Julkisen sektorin tulevat leikkaukset
Nyt ollaan tultu siihen pisteeseen, että yksityinen sektori ei enää pysty ylläpitää pöhöttynyttä julkista sektoria. Varovaisten arvioiden mukaan minimissään 70.000 virkamiestä ja -naista saa lähteä. Viimeisen naula akkkuun tuli Fitchin luottoluokituksen laskusta. Fitchin mukaan tehdyt sopustustoimet on täysin riittämättömät korjaamaan nopeasti kasvavaa alijäämää.
Miten on, kuulutko leikkattavien joukkoon?
Kommentit (281)
Jokainen julkisen puolen tuolillaan pyörivä toimistoluumu on omasta mielestään korvaamaton. Ne kasvaa tuohon se-homma-ei-kuulu-minulle tyyppiseen velttoiluun. Tiedän, kun teen niiden kanssa töitä. Olen siis yrittäjä, eli se työrukkanen joka niissä projekteissa konkreettisesti tekee jotain. Kokouksia pidetään monen ihmisen voimalla (niissä ei muuten tarjoilla edes kahvia). Joka ikinen vastaantuleva uusi asia, niin kaupungin väki sanoo, että sitä-ja-sitä varten pitää seuraavaan kokukseen kutsua siltä-ja-siltä osastolta TAAS uusi ihminen, sanomaan asiaan jotakin? Ei tiedä itkiskö vai nauraisko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on korkea aika. Julkinen sektori on käsittämättömän tehoton organisaatio. Suomi tulee toimeen kolmas osalla julkisen sektorin nykyisestä henkilökunnasta
Mistä tiedät? Vai onko mutu-tietoa.
Löytyy vertailutietoa muihin Pohjoismaihin eli julkisen sektorin henkilökunnan määrä yms. suhteessa asukaslukuun, BKT:hen jne.
Suomen julkinen sektori on rakennettu Nokian kulta-aikojen verotulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kreikassa tämä meni niin, että joka neljäs virkaköpi sai potkut ja loput joutuivat nielemään kymmenien prosenttien palkanpudotukset.
Suomen vuoro samaan tulee pian.
Täällä varmaan potkitaan tekijät pois ja johtajat saavat jäädä. Sitten ihmetellään, kun mikään palvelu ei toimi. Suomi on maailman suurin hölmölä, jota i d i o o t i t johtavat. Ilmeisesti johtajiksi otetaan täyttä kuraa, ehkäpä armeijan käyneitä, joiden johtamisosaaminen on toisten kyykytys, käskytys ja alaisten mielipiteistä ei välitetä. Noh, sellaista se on täällä pohjoisen banaanivaltiossa.
Kuntien lakkautus 5-7 lääniä riittää hyvin niihin yksi johtajisto ja valtuusto nyt kaikilla yli 300 kunnalla on oma byrikratiaarmeijansa noihin lääneihin ympätään sotealueet.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen julkisen puolen tuolillaan pyörivä toimistoluumu on omasta mielestään korvaamaton. Ne kasvaa tuohon se-homma-ei-kuulu-minulle tyyppiseen velttoiluun. Tiedän, kun teen niiden kanssa töitä. Olen siis yrittäjä, eli se työrukkanen joka niissä projekteissa konkreettisesti tekee jotain. Kokouksia pidetään monen ihmisen voimalla (niissä ei muuten tarjoilla edes kahvia). Joka ikinen vastaantuleva uusi asia, niin kaupungin väki sanoo, että sitä-ja-sitä varten pitää seuraavaan kokukseen kutsua siltä-ja-siltä osastolta TAAS uusi ihminen, sanomaan asiaan jotakin? Ei tiedä itkiskö vai nauraisko.
teet yrittäjänä yhteistyötä koko julkisen sektorin kanssa? ok..poistetaan sosiaalipalvelut, terveydenhuoltopalvelut, lastentarhat, koulut, poliisi, kela, rajavartiolaitos, tulli ja puolustusvoimat..eihän niistä mitään tarvita :D kun kaikki vain pyörivät tuoleillaan pullaa mussuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
parempi kysymys kuuluu miksi s-ryhmä saa tukia kauppojen pyörittelyyn. Fazerille maksetaan yritystukia, laivayhtiöt, mitä kaikkea vielä. Yritystuet maksetaan sitten bonuksina johtajille jotka muuten tienaa jo 300t vuodessa, mut hei ainahan voi keskituloinen työssäkäyvä maksaa vähän lisää.
Fazerista en tiedä, mutta laivayhtiöt saavat tukea, koska muuten ne uloslipputtavat laivansa pois Suomesta, jolloin nekin verotulot jäisi saamatta. Niin kauan kun verotulot ylittää maksetut yritystuet homma on kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
teet yrittäjänä yhteistyötä koko julkisen sektorin kanssa? ok..poistetaan sosiaalipalvelut, terveydenhuoltopalvelut, lastentarhat, koulut, poliisi, kela, rajavartiolaitos, tulli ja puolustusvoimat..eihän niistä mitään tarvita :D kun kaikki vain pyörivät tuoleillaan pullaa mussuttamassa
Niinkö tuossa luki?
- Eri
Irtisanotaan kaikki ja sitten palkataan uudestaan vaan ehdottomasti tarvittavat
Suomessa pitää päättää mitkä palvelut on sellaisia, jotka halutaan ylläpitää. Loput hoitaa yksityinen sektori. Esim. kaikenlainen sukupuolen vaihtoon liittyvä puuhastelu tulisi olla itse maksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
70000 ei riitä. Yli 100000 kampaviinerin mutusteliaa saisi lähteä
mikä sairaala, koulu, varuskunta tai poliisiasema laitetaan kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitää päättää mitkä palvelut on sellaisia, jotka halutaan ylläpitää. Loput hoitaa yksityinen sektori. Esim. kaikenlainen sukupuolen vaihtoon liittyvä puuhastelu tulisi olla itse maksettavaa.
marginaalista jauhantaa, jos julkista sektoria halutaan oikeasti pienentää tulee tehdä kunnon leikkauksia mutta niihin suomalaiset eivät ole halukkaita
Ei edes tällä koostumuksella oleva hallitus ole uskaltanut ryhtyä oikeisiin leikkaustoimiin. Köyhimpiä kurittamalla ei saada toivottuja tuloksia, sen näkee sokea Reettakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
marginaalista jauhantaa, jos julkista sektoria halutaan oikeasti pienentää tulee tehdä kunnon leikkauksia mutta niihin suomalaiset eivät ole halukkaita
Ensimmäinen askel on päättää mitä tehdään ja karsia loput pois. Sen jälkeen seuraava askel on laskea mikä on minimitoitus ja irtisanoa loput. Jos säästöt ei ole vieläkään riittäviä, niin palataan kohtaan 1.
Vierailija kirjoitti:
tämä olisi hyvä. Eduskunta voisi sitten äänestää perustetaanko jokin koulu, paloasema, terveyskeskus, sairaala tai varuskunta uudelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
teet yrittäjänä yhteistyötä koko julkisen sektorin kanssa? ok..poistetaan sosiaalipalvelut, terveydenhuoltopalvelut, lastentarhat, koulut, poliisi, kela, rajavartiolaitos, tulli ja puolustusvoimat..eihän niistä mitään tarvita :D kun kaikki vain pyörivät tuoleillaan pullaa mussuttamassa
😁 ajattelin ihan samaa, että minkä alan yritys tällä tyypillä on, kun tuntee ja tietää joka ikisen julkisen puolen toimistoluumun 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä olisi hyvä. Eduskunta voisi sitten äänestää perustetaanko jokin koulu, paloasema, terveyskeskus, sairaala tai varuskunta uudelleen
Ei vaan analyysit tehdään tietysti etukäteen. Jos jokin työntekijä halutaan pitää, niin ensin annetaan irtisanomislappu käteen ja sen jälkeen toiseen käteen työtarjous -30% pienemmällä palkalla. Niin toimittiin Kreikassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen askel on päättää mitä tehdään ja karsia loput pois. Sen jälkeen seuraava askel on laskea mikä on minimitoitus ja irtisanoa loput. Jos säästöt ei ole vieläkään riittäviä, niin palataan kohtaan 1.
juurikin näin, eduskunta vain äänestämään tarivtaanko jotain kuntaa vai ei, laitetaanko mikä vankila ja varuskunta kiinni, mikä poliisilaitos lakkautetaan jne. Kyllä karsittavaa riittää
Kuntia yhteen ja metropoli pk-seudulle. Rahaa säästyy. Ja paljon muutakin tekemistä julkisella sektorilla on.
Julkisten hankintojen kilpailutuksia nähneenä kyseenalaista yksityisten yritysten kykyä hoitaa tehtäviä, joihin ne palkattu.
Kilpailutus pitää huolen siitä, että vain halvin on kyllin hyvää ja kuitenkin joudutaan aina palkkaamaan uusi firma, joka hoitaa aloitetun työn kuntoon. Rahaa palaa ja aivan turhaan!
Se siitä yritysten tehokkuudesta!
Montakohan uutta nstiä tulee päivässä??? Asiantuntija? tilastokeskus?