Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aurinkovoide, vaikutukset sikiöön?

Vierailija
30.07.2025 |

Neuvolassa sanottiin, että kannattaa vähentää kosmetiikan käyttöä, koska se saattaa vaikuttaa sikiöön. Tarkoittaako se myös aurinkovoidetta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös aurinkorasva ole kosmetiikkaa, eli silloin vaikuttaa. Mutta toisaalta, ei ihon palaminen ole myöskään terveellistä.

Vierailija
2/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni kosmetiikka ei imeydy ihon läpi, joten miten se voisi sikiöön kulkeutua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni kosmetiikka ei imeydy ihon läpi, joten miten se voisi sikiöön kulkeutua?

Ehkä se sitten kuitenkin imeytyykin, koska muuten ei ole mahdollista, että sikiö altistuisi.

Vierailija
4/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirryin raskaana ollessani ekosertifioituun kosmetiikkaan. Toki jos on taipumusta allergioihin, niin nämä eivät välttämättä sovi mutta niistä löytyy myös aurinkorasvoja. 

Vierailija
5/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkovoide ei imeydy ihon läpi, voit käyttää turvallisin mielin. Kosmetiikkaa koskee tarkat lait, eikä ne saa imeytyä elimistöön.

Vierailija
6/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei voi imeytyä, miksi sitten kehotettiin välttämään kosmetiikkaa? Ja jos imeytyy sikiöön, eikö se imeydy silloin myös odottavan äidin elimistöön?

Vierailija
7/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyttäisin aurinkorasvaa, koska en halua palaa auringossa tai hankkia ihosyöpää. Käytän myös muita ihonhoitotuotteita ja meikkejä tietty, koska haluan olla huolitellun näköinen myös raskaana. Ja atooppinen iho on lehahtanut hormonien vaikutuksesta todella pahaksi, joten joudun näkemään ekstravaivaa, että saan kosteuden säilymään ja ihon rauhoittumaan.

Vierailija
8/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei varoitettaisi naisia yleisesti meikeistä ja voiteista, jos kerran voi imeytyä sikiölle? Eikö naisen terveys ole tärkeä?

Vierailija
9/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että aika monet kavereista, jotka on lapsia saaneet tai raskaana, on lopettanut meikkaamisen ja tuoksuttelun. Ehkä niille on kerrottu neuvolassa juuri tuo, että saattaa vaikuttaa johonkin. Olen siis kiinnittänyt ihan huomiota, kun jengi alkaa näyttää "luonnolliselta" eli tosi valjulta. Itse en mene ulos ovesta ilman rajauksia ja huulipunaa, puhumattakaan, että en kosteuttaisi ihoa tai laittaisi aurinkovoidetta. Koska haluan näyttää terveeltä.

Vierailija
10/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyttäisin aurinkorasvaa, koska en halua palaa auringossa tai hankkia ihosyöpää. Käytän myös muita ihonhoitotuotteita ja meikkejä tietty, koska haluan olla huolitellun näköinen myös raskaana. Ja atooppinen iho on lehahtanut hormonien vaikutuksesta todella pahaksi, joten joudun näkemään ekstravaivaa, että saan kosteuden säilymään ja ihon rauhoittumaan.

Ennemmin näytän "valjulta" kuin riskeeraan mun vauvan, jota on monta vuotta odotettu ja toivottu. Tässä kohtaa elämää ei vaan tunnu enää oma ulkonäkö niin tärkeältä, kun kasvattaa elämää. Totta kai haluan, että mun pikkuinen ei altistu edes potentiaaliselle vaaralle, jos sen voin välttää.

Vierailija
11/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin näytän "valjulta" kuin riskeeraan mun vauvan, jota on monta vuotta odotettu ja toivottu. Tässä kohtaa elämää ei vaan tunnu enää oma ulkonäkö niin tärkeältä, kun kasvattaa elämää. Totta kai haluan, että mun pikkuinen ei altistu edes potentiaaliselle vaaralle, jos sen voin välttää.

Itse näytän luomuna niin valjulta, että sulaudun seiniin. Haluan kuitenkin tulla nähdyksi, joten pakko ehostaa. Jokainen tyylillään

Vierailija
12/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näytän luomuna niin valjulta, että sulaudun seiniin. Haluan kuitenkin tulla nähdyksi, joten pakko ehostaa. Jokainen tyylillään

Huono itsetunto. Lisäksi olet tottunut pellemeikkiin.

Vierailija
13/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näytän luomuna niin valjulta, että sulaudun seiniin. Haluan kuitenkin tulla nähdyksi, joten p

Mielestäni ei ole kyseessä huono itsetunto, jos kunnioita muita sillä, että näytän kauniilta. En käytä pellemeikkiä, vaan korostan silmiäni ja huuliani.

Vierailija
14/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemiallisia UV-suojia ei suositella. Fysikaalisia voi käyttää 

https://www.hus.fi/potilaalle/nain-saat-apua/teratologinen-tietopalvelu…

Vierailija
15/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessa ja myös myöhemmin imetyksen aikana vältä aurinkovoiteita joissa on kemiallinen suoja, ja käytä niitten tilalla voiteita joissa on fysikaalinen suoja.

Fysikaalinen suoja tarkoittaa että voiteessa on jotain (käytännössä sinkkioksidia tai titaanioksidia) joka heijastaa UV-säteilyä. Verrattuna siihen että kemiallista suojaa antavissa on jotain joka muuttaa UV -säteilyä lämmöksi. Kemiallisen suojan antavat kemikaalit ovat sellaisia että ne myös imeytyvät jonkun verran ihoon.

Jos jossain on termi "mineraalipohjainen filtteri" niin se tarkoittaa myös samaa kun fysikaalinen suoja.

Vierailija
16/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, että tulee huono itsetunto -kommentteja, jos joku kertoo, että meikkaa omasta halustaan. Sehän on kohteliasta toisia kohtaan.

Vierailija
17/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikkatuotteet voivat sisältää muun muassa hormonitoimintaa kuormittavia, ihon luontaista tasapainoa häiritseviä sekä karsinogeenisia raaka-aineita.

Vierailija
18/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko meikkien ja voiteiden käytöllä ja irtoripsillä ja -kynsillä ja tatuoinneilla jne. olla vaikutusta (nuorten) naisten hedelmällisyyteen, vai uhkaavatko ne vain alkanutta raskautta?

Vierailija
19/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ikinä sanottu neuvolassa että kannattaa vähentää kosmetiikan käyttöä, lapseni ovat parikymppisiä. Näköjään säännöt on tuossakin asiassa muuttuneet. Meikkiä käytin mutta en rasvannut itseäni millään. Myöhemmin joku sanoi minulle kun sain valtavat raskausarvet että rasvaus olisi ehkäissyt raskausarpien muodostumista.

Vierailija
20/24 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tunnustat meikkavasi, koska haluat korostaa hyviä puoliasi etkä sulautua seiniin, olet pinnallinen ja omaat huonon itsetunnon. Miksi te muut sitten meikkaatte? Koska kuitenkin suurin osa suomalaisistakin naisista meikkaa, näköjään jopa terveytensä kustannuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan