Sudet veivät perheen pikkukoiran Varpaisjärvellä
Sudet veivät perheen pikkukoiran Varpaisjärvellä | Paikalliset | Iisalmen Sanomat https://www.iisalmensanomat.fi/paikalliset/8713292
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on kaikki cityvihreät helsinkiläisämmät huutelemasssa susien oikeuksien puolesta. Helppohan se on sieltä betonikuution suojista huudella vaikka mitä.
Joo, tulisivat tänne petoalueille edes käymään niin katsotaan huvittaisiko lähteä esim. suolle lakkaan tai metsään sieneen kun emokarhu poikineen saattaa tulla vastaan. Saattaisi se pihapiirissäkin liikkuminen vähentyä kun karhu tallustelee paikalle. Joku päivä jollekin ihmiselle käy vielä huonosti tai vieläkin huonommin kun karhujen määrä vaan kasvaa kun niitä ei saa metsästää. Sitäkö pitää odottaa? Kannanhoidollinen metsästys on sallittava!
Suurempi oikeus niillä eläimillä on täällä metsässä liikkua kuin ihmisillä. Ja kyllä, asun metsän keskellä Keski-Suomessa missä on todella runsaasti karhuja, itse näin kesäkuussa emokarh
Kiva kun et pelkää ja toivotaan ettet ole se ensimmäinen jonka pentujaan puolustava, haaskalla oleva tai muuten vaan sinuun kyrpiintynyt karhu raatelee tai jopa tappaa. Liian monta tapausta on jo nyt, että karhu ei väistäkkään ihmistä ja tulee kohti jolloin mentävä turvalleen maahan ja leikittävä kuollutta. Toistaiseksi tuo on rauhouttanut tilanteen, mutta käykö noin aina? Täällä idässä karhut tulevat jo keskelle kylää, maanteille, ihmisten pihoihin ja puutarhoihin. Karhuun voi meidänkin kylällä törmätä missä vain. Naapurissa karhu ei poistunut pihasta vaikka isäntä tuli valmetilla pihaan. Emäntä nenä valkeana sisällä, isäntä traktorinkopissa kotvan aikaa. Kiva jos nallukat ovat ystävällisiä mutta siihen ei voi enää luottaa kun niiden ihmispelko on kadonnut ja niiden suuri määrä tarkoittaa lisää ruokittavia suita joten sapuskaa on etsittävä muualtakin kuin korven uumenista.
Tämä kesänä meijän pihakamerassa on ollu karhu, susi ja ilves. Vain ahma puuttuu noista suurista.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekös muuten että metsästyskoiran yleisin ennenaikainen kuolinsyy ei ole suden kitaan joutuminen vaan se erä omistaja ampuu koiransa tarkoituksella? Kun sesse ei suoriutunutkaan metsällä riittävän hyvin tai muuten vaan kun hankittiin jo uusi tilalle. Just tämän verran ne koiristaan piittaa. En ihmettelisi, vaikka iso osa "susihyökkäyksistäkin" olisi sitä että raato on jätetty metsään.
Joo kuuntelin kerran yhden metsästäjä äijän juttuja, kertoi että oli ampunut aikoinaan neljä koiraa sinne metsään, eivät olleet kuulema tarpeeksi hyviä metsästyskäyttöön.
Lemmikkieläimet saavat olla omalla pihallaan vapaana ja ilman valvontaa. Harmillisesti se voi olla myös vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen kymmenen vuoden aikana koira on tappanut Suomessa 17 ihmistä, susi tai karhu ei yhtäkään.
Viimeksi Tampereella koira tappoi vauvan.
Eniten kuolemia 10 vuoden aikana aiheutti hirvi, toisena tosiaan koira 17 kuollutta ja kolmantena ampiainen/mehiläinen, sitten hevonen ja nauta.
Vierailija kirjoitti:
Kerttu kävi pikapissillä omassa pihassa. Eiköhän ne susia olleet koska Kerttuparan sydämen saivat haudattua poloisen lempilelun kanssa. Ihan kamalaa.
Niin niin, aina se stoori on että pikapissillä vaan kävi 10 metrin päässä, 20 sekuntia oli näkymättömissä tossa ekan puskan takana ja kuulkaa heti susi söi. Kun olisi noloa myöntää että koira on viilettänyt ihan vakiona pitkin mantuja täysin valvomatta. Tulee parempi nyyhkytarina näin ja saadaan propagoitua samalla lisää kaatolupia.
Normaalitilanteessa kaikki pedot karttavat ihmistä. Nykyään monissakin paikoissa petokanta on jo niin suuri, että ei voi puhua normaalitilanteesta vaan sekä ihmiset, että ihmisten lemmikki- ja hyötyeläimet ovat potentiaalisessa vaarassa. Kerta se on ensimmäinenkin..
Voivat taas siellä öyhöttää miten sudet on paholaisia ja kaikki pitäisi tappaa. Ei ole mitään uutta tuolla. Kannattaa suhtautua varauksella kertomuksiin susista (en tarkoita tätä tapausta mutta yleisesti)
Olen kotoisin Varpaisjärveltä.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkieläimet saavat olla omalla pihallaan vapaana ja ilman valvontaa. Harmillisesti se voi olla myös vaarallista.
Ilman valvontaa saa jättää vain eristettyyn tarhaan, ei mihinkään aitaamattomalle pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerttu kävi pikapissillä omassa pihassa. Eiköhän ne susia olleet koska Kerttuparan sydämen saivat haudattua poloisen lempilelun kanssa. Ihan kamalaa.
Niin niin, aina se stoori on että pikapissillä vaan kävi 10 metrin päässä, 20 sekuntia oli näkymättömissä tossa ekan puskan takana ja kuulkaa heti susi söi. Kun olisi noloa myöntää että koira on viilettänyt ihan vakiona pitkin mantuja täysin valvomatta. Tulee parempi nyyhkytarina näin ja saadaan propagoitua samalla lisää kaatolupia.
Tuuha sie meille ittään niin tajjuut siekii jotta sus ja muuttii petoelukat tulloot pihhoihin olpa päivä tai yö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman valvontaa saa jättää vain eristettyyn tarhaan, ei mihinkään aitaamattomalle pihalle.
Ei noin. Lueppa miten laissa seisoo!
Luonnosta löytyy elämää, mikä tietysti usean mielestä on valitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Voivat taas siellä öyhöttää miten sudet on paholaisia ja kaikki pitäisi tappaa. Ei ole mitään uutta tuolla. Kannattaa suhtautua varauksella kertomuksiin susista (en tarkoita tätä tapausta mutta yleisesti)
Millainen susikanta siellä on? Uskaltaako metsästää koirien avulla tai lähteä ihan vaan metsään lenkkeilemään norsua pienemmän koiran kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen susikanta siellä on? Uskaltaako metsästää koirien avulla tai lähteä ihan vaan metsään lenkkeilemään norsua pienemmän koiran kanssa?
Uskaltaa. Olen lapsuuteni leikkinyt siellä metsissä. Samoin ei yhtäkään lemmikkieläintä ole lähtenyt pihasta petojen syötäväksi. Ennen kun ei tiedetty paremmin niin esimerkiksi kotikissat kulki vapaana. Nykyään älytään pitää lemmikit turvassa. Kerran olen ilveksen nähnyt pellolla.
Tietenkin lemmikin menettäminen on traumaattista jos käydään yöllä häkistä hakemassa. Ja metsälläkin. Monille metsästyskoira on rakas lemmikki. Kuitenkin enemmän näitä koiria taitaa jäädä hirvien potkaistaviksi ja auton alle. Ja edelleen on iso osa metsästäjiä jotka hankkiutuu koirasta eroon jos ei "pelitä" metsällä.
Haaskoja ei kannata laittaa asutuksien lähelle houkutus mielessä.
Olen asunut yli 60 vuotta maaseudulla. Ei ole tarvinnut karhuja tai susia pelätä. Susia en pelkää vieläkään kun toistaiseksi täällä on vain kolme, mutta saattaavathan ne laumautu ja lisääntyä. Karhuja olen pelännyt 2-3 vuotta kun niitä on useampia, enemmän kuin koskaan elinikäni aikana. Hevosen kimppuun kävivät. Onko ihminen seuraava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaa. Olen lapsuuteni leikkinyt siellä metsissä. Samoin ei yhtäkään lemmikkieläintä ole lähtenyt pihasta petojen syötäväksi. Ennen kun ei tiedetty paremmin niin esimerkiksi kotikissat kulki vapaana. Nykyään älytään pitää lemmikit turvassa. Kerran olen ilveksen nähnyt pellolla.
Tietenkin lemmikin menettäminen on traumaattista jo
Lapsuudessasi ei siellä ei juurikaan ollut susia, siis jos nyt olet aikuinen. Viime vuosina ovat lisääntyneet ja tullut rohkeammiksi.
Ja kyllä. Susi ja muut pedot kuuluvat luontoon. Mutta eivät pihapiiriin.
Vierailija kirjoitti:
Luonnosta löytyy elämää, mikä tietysti usean mielestä on valitettavaa.
Mikä on käsityksesi luonnosta? Onko se nurmikko pläntti minkä näet parvekkeesi alta.
Suurella todennäköisyydellä juttu ei pidä paikkaansa, vaan on keksitty. Jos ja kun pihapiirissä on tuon pikkukoiran haju, niin sudet (jos sellaisia on edes ollut paikalla) ovat sen rekisteröineet, eivätkä ihan varmasti pidä pikkukoiraa uhkaavana.
Mutta kun ihmiset ovat hysteerisiä ja tietämättömiä, niin mitä tahansa hölynpölyä voi levittää, ja lisätä susihysteriaa entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekös muuten että metsästyskoiran yleisin ennenaikainen kuolinsyy ei ole suden kitaan joutuminen vaan se erä omistaja ampuu koiransa tarkoituksella? Kun sesse ei suoriutunutkaan metsällä riittävän hyvin tai muuten vaan kun hankittiin jo uusi tilalle. Just tämän verran ne koiristaan piittaa. En ihmettelisi, vaikka iso osa "susihyökkäyksistäkin" olisi sitä että raato on jätetty metsään.
Hyvät vakuutukset niin hyvin palvelleenkin koiran elämän ehtoopuolella ne viimeiset jahdit suuntautuu alueelle missä tiedetään susia liikkuvan.
Mutta yleisimmät kuolinsyyt taitaa kyllä kuitenkin olla hukkuminen ja auton alle jääminen, näitä sattuu jatkuvasti jahdissa. Yksikin naapuri on ajanut itse jo kahden jäniskoiransa yli.
Jos Suomessa olisi 800 000 sutta, ihmisiä oli kuollut jo monta.