Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Melkein 37, sain AMK-koulupaikan. Ei varaa muuttaa.

Vierailija
28.07.2025 |

Kelan mukaan mun terveydentilanne ei riitä opintoihin koska kärsin unettomuudesta. Oli puoltava todistus lääkäriltä ja oon allekirjoittanut vuokrasopimuksenkin seuraavalle paikkakunnalle.  Muuttokuluissa ei siis auteta ja AMK kaukana. Kellään muulla tämmöistä tilannetta ollut? Halusin opiskelemaan just että pääsisin ihan palkkatöihin ja järkeviin semmosiin. 

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä ilkeilijöistä, niitä on täällä joka ketjussa. Hienoa, että haluat opiskella ja päästä työelämään korkeasti koulutettuna. Sinunkaltaisia ihmisiä pitää nimenomaan kannustaa eikä lannistaa, niin kuin jotkut oman elämänsä luuserit täällä tekevät. 😅

Hih hih

Vierailija
22/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä ilkeilijöistä, niitä on täällä joka ketjussa. Hienoa, että haluat opiskella ja päästä työelämään korkeasti koulutettuna. Sinunkaltaisia ihmisiä pitää nimenomaan kannustaa eikä lannistaa, niin kuin jotkut oman elämänsä luuserit täällä tekevät. 😅

Mutta mistä meinasit pierrä hänelle muuttorahat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun kannustuksestako hän saa apua muuton rahoittamiseen?

Vierailija
24/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yli 23 vuotta työkyvytön mutta kelan mielestä en, olisit onnellinen.

Vierailija
25/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aiot mennä opiskelemaan niin miksi olet hommannut tuollaisen lääkärintodistuksen tai lausunnon, mikä lie? Mitä jos nyt ilmoitat ettet kärsi unettomuudesta enää ja terveydentilasi on mitä mainioin? 

Lää-kä-ri puol-si o-pin-to-ja . . . 

Vierailija
26/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap saisi mitään toimeentulotukia ym muuttoon,  kun ei muutkaan opiskelijat saa. Opintolainaa joutuu nostaa jo heti elokuussa, että saa muuton hoidettua. 

Vierailija
27/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluista jos aiot selvitä ja suorittaa ne niin kyllä muuton ja muut alkuun liittyvät asiat täytyisi nyt vaan saada itse selvitettyä. Kuulostaa ehkä tylyltä, mutta kun et ihan nuoremmasta päästä enää ole.

Mutta tosi hienoa AMK paikasta👍🏼

Moni jäi ilman. 

Vierailija
28/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei ole Kela koskaan yhtään muuttoa maksanut. Ihmettelen tätä. 

Tietenkin menet opiskelemaan. Muutat tarvaroita sen verran kuin on varaa, luovut lopuista ja hankit sitten myöhemmin tilalle, mitä tarvitset. Jos ei ole varaa raahata kaikkea omaisuutta mukana, sitten otetaan mukaan se, mihin rahat riittää. 

Mekin on jouduttu hävittämään huonekaluja yms. muutossa taloudellisista syistä. 

Älä luovu opiskelupaikasta. Voisiko joku seurakunta auttaa? Kysy apua myös muista kuin ev.lut seurakunnista. 

Vierailija
29/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet mt-ongelmainen ja kuulut laitokseen!

Millä pätevyydellä heität tuollaista asiaan perehtymättä ?

Vierailija
30/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans ihmettelen näitä joilla ei ole varaa muuttaa. Pakkaat itsellesi vaihtovaatteet, minimiastiat, lakanat, peiton ja tyynyn ja pyyhkeen ja ostat junalipun tai bussilipun. Hommaat loput sitten paikanpäällä sitä mukaa kun on varaa. Ja kas! Muutto on Done! 

Vierailija
31/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä meinasit pierrä hänelle muuttorahat?

Melkein kaikki opiskelijat muuttaa, harva saa opiskelupaikan läheltä kotiaan, ja vaikka saisi, ei halua lapsuudenkotiin jäädä. Eikä kenelläkään mitään ylimääräistä rahaa ole, mutta köyhällä ei ole paljon muutettavaakaan. Ainut ongelma tässä voi olla, että 37-vuotias on ehtinyt hankkia elämässään jo niin paljon omaisuutta, että sen siirtely alkaa olla vaikeaa. Sanon että myy omaisuus pois. Saat rahaakin. 

Vierailija
32/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea opiskelupaikasta ja tervetuloa pärjäävien ihmisten maailmaan.

Valtio tukee opintoja opintotuella, joka ei ole sama asia kuin toimeentulotuki. Opintotuki ei kata kaikkia kuluja, mutta auttaa kuitenkin sen verran, ettei itse tarvitse hankkia niin paljon ja pystyy opiskelemaan. 

Kun itse muutin opiskelamaan, menin junalla ja minulla oli mukana kaksi laukkua. Muuta en kotoa saanut mukaan. Ensimmäinen yö meni aika kovalla alustalla (lattialla), mutta siitä se sitten lähti eteenpäin. 

Vierailija
33/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips..vain myös työttömänä opiskelen kun en halunnut olla tässä työkkärinnkyykytettävänä..

Minä Hakeuduin monimuoto opintoihin jossa opiskeli suoritetaan pääosin verkossa ja jonakin lähiopintoina paikan päällä..

Tämä siksi koska minulla. Ei ollut varaa muuttaa saati rahoittaa kaupungissa asumista työttömänä....muutaman lähiopetuspäivä on aina 100 km etäisyydellä kotoa jonka hoidan omalla autolla

Vierailija
34/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtio tukee opintoja opintotuella, joka ei ole sama asia kuin toimeentulotuki. Opintotuki ei kata kaikkia kuluja, mutta auttaa kuitenkin sen verran, ettei itse tarvitse hankkia niin paljon ja pystyy opiskelemaan. 

Kun itse muutin opiskelamaan, menin junalla ja minulla oli mukana kaksi laukkua. Muuta en kotoa saanut mukaan. Ensimmäinen yö meni aika kovalla alustalla (lattialla), mutta siitä se sitten lähti eteenpäin. 

Näin minäkin tein kun olin 20 v..mutta nyt 45v en enää tuohon touhuun lähtisi..

Vierailija
35/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kans ihmettelen näitä joilla ei ole varaa muuttaa. Pakkaat itsellesi vaihtovaatteet, minimiastiat, lakanat, peiton ja tyynyn ja pyyhkeen ja ostat junalipun tai bussilipun. Hommaat loput sitten paikanpäällä sitä mukaa kun on varaa. Ja kas! Muutto on Done! 

Juuri näin minäkin tein. Jos on pitkä matka, on myöhään perillä eikä ehdi kauppoihin ostamaan patjaa, ja ensimmäisen yön joutuu nukkumaan lattialla ilman patjaa. Muttä kyllä se menee. Peiton päällä pystyy nukkumaan, ja pyyhe peitoksi. Opintolainan voi nostaa elokuussa niin on rahaa ostaa perusjutut. Huonekaluja saa kirpputoreilta. 

Vierailija
36/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heips..vain myös työttömänä opiskelen kun en halunnut olla tässä työkkärinnkyykytettävänä..

Minä Hakeuduin monimuoto opintoihin jossa opiskeli suoritetaan pääosin verkossa ja jonakin lähiopintoina paikan päällä..

Tämä siksi koska minulla. Ei ollut varaa muuttaa saati rahoittaa kaupungissa asumista työttömänä....muutaman lähiopetuspäivä on aina 100 km etäisyydellä kotoa jonka hoidan omalla autolla

Ei varaa muuttaa, mutta on varaa autoon, jonka käyttö maksaa satasia vuodessa ja bensat päälle. 

Vierailija
37/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit tehdä toisinkin, jos sinulla nyt 45-vuotiaana on enemmän rahaa. Mutta ap yritti saada rahat Kelasta. Ei kai nyt yhteiskunnan tehtävä ole tukea ketään iän perusteella, että nelikymppinen opiskelija saisi enemmän tukia kuin parikymppinen?

Vierailija
38/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi menet kouluun ja näytät naamasi siellä. Tutustut muihin opiskelijoihin, ja kenties saat vihiä asunnoista tai kämppiksistä. Juttele opon kanssa, jonka kanssa sumplitte yhdessä näitä asioita. Yleensä opintojen alussa on kaikkea "turhaa", jonka pystyt itsenäisesti suorittamaan. Opiskelupaikasta voi luopua aina myöhemminkin, jos mikään ei onnistu.

Vierailija
39/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varaa muuttaa, mutta on varaa autoon, jonka käyttö maksaa satasia vuodessa ja bensat päälle. 

Syrjäkylällä pitää olla aito..auto on velaton mutta kuluja n. 2000 euroa vuodessa..

Vuokraan sen sijaan menee kaupungissa rahaa n. 5000 euroa vuodessa .ja liikkua pitää sielläkin

Vierailija
40/47 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit tehdä toisinkin, jos sinulla nyt 45-vuotiaana on enemmän rahaa. Mutta ap yritti saada rahat Kelasta. Ei kai nyt yhteiskunnan tehtävä ole tukea ketään iän perusteella, että nelikymppinen opiskelija saisi

Niin..jos rahat tökkää jo muuttoon niin miten se opiskelu muuten on tarkoitus rahoittaa...

Siellä pitää ostaa läppärit ja opiskelu välineet ,ostaa bussikortit ja opiskelija ruokailu asumiskulujen lisäksi..

Muistan itse kun yritin selvitä viimeisen opiskeluvuoden ilman lainaa oli se yhtä helvettiä selvitä lähes rahatta.