Yöllä tuuletus ei laske lämpötilaa ollenkaan!
Mikä tää juttu on kun ihmiset väittää kämpän lämpötilan laskevan 20 asteeseen kun muistaa tuulettaa yöllä. Mulla läpiveto, auki parvekkeen tuulestusikkuna ja makkarin ikkuna, ja lämpötila laskenut tyyliin max 28 -> 27, ei välttämättä edes sitä. Tuntuu ettei tuo ilma liiku lainkaan, ei vaikka laittaisi pöytätuuleettimen siihen ikkunan eteen. Kummassakin kyllä hyönteis/siitepölyverkot, tiedä sitten kuinka paljon vaikuttaa. Tai varmaan täällä sitten vaan p**** ilmanvaihto ja poistoilman voimakkuus.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Sisääntulevan ilman ohella paljonko päivän aikana talon rakenteet ja esim. ikkunat ovat kuumentuneet luovuttaen yön aikana lämpöä asuntoon?
Ja varsinkin katto!
t. ylin kerros, tasakatto, olo kuin voileipägrillissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkona on viileetä yöllä niin onhan se nyt fysikaalinen mahdottomuus etteikö ikkunat auki sisällä viilenisi ollenkaan.
Ei tule viileäksi. Asunnon seinät ovat kuumia auringon paahteesta. Aurinko paistaa koko päivän ajan. Tuuletusikkunoissa on ritilä ja verkko.
Ei Herrajjumala. OSTA VERHOT!
No ei ne verhot tiilisen ulkoseinän kuumuutta poista.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on 30 astetta yötäpäivää. Jo monta kuukautta ollut 28+. Moni on joutunut turvautumaan ilppiin. Onko se energiatehokasta että neljä-viisi kuukautta vuodesta ilpit ja tuulettimet pörrää 24/7?
Ihan sairasta asua tuollaisessa sisälämpötilassa kuukausia putkeen, jos on mahdollista hommata asuntoon ilppi, niin tee se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on 30 astetta yötäpäivää. Jo monta kuukautta ollut 28+. Moni on joutunut turvautumaan ilppiin. Onko se energiatehokasta että neljä-viisi kuukautta vuodesta ilpit ja tuulettimet pörrää 24/7?
Ihan sairasta asua tuollaisessa sisälämpötilassa kuukausia putkeen, jos on mahdollista hommata asuntoon ilppi, niin tee se.
Mahdollista olisi. Periaatteesta en ota.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä yksiössä 4 isoa ikkunaa, mutta ei sellaista "tuuletusräppänää".
Asunnossa koneellinen ilmanvaihto.
Hain kaupasta muuttaessani ikkunakoukun, koska sellaista ei ollut.
Kyllä asunnossa tuulettaa pitää aamuisin ja illalla.
Ongelma vain, että se valtava ikkuna aukeaa sitten kokonaan, ja samalla ydinkeskustan pakokaasut ja meteli tulevat sisään.
Joten sitä voi avata vain hiukan raolleen päivisin, ja yöllä taas ei voi koska saattaa retkahtaa auki koko painollaan.
Asunto on pätsi kesällä ja pohjoisnapa talvella.
Asunnossa ollut viikkotolkulla 30 astetta yötä päivää.
Talvella lämpöpatterit eovät lämpene kunnolla, ja saattaa olla 16-17 astetta ja jumalaton vedontunne.
Silloin nukun pipo ja toppatakki plus käsineet päällä.
Asunto on 1954 valmistunut ja tämäkin liiketilasta myöhemmin asunnoksi remontoitu.
Puutteellinen ilmanvaihto ja nuo ikkun
Eikö muutto pois ole vaihtoehto?
Onko parvekkeen ovi auki yöllä. Mulla on rivarissa pihan puoleinen ovi auki yötä päivää, ollut jo monta viikkoa- Edessä on ohut valoverho ettei tule ötököitä. Olen nukkunut ovi ja toisella puolella isot ikkunat auki jo monta viikkoa- Yöllä laskee 23 asteeseen plus ihanasti TUULEE sisällä. Toi valoverhokin pitää tukea paikoilleen kirjojen kanssa, ettei se lennä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne 24/7 pörrää, jos olet pitempään pois kotoa, turha sitä on päällä pitää
Vierailija kirjoitti:
Mun piti ilppi laittaa pienemmälle kun alan jäätymään tähän sohvalle.
Ihana kesä sulla sohvalla maaten!
Ei ihme että osa nauttii helteistä jos on niin laiska että sohva riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun piti ilppi laittaa pienemmälle kun alan jäätymään tähän sohvalle.
On syytäkin. Koska jos jäähdytät likaa ja ulkoilman kastepiste tulee vastaan, kämpän seinät alkaa homehtua sisältä. Kyllä, totta se on. Ulkoilman kosteus tiivistyy vasten höyrynsulkua seinän SISÄLLÄ. Mitäs tähän tuumaat?
Ei ole kyllä tuollaista pelkoa. Rakenteet hohkaa kuumuutta auringon takia. Kun sammuttaa ilpin niin lämmöt nousee parissa tunnissa 27+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mennyt tämä päivä ihan hukkaan. En ole tehnyt mitään. Yö ei tuo helpotusta kun on kuuma vain, ja sama jatkuu koko viikon.
Oletko vapaalla, lomalla?
Minulla on muutama vapaapäivä. Työt sentään pakottavat ylös tästä nojatuolista.
Mikä pakko se on siellä sisällä kuumassa kämpässä pönöttää? Mene ulos varjoon istumaan. Aina ulkona sen verran tuulenvirettä on, että varjossa on takuulla viilempää kuin sisällä nojatuolissa.
Ja jos ei edes muutamaa askelta viitsi ulos ottaa niin silloin saa kärsiä vapaasti.
Ulkona +29 ja sisällä +28 eikä pihalla tuulenvirettäkään joten varjossakin tuntuu kun peiton alla olisi
Kastele paita ja tarvittaessa liiku sen verran, että aiheutat itse ilmavirtaa. Tai järjestä itsellesi jotain, millä viuhdot ilmaa, niin se on ennenkin tehty. Itse käytin aaneloskokoista pahvinpalaa viimeksi. Jos kosteus ei ole tosi korkealla, kyllä viilentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisääntulevan ilman ohella paljonko päivän aikana talon rakenteet ja esim. ikkunat ovat kuumentuneet luovuttaen yön aikana lämpöä asuntoon?
Ja varsinkin katto!
t. ylin kerros, tasakatto, olo kuin voileipägrillissä
Muistan vielä kun asustelin vanhempien rintamamiestalossa. Huone oli yläkerrassa sellainen viistokattoinen sivukammari, missä ei peltikaton ja sisäkaton välissä tainnut paljon mitään olla. Voileipägrilli on tosiaan kuvaava termi, kun oli lounaanpuoleinen sivu mihin aurinko paistoi pitkälle iltaan, se hohkasi lämpöä vielä yölläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkona on viileetä yöllä niin onhan se nyt fysikaalinen mahdottomuus etteikö ikkunat auki sisällä viilenisi ollenkaan.
Niinhän sitä luulis. Mulla on sama kokemus monelta vuodelta tästä nykyisestä asunnosta, että sisälämpötila ei juurikaan laske, vaikka kaikki räppänät on auki ja ulkona monta astetta viileämpää kuin sisällä. Yhtenä aamuna avasin makkarin ison ikkunan ja parvekelasit ja annoin tuulen puhaltaa läpi asunnon. Sisälämpötila putosi 26 asteeseen. Laitoin ikkunan kiinni ja perin tunnin päästä oli taas 28 astetta.
Ei ainakaan betonikuutio vaan viilenen millään öisillä tuuletuksilla, kun on kerran päässyt kunnolla lämpiämään. Mulla on nyt kolmatta viikkoa +28 ympäri vuorokauden, eikä täällä nyt paljoa mitään puuhastella.
No tämä viesti avasi ongelmaa. Tosiaan jos tuuletusikkunoiden varassa olette, niin eihän se riitä. Isompaa läpeä auki, ankkuroidaan ne jotenkin niin, että voi tuulettaa tuntien ajan ilman, että klasi makaa karattuaan säpäleinä seinän vieressä. Tietenkään hetkellinen tuuletus ei auta, koska ilma sitoo lämpöä niin vähän. Se kuitenkin kuljettaa seiniin varautuvaa lämpöä pois, ja näin tehdään joka yö. Ennen kuin tämä on tehty, on turha valittaa. Tuo metallihyttysverkoilla kissaansa paimentava oli fiksu. Sama tietysti koskee niitä, joilla on pieniä lapsia.
Täysin huijausta tuo väite, että hyttysverkot muka rajoittaisivat ilman kulkemista. Todellisuudessa hyttysverkot eivät rajoita ilman kulkemista. Näissä keskusteluissa usein unohtuu se fysiikan peruslaki, että lämpö lähtökohtaisesti nousee aina ylös päin, eikä lämpö laskeudu alas päin jos ylhäällä ei ole jotain esteitä jotka eivät päästä lämpöä ylhäältä pois. Viileys tulee aina lähtökohtaisesti matalammalta puolelta sisälle. Tämän takia jos asuntoa yritetään viilentää tavallisilla tuulettimilla esim. pyötätuulettimella niin ne tuulettimet pitäisi laittaa/suunnata puhaltamaan ilmaa ulos asunnosta mahdollisimman läheltä ikkunoiden ylärajasta, eikä ikkunoiden alarajasta. Jos asut 2+kerroksisessa omakotitalossa tai rivitalossa jossa kerrokset ovat keskenään avoimia niin alimmasta keroksesta tulee viileämpi ilma sisälle, ylimmästä kerroksesta sitten poistetaan lämpöistä ilmaa. Jos alakerrassa kuitenkin on lämpöä tuottavia laitteita ympärivuotisessa käytössä eikä sitä lämpöä haluta yläkertaan niin silloin alimman kerroksen katossa pitäisi olla poistoilmaventtiili+ilmanvaihtoputki joka menee kaikkien kerroksien läpi kohti koko asunnon yläkattoa tai läheltä katon rajaa siirtäen lopulta lämpöisen ilman ulos asunnosta.
Sellainen viilennys edellyttää aika selkeää eroa sisä/ulkolämpötiloissa. Jos lämpötilaero on vain pari atetta, ja kämppä yhtäkkiä viilenee ikkunat avaamalla, on kyse jonkinlaisesta taikuudesta.
Eilen ainakin 2 aikaan yöllä tuntu olevan jonku 25 astetta että eipä se paljon jäähdytä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin luulis mutta tuntuu ettei sieltä virtaa sitä viileetä ilmaa ollenkaan.
Mulla oli tuo sama ongelma myös. Mikään tuuletus ei auttanut. Oli pakko hankkia tuollainen siirrettävä ilmastointilaite. Sillä saan ilman vaihtumaan.
Tänään aamupäivällä mittari näytti +27 C sekä ulkona että sisällä. Koko yön oli parvekkeen ovi ja 4 ikkunaa auki. Verhot olivat kiinni koko aamupäivän. Todelal tukala oli joten lähdin läheiselle uimaranaalle uimaan. Kun tulin takaisin niin taloyhtiön ovessa oli iso lappu jossa luki: "Huomio! Kaukolämmön jakelussa ongelmia."