En näin 45-vuotiaana enää kestä näitä vuokrataloja! Onko mahdollisuutta enää omaan kämppään?
Yksinhuoltajana ei ole ollut varaa ostaa omaa ikinä. Kohta lapset isoja joten ei tarvi enää kuin itsensä elättää. Opiskelen parhaillaan ja rahaa taas hetkellisesti vähän. Onkohan pankista enää mahista saada lainaa kun valmistun puolentoista vuoden päästä? Säästöjä ei ole koskaan ollut, kun elämä ollut tosi tiukkaa. Nyt valmistumisen jälkeen varma työ ja hyvä palkka.
Kunnollista ympäristöä on vaikea löytää vuokralaisena. Kanssa-asujat on välinpitämättömiä; sotkevat, roskaavat, haisevat, muuttavat sisään ja ulos jatkuvasti, mölyävät. Siis porukkaa joka ei osaa elää siivosti. En enää tämän ikäisenä jaksa tällaista sirkusta.
Kommentit (29)
On mahdollista, vanhempanakin. Kun saat sen työn ja säännölliset tulot, kaikki on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin oikein asut?
Pk-seudulla. Lasten takia elämäntilanne vielä sellainen että muutto on mahdoton.
Ap
Minä en jaksa enää kerrostaloja ylipäätään. Ihan yhtä lailla ne asukkaat möykkää myös omistustaloissa, varsinkin jotkut lapsiperheet on ihan helvetillisiä naapureita.
näissä omistustaloissakin on sijoitusasuntoja, jossa saattaa näitä ei toivottuja keissejä majailla. Aso on ollut tähän asti hyvä välimuoto( talot rauhallisempia muttei tarvitse ottaa itse esim. 150t e lainaa yksiöön jossakin pk-seudulla), mutta sen tulevaisuus on pahasti auki.
Asumisoikeus asunto voisi olla mahdollinen ainakin. Itse ostin vanhemmasta kerrostalosta huoneiston yksinhuoltajana ollessa, mutta aika oli toinen jolloin sai lainaa kun pyysi.
Ostin ensimmäisen oman asunnon 47-vuotiaana.
Säästöjä pitää olla vähintään 10-20% asunnon ostohinnasta, eli jokusen vuoden pitää säästää etukäteen. Lisäksi pankit eivät mielellään lainaa niin pitkäksi aikaa ehdit eläkkeelle. Käytännössä siis voisit saada tarpeeksi säästöjä noin 50v, siihen 15v laina-aika. Eli laske maksimi lainasumma 15v lainalle 6% korolla niin, että kkerä on enintään 40% nettotuloista, niin näet riittääkö se.
Vierailija kirjoitti:
näissä omistustaloissakin on sijoitusasuntoja, jossa saattaa näitä ei toivottuja keissejä majailla. Aso on ollut tähän asti hyvä välimuoto( talot rauhallisempia muttei tarvitse ottaa itse esim. 150t e lainaa yksiöön jossakin pk-seudulla), mutta sen tulevaisuus on pahasti auki.
Ei vanhat asot mihinkään häviä.
Ostin 50+ vuotiaana ison ensiasunnon ilman omia säästöjä Helsingistä. Maksan saman kuin ennen maksoin vuokraa.
Minä ostin 45-vuotiaana ja tuttu päälle viiskymppisenä, joten vielä ehtii.
Säästöjä oltava että saat pankista lainan. Vuokralla voi asua hyvinkin rauhallisesti ja hyvin. Alue on se mikä merkitsee ja myös mikä talo.
Et tule saamaan lainaa. Säästöjä pitää olla ja jos asunto kuuluu vaikeasti myytävien joukkoon, tarvitset henkilötakauksen. Asunnon hinnasta täytyy olla 10 % säästössä ennen kuin laina irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa enää kerrostaloja ylipäätään. Ihan yhtä lailla ne asukkaat möykkää myös omistustaloissa, varsinkin jotkut lapsiperheet on ihan helvetillisiä naapureita.
Voi herranduudeli, kuinka jotkut ihmiset ovat vieraantuneet siitä, että lapset sattuvat joskus leikkimäänkin. Lapsilla on muuten leikkimiseen ihan oikeuskin hiljaisuusajan ulkopuolella.
Kivaa vuokralaisten mustamaalaamista. 😅 Kannattaisiko muuttaa kunnollisiin taloihin, jossa kunnollisia vuokralaisia. Itse asun vuokralla Helsingin ydinkeskustassa.
Odota rikasta miestä jolla on omk ja laita hynttyyt yhteen
Muuta vuokralle paremmalle asuinalueelle niin ongelma ratkeaa silläkin.
ehkä voisit ostaa ensin halvan mökin jostain hyvstä kaupungista ja kokeilla sitä asumista muualla.puutarhamökki ja kesät siellä asuen?
Vierailija kirjoitti:
Ostin 50+ vuotiaana ison ensiasunnon ilman omia säästöjä Helsingistä. Maksan saman kuin ennen maksoin vuokraa.
Ei taatusti onnistu nykypäivänä. Pankit tarkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhat asot mihinkään häviä.
Aso-yhtiöt saattavat vaan muuttua vuokrataloiksi tai mennä konkkaan. Upouusiin taloihin riittää vielä halukkaita, mutta vanhoihin asoihin on monella alueella löytää kynnysrahan maksajaa.
Missä päin oikein asut?