Miksi niin monella helteistä "nauttivalla" on ILP kotona?
Ensin sanotaan että tykätään helteistä mutta sitten paetaan helteitä. Ristiriitaista.
Kommentit (21)
Samasta syystä kuin ihmisillä on kodeissaan lämmitys päällä talvella. Myös helteenvihaajilla ;)
Sitä mäkin olen ihmetellyt. Sisällä kumminkin istutaan ja muka "nautitaan" helteistä. Eiköhän täällä suurin osa istu kotisohvalla rikkinäisistä kalsareissa propellituuletin naamaan suunnattuna, kehumassa että on sitä ja tätä mukamas, jospa joo.
Ei taida ilppi riittää isommissa tiloissa pitämään normaalilämmöissä huonetta (20-22 astetta).
Mä en tykkää helteistä ja mulla on ilp. Jos ei olisi, vihaisin helteitä. Helteistä on huomattavasti helpompi tykätä, kun saa nukkua hyvät yöunet ja olla viileässä aina kun tahtoo.
Kyllä minä helteistä nautin ulkona. Ei se tarkoita sitä, että kämpän pitäisi olla sauna, pösilö.
Usko jo - ei ole kun ei Suomessa tarvitse ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin ihmisillä on kodeissaan lämmitys päällä talvella. Myös helteenvihaajilla ;)
Tämä argumentti ei kestä tarkastelua. Jos ihminen viihtyy kotona normaalisti noin 20-22 asteessa, ilman lämmitystä sisätiloissa voisi olla 30-40 astetta kylmempää kuin normaali oleskelulämpötila.
Mutta helteillä on yleensä alle 10 astetta lämpimämpää kuin normi oleskelulämpötila 20-22.
Esimerkki:
Oletetaan että 22 normi huoneenlämpö. Voin hyvin olla kotona jos 6 astetta kylmempää eli +16. Mutta jos 6 astetta lämpimmpää eli +28 sisällä, helteistä "nauttijat" hankkii heti ILPin.
Miksi joku sanoo nauttivansa hyvästä viinistä. Miksi kumminkin käy välillä töissä ja muuallakin. Miksi ei vaan nauti sitä viiniä?
Vierailija kirjoitti:
No sitten taas ainakin itse lämmöstä pitävänä ymmärrän ettei Keski- tai Etelä-Euroopassa nautita lumisateista, kun kouluja ja yrityksiä suljetaan.
Koska käytän sitä lämmittämiseen. Kesällä se on pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida ilppi riittää isommissa tiloissa pitämään normaalilämmöissä huonetta (20-22 astetta).
Kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on isommat tilat? Hyvin piti ainakin vanhan koulun voimistelusalin kun viikonloppuna oli juhlat. Perjantaina oli 28 astetta kun kävin ilpin käynnistämässä. Koko lauantain pysyi 21 -22 asteessa. 67 henkilöä oli sisällä.
Tykkään olla helteellä pihalla ja sitten tulla sisälle viileään. Silloin voin sanoa nauttivani helteistä. Jos minulla ei olisi ilmalämpöpumppua, en tietenkään pitäisi helteistä.
Siksi koska ilp ja hetkellä eivät suoje toisiaan pois. Taidat vaan olla kateellinen niille jotka saavat jäähdytettyä kämppäänsä. Ei huolta! Muutama kuukausi niin on talvi, sitten ei tartte kärvistellä helteistä vaan voi rauhassa masentua sohvalla kun on mörön perän pimeetä ja aah, niin ihana pakkanen..
Mikä vit un logiikka tässäkin taas oli?
Miksi kylmyyttä rakastavilla on sauna?
Ensin sanotaan ettei tykätä 30 asteen helteestä, mutta sitten mennään melkein sata asteiseen saunaan, ristiriitaista.
Mitä vi**ua sä taas jankkaat tätä samaa?
https://www.vauva.fi/keskustelu/6154266/helteen-rakastajalla-ilmastoint…
https://www.vauva.fi/keskustelu/6155502/kuinkahan-monelle-helteiden-heh…
Vierailija kirjoitti:
Tykkään olla helteellä pihalla ja sitten tulla sisälle viileään. Silloin voin sanoa nauttivani helteistä. Jos minulla ei olisi ilmalämpöpumppua, en tietenkään pitäisi helteistä.
Kerrankin joku rehellinen,mutta voisit sanoa suoraan,ettet nauti pitkäkestoisesta kuumuudesta yhtään sen enempää,kuin kukaan muukaan. Sääliksi käy vanhuksia,sydänvikaisia ym.terveysongelmaisia,joilla ei ole mahdollisuutta viilentä asuntoaan.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ilp ja hetkellä eivät suoje toisiaan pois. Taidat vaan olla kateellinen niille jotka saavat jäähdytettyä kämppäänsä. Ei huolta! Muutama kuukausi niin on talvi, sitten ei tartte kärvistellä helteistä vaan voi rauhassa masentua sohvalla kun on mörön perän pimeetä ja aah, niin ihana pakkanen..
Minä ilppiasujana olen todellakin ihan näin pöllöpalstalaisena kertoen kateellinen heille,joiden ei nyt tarvitse tehdä töitä ulkona.
Voi raukkaa. Selvästi sulla ei ole varaa minkäänlaiseen viilennyslaitteeseen kun pääsi on noin pahasti pehmennyt.
Toi on niin väsynyt juttu jo