Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovien maalaus

Vierailija
30.07.2025 |

Onko kukaan maalannut väliovia? Meillä on kamalat kellastuneet mäntyovet jotka haluaisin valkoisiksi jos mies antaa luvan maalata.. hän tykkää kellastuneesta männystä valitettavasti. Koti näyttää mummolalta kun lattiakin on mänty jäljitelmä laminaattia ja tuntuu että ovet hukkuu lattiaan

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina huono omatunto ku haluan jotain uudistaa :(. Onko muitten mielestä oven pilaamista jos ne maalaa valkosella? Siis nyt on todella kellastuneet oksaiset mänty look ovet. Lakkaaminen on nounou koska se hionta ois helvetti eikä mun mielestä mänty oo mikään vau juttu

Jos on yhtään sellainen ovi kuin luulen niin en kyllä itse menisi maalaamaan vaan yrittäisin uudistaa sen lakan. Ei kyllä aivan helppoa jos haluaa hyvän mutta mikäpä nyt helppoa olisi. Aika paljon on tullut vastaan tapauksia, joissa hieno lakattu huonekalu on pilattu maalaamalla valkoiseksi (ja vielä huonosti).

Vierailija
42/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina huono omatunto ku haluan jotain uudistaa :(. Onko muitten mielestä oven pilaamista jos ne maalaa valkosella? Siis nyt on todella kellastuneet oksaiset mänty look ovet. Lakkaaminen on nounou koska se hionta ois helvetti eikä mun mielestä mänty oo mikään vau juttu

Jos on yhtään sellainen ovi kuin luulen niin en kyllä itse menisi maalaamaan vaan yrittäisin uudistaa sen lakan. Ei kyllä aivan helppoa jos haluaa hyvän mutta mikäpä nyt helppoa olisi. Aika paljon on tullut vastaan tapauksia, joissa hieno lakattu huonekalu on pilattu maalaamalla valkoiseksi (ja vielä huonosti).

Höpöhöpö joku 80-l puuovi ei todellakaan ole mikään arvohuonekalu jossa pitää pyrkiä säilyttämään alkuperäinen pintakäsittely. Ihan hyvin voi ap maalata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkahan pitää kokonaan saada pois jos meinaa lakata uudelleen eli hiomakoneella ryllätä sitä, mutta maalatessa vaan karhentaa, näin olen ymmärtänyt? Tarkoitus olisi paikalleen käsitellä se

Vierailija
44/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö joku 80-l puuovi ei todellakaan ole mikään arvohuonekalu jossa pitää pyrkiä säilyttämään alkuperäinen pintakäsittely. Ihan hyvin voi ap maalata. 

No joo, makuasioitahan nämä.

Vierailija
45/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko pikku telalla hyvä jälki? Vanhassa talossa ei tarvitse olla priimaa mutta kuhan ei kamalan laikukas olisi. Mun mielestä 50 luvun taloon ei muutenkaan sovi tommonen kellastunut mäntyovi. Miehellä on outo maku, tiäullut eksältään, tuskimpa miehet itse mieltyy mihinkään

Vierailija
46/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että varmaan 3 kertaa joutuu maalaamaan että saa peittävän. Aluksi vähän kitata kun on kolhiintunut ovi, ei pahasti kylläkään. Lattiakin on samanvärinen kammotus laminaatti niin ovet ikäänkuin hukkuu lattiaan. Ja siksi valkoinen väri koska halvin ja tuo eniten valoa pimeään tilaan

Vierailija
47/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko pikku telalla hyvä jälki? Vanhassa talossa ei tarvitse olla priimaa mutta kuhan ei kamalan laikukas olisi. Mun mielestä 50 luvun taloon ei muutenkaan sovi tommonen kellastunut mäntyovi. Miehellä on outo maku, tiäullut eksältään, tuskimpa miehet itse mieltyy mihinkään

Mä maalaan aina maalisiveltimellä. Joskus näkee telalla maalattuja pintoja joissa on sellaista appelsiininkuorta muistuttavaa pintaa, karsean näköistä mielestäni. Ja 50-l taloon nimenomaan kuuluu puupintaiset ovet, jos siis ovat alkuperäiset laakaovet. Jos jälkeenpäin vaihdettu peilioviksi niin sitten ihan sama. 

Vierailija
48/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon pohjatyöt ja kunnon välineet. Ne pohjatyöt vie kauemmin aikaa kuin itse maalaus. Miten mahtaa ne oksat kuultaa sieltä läpi maalauksen jälkeenkin, parin kerroksen päästäkin?

Kannattaa varmistua, että se maali on oikeasti sopiva sen vanhan materiaalin kanssa. Me maalattiin kaikki väliovet aikoinaan öljymaalilla, joka oli tarkoitettu oviin ja karmeihin. Kaikki muut ovet ja karmit ovat olleet hyviä, mutta joku oli joskus maalannut vessan oven jollain paskamaalilla, että tuo muissa ovissa hyvin toimiva maali kuoriutuu siitä. Suosittelen myös suojaamaan kaikki metalliosat tai jopa poistamaan ne maalauksen ajaksi. Itse inhoan ylimaalattuja osia. Irrotapa oven lukkorunko, kun siellä on jousi hajonnut, kun sen ruuvit ja kaikki osat on maalattu umpeen 🤬 Toinen juttu mitä inhoan myöskin on se, että moni maalaa ilmastointiventtiilin yli. Ei se maali pysy kunnolla siinä metallissa ja pahimmillaan siellä on kaikki rasvalika pölyineen paikallaan maalatessa, kuten joku oli tehnyt meidän edellisessä asunnossa. Ei ole mikään homma vetää sitä metalliosaa ulos siksi hetkeksi, kun maalaa sen aukon yli.

Vierailija
49/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo mielessäni ollut oli mummolani ovi 60 luvulta (ehkä jopa 50), jonka klapsausääni on edelleen muistissa. Oli mielestäni hieno ainakin silloin ja saattaa olla vieläkin, ei ole ollut enää yhteyttä siihen suuntaan. Toivottavasti on pidetty hyvin.

Vierailija
50/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä maalaan aina maalisiveltimellä. Joskus näkee telalla maalattuja pintoja joissa on sellaista appelsiininkuorta muistuttavaa pintaa, karsean näköistä mielestäni. Ja 50-l taloon nimenomaan kuuluu puupintaiset ovet, jos siis ovat alkuperäiset laakaovet. Jos jälkeenpäin vaihdettu peilioviksi niin sitten ihan sama. 

On tullut nähtyä sivellinraidallisia ovia, ei ne sen paremmilta näytä kuin appelsiinikuorta muistuttava pintakaan. Oikeasti kannattaa panostaa niihin maalausvälineisiin kunnon jäljen saamiseksi ja ne eivät ole mitään halpoja. Ei kannata maalata millään halvimmalla mahdollisella pensselillä tai telalla. Ne välineet kannattaa valita käytettävän maalin mukaan. Ruiskumaalausta ei ole vielä tullut testattua. Veikkaisin, että sillä saisi sileimmän pinnan, jos vaan osaa ja on sopivat tilat ruiskun käyttöön. 

Vierailija
51/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tullut nähtyä sivellinraidallisia ovia, ei ne sen paremmilta näytä kuin appelsiinikuorta muistuttava pintakaan. Oikeasti kannattaa panostaa niihin maalausvälineisiin kunnon jäljen saamiseksi ja ne eivät ole mitään

Minusta siveltimenjälkikin on aina parempi kuin appelsiininkuori. 

Vierailija
52/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli parhain tulis ku eka telalla ja sit leveällä siveltimellä vikaksi? Ei ole niitä 50 luvun laakaovia vaan 80luvulta peiliovia laitettu ihanien lastulevyseinien kanssa silloin

Vierailija
53/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli parhain tulis ku eka telalla ja sit leveällä siveltimellä vikaksi? Ei ole niitä 50 luvun laakaovia vaan 80luvulta peiliovia laitettu ihanien lastulevyseinien kanssa silloin

Tuolla lailla olen tehnyt. Hyvä on tullut. 

Vierailija
54/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö joka kerta siveltimellä vai eka 2 kertaa telalla ja sitä tela + sivellin?

Vierailija
55/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
56/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
57/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
58/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta siveltimenjälkikin on aina parempi kuin appelsiininkuori. "

Appelsiininkuori johtuu vääränlaisesta telasta. Tela valitaan maalattavan kohteen mukaan ja sen mukaan millainen pinta halutaan.

Vierailija
60/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä