossa ja oli n.18-20 astetta lämmintä. Sieniä tuli silloin paljon. Nyt ei enää. Keski-Suomessa tämä. Tiedän, että monessa paikassa satoi paljon enemmän, joten ehkä niissä kosteutta riittää vielä helteilläkin kun, eikä ole kuivattanut satoa.Meillä on viimeisen neljän viikon aikana satanut kerran ( pari minuuttia, rankasti).
Vierailija kirjoitti:
Pakastetut karviaiset ovat hyviä kun syö melkein jäisinä eli ei anna sulaa ja lutsahtaa.
Mullakin suosikkeja, herukoiden lisäksi. Mustikat ja mansikat vetistyy inhottavasti pakasteessa. Niitä en juuri pakasta.
Lähellä kasvaa paljon vadelmaa, ihan ruskeita vaikka olivat vasta raakileita, pilalla ennen kuin kypsyvät
Mitä sä mössötät??
Mustikkaa on paljon ja ne on isoja! Samoin puutarhavadelmia. Tekee pahaa jättää marjoja puskiin koska vielä pitää mahtua herukat ja puolukat. Mulla on iso arkkupakastin vain marjoille ja nyt jo puoliksi täynnä mustikkaa, vadelmaa ja mansikkaa
Löysin hyvän metsämansikkapaikan, puolitoista litraa ihan tunnin poiminnalla. Paahteinen nuori männyntaimikko. Ei ole siinä enää ensi vuonna, mutta ehkä mustikoita siellä lähellä... ei metsään mennä marjoja tai sieniä hakemaan niin kuin kaupan tiskille, mutta kun tiedät mustat, harvoin sieltä tarttee tyhjin käsin tulla.
Hyvä vuosi tämäkin on. Jopa oikein hyvä huhtasienien ja kantarellien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä mössötät??
Mustikkaa on paljon ja ne on isoja! Samoin puutarhavadelmia. Tekee pahaa jättää marjoja puskiin koska vielä pitää mahtua herukat ja puolukat. Mulla on iso arkkupakastin vain marjoille ja nyt jo puoliksi täynnä mustikkaa, vadelmaa ja mansikkaa
Mössötät😅. Missä päin Suomea sanaa käytetään. Siellä ei vissiin tajuta maan laajuutta ja erilaisia sääolosuhteita.
Vierailija kirjoitti:
No mustikkaa ei kyllä ole.
No kyllä on, ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin suosikkeja, herukoiden lisäksi. Mustikat ja mansikat vetistyy inhottavasti pakasteessa. Niitä en juuri pakasta.
Mä syön mansikatkin puolijäisinä. Mustikat surautan smoothieksi kun muuten ne ei uppoa.
Mustikoita on valtavasti ja marjat ovat tosi isoja. Näin hyvää mustikkavuotta en muista toista. Olen joka viikonloppu mökillä poiminut marjoja ja pakastin on jo melkein täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön mansikatkin puolijäisinä. Mustikat surautan smoothieksi kun muuten ne ei uppoa.
Smooteihin ja piirakoihin minäkin vähän. Mutta tykkään enempi niissäkin herukoista tai puolukoista. Hapan, kun oon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirsikat ja marjapensaat kuivuvat pystyyn ellei kohta ala sataa. Satotoiveet on jo mennyt. Sieniäkään ei ole näkynyt kuin yhden kanttarellipaistin verran.
Luonto kyllä kestää kaikenlaista säätä. Ei joka vuosi tule paljon marjoja tai sieniä, mutta jos ei metsää aukoksi hakata, seuraavina vuosina tulee. Ja jos hakataan aukoksi, kolmen - neljän vuoden päästä on hyvin vadelmaa.
Ei joka vuosi ole samanlainen, mutta kun tunnet mestat, aina löytyy jotain.
Toivotaan että puut ja pensaat toipuu. Esim. kirsikkapuut pudottavat lehtiään jotka kuivia ruskeita käppyröitä ja punaherukat ovat kuin kuivat kalanruodot. Karviaisissa sentään vielä näyttäisi henki pihisevän. Joka tapauksessa sadetta tarvitaan ja pian kun nurmikkokin kellastuu.
Kastele 🤦
Kastele? Kastelisin, mutta kaivovesi riittää just ja just kodin muihin tarpeisiin. Kuivuus kurittaa kaivoakin.
Tänä keväänä ja kesänä ei ole ollut hyönteisiä, pölytys epäonnistui.
Palstavajaille tulee taas yllätyksenä että eri paikossa on eri tilanne. Jos oma arkkupakastin on täynnä kun omalta alueelta sai satoa ei tarkoita sitä että koko Suomessa olisi sama tilanne. Esim omalla mökkialueella on kaikki pelkkää rupaletta ja nyt jo kuivumassa koska ei sada.
Ostin 4 l vadelmia 40 eurolla. Hyviä ja isoja olivat. Maksan mielelläni hyvistä marjoista. Laitoin suoraan pakkaseen.
Voiko niistä tehdä mehua? Tai jopa viiniä!?