Työkokeilu
Onko tässä järkeä. Saan vaan 9€ päivä ja siitäkin menee suurin osa busseihin. Työtehtävätkin teen noin tunnissa ja monta tuntia vaan puhelimella sitten
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Jos teet 5 tuntia päivä "hommia".
Laske vasiten brutto"palkkasi".
Työttömyystuki + asumistuki + 9/päivä.
Taitaa olla monen alan TES.
Lisäksi toimeentulotuki tietysti.
Työkokeilussa selvitetään, oletko työkykyinen ollenkaan. Jos et ole, pääset/joudut kuntoutukseen ja jos se ei auta, pääset/joudut eläkkeelle. Monesti työhaluttomat ja -kyvyttömät eivät millään menisi työkokeiluun vaikka se on heidän etujensa mukaista eivätkä hyväkuntoiset sinne edes pääse. Tuo on hyvä väylä eläkkeelle tai kuntoutukseen.
ja kyllä, se kuuluisa kahvinkeittokin on osa kokeilua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi toimeentulotuki tietysti.
En saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa selvitetään, oletko työkykyinen ollenkaan. Jos et ole, pääset/joudut kuntoutukseen ja jos se ei auta, pääset/joudut eläkkeelle. Monesti työhaluttomat ja -kyvyttömät eivät millään menisi työkokeiluun vaikka se on heidän etujensa mukaista eivätkä hyväkuntoiset sinne edes pääse. Tuo on hyvä väylä eläkkeelle tai kuntoutukseen.
Älä jaksa maalailla mustaa valkoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Saat rytmiä arkeen." Anna mun kaikki kestää. Siinäkin taas oletuksena on, että työtön nukkuu päivät ja valvoo yöt, ei hallitse omaa elämäänsä eikä kykene rytmittämään itse olemistaan ellei ole työpaikkaa sitä tekemässä. Kaikki työttömät niputetaan taas samaan elämänhallintaongelmaiseen nippuun.
Jaksaisko ampua alas kaikki muutkin idioottimaiset "tätä saat työkokeilusta väitteet"? Enpä taida viitsiä käyttää aikaani siihen.
Kyllä, saat rytmiä arkeen, vaikka sinulla ei olisikaan elämänhallintaongelmia. Työttömällä on yleensä tyhjä viiko-ohjelma, ja sen täydentäminen tuo rytmiä ja auttaa jaksamaan.
Ihmiset ovat erilaisia. Kyllä, työttömänä ollessani olin joskus myös kuntouttavassa työtoiminnassa, ja siitä jäi hyviä muistoja työtovereiden ja paikan ilmapiirin osalta. Toisaalta ihan "kotona maatessanikin" päivät täyttyivät monenlaisesta: koirien ulkoilutusta, vähänkään sulilla keleillä ahkeraa pyöräilyä, omia kirjoitusprojekteja ja muita harrastuksia jne. Tietysti on paljon ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta keksi tai kykene saamaan arkeensa sisältöä, mutta itsekin olen aina kokenut vieraaksi ajatuksen siitä, että VAIN työt ja opinnot olisivat "mielekästä tekemistä". Ennen kuin kukaan ehtii huutelemaan väliin, olen akateemisesti koulutettu ja koulutustani vastaavassa työssä, ja tyytyväinen siihen. Omalla kohdallani työttömyyden ongelmat liittyivät enemmän rahan puutteeseen kuin ajan kulumiseen, ja olen oikein tyytyväinen siihen, että tilanteeseen on nyt tullut muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa maalailla mustaa valkoiseksi.
Näin se vain on. Hyväkuntoiset eivät edes pääse työkokeiluun
Minua yksin yrittäjänä aina huvittaa nuo "saat rytmiä arkeen"- jutut. Enemmän minulla oli rytmiä työttömänä kuin nyt. Saatan klo 3 herätä ja kun ei väsytä, tehdä pari tuntia töitä ja sitten nukkua taas. Äsken nukuin tunnin päikkärit. Kohta lähden lenkille ja illalla teen vähän töitä. Olen aikataulussa edellä joten ei väliä teenkö tänään jotain vielä vai en. To-la otan lomaa ja su taas pidän täyden työpäivän. Eikä ketään kiinnosta rytmini, kun en ole työtön. Työttömänä pidin hyvin säännöllisen rytmin. Teen työt 100 % kotona enkä paljonkaan tapaa muita kuin puolisoni.
Tässä määritelmä työkokeilusta:
Jos olet ollut pitkään poissa työelämästä, työkokeilu voi auttaa sinua paluussa.
Työkokeilu voi auttaa arvioimaan, miten terveydentilasi vaikuttaa työntekoon ja mitkä ovat mahdolliset tukitarpeet
Työkokeilu on tarkoitettu pitkään poissa työelämästä olleiden työkyvyn arviointiin
Kyllä sinne kannattaa mennä. Jos pelkäät, ettet pärjää, saat apua ja tukea.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on alkamassa juuri kuvatunlainen työkokeilu 50% työajalla, mutta hänelle maksetaan siitä 8000€/kk. Tuo työttömien työkokeilu on jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla 9 eurolla en pysty maksamaan työmatkaa edes yhteen suuntaan. Menee edestakaiseen matkaan 22 euroa päivässä.
Asumistukea en saa omistusasuntoon. Työmarkkinatuki 744 per 20 päivää.
Lasken tästä.
Vuonna 2025 työkokeilussa kulukorvaus on tyypillisesti 9 euroa päivässä, mutta se voi olla korotettu 18 euroon päivässä tietyissä tilanteissa, kuten jos palvelu järjestetään työssäkäyntialueen ulkopuolella tai jos majoituskustannuksia aiheutuu. Nyt sitten kulukorvauksesta tarkentava haku Kelaan. Valitettavasti niissä voi olla käsittelyajat pitkiä, mut esim. minä sain kuuden kuukauden jälkeen vasta sen perus 9 € päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on alkamassa juuri kuvatunlainen työkokeilu 50% työajalla, mutta hänelle maksetaan siitä 8000€/kk. Tuo työttömien työkokeilu on jotain ihan muuta.
Tuo on juurikin sellainen kuntoutus, johon työkokeilu voi johtaa. Tosin miehesi palkka ei liity siihen mitenkään, jokaisesta työtä maksetaan eri palkka. Työkokeilun pääsevät vain pitkään työttömänä olleet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisiin työkokeiluihin lähtisi kai kuka vaan. 50% työaika ja 8000€/kk, sehän on kaikinpuolin parempi diili kuin surin osa normaleista töistä, joten miten tuolaisin pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juurikin sellainen kuntoutus, johon työkokeilu voi johtaa. Tosin miehesi palkka ei liity siihen mitenkään, jokaisesta työtä maksetaan eri palkka. Työkokeilun pääsevät vain pitkään työttömänä olleet
Niin tuo on sitten työeläkeyhtiön kuntoutusraha, joka määräytyy aiempien tulojen mukaan. Lisäksi työkokeilun ajalta saa siihen korotuksen. Tai, jos on menossa jo olemassa olevaan työpaikkaan, josta on aikanaan jäänyt määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle, niin sitten saa palkkaa, ja työeläkeyhtiö maksaa kuntoutusrahan työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Saat rytmiä arkeen." Anna mun kaikki kestää. Siinäkin taas oletuksena on, että työtön nukkuu päivät ja valvoo yöt, ei hallitse omaa elämäänsä eikä kykene rytmittämään itse olemistaan ellei ole työpaikkaa sitä tekemässä. Kaikki työttömät niputetaan taas samaan elämänhallintaongelmaiseen nippuun.
Jaksaisko ampua alas kaikki muutkin idioottimaiset "tätä saat työkokeilusta väitteet"? Enpä taida viitsiä käyttää aikaani siihen.
Kyllä, saat rytmiä arkeen, vaikka sinulla ei olisikaan elämänhallintaongelmia. Työttömällä on yleensä tyhjä viiko-ohjelma, ja sen täydentäminen tuo rytmiä ja auttaa jaksamaan.
Tämä on kyllä aivan käsittämätön ajatus, että kaikki työttömät vaan makaavat kotona pyörittelemässä peukaloita! Voi olla vaikka pieniä lapsia tai sairaita/iäkkäitä sukulaisia, jotka tarvitsevat paljon apua arjessa ja pitää kuskata lääkärissä tai terapioissa.
Kumma kun itsellä ei ollut työttömänä yhtään ongelmia keksiä tekemistä ja lisäyksiä "viikko-ohjelmaan". Jaksamisenkaan kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Mutta kyllä vaan pitäisi päästä työkokeiluun, että saan rytmiä.
Vierailija kirjoitti:
Saat myös työttömyystuen ja mahdollisesti asumistuen.
Ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea, jos puoliso töissä.
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa. Vantaalla on 13000 työtöntä."
Jahas, että sain oppia kahvin keiton, ja nyt kaikki ovet ovat minulle avoinna. Kerron vaan työnantajille, että oon tässä muutamassa vuodessa oppinut kahvinkeiton.
Nehän suorastaan repii oikeisiin töihin silloin.