Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mirtazapin väsyttää koko seuraavan päivän

Vierailija
25.07.2025 |

Onko muillakin sama? Nukkumisen apuna käytettäessä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapiiniä voi käyttää pienillä annoksilla unettomuuteen. Jos tuntuu, että väsyttää vielä seuraavana päivänäkin, niin kokeile ottaa lääke vähän aikaisemmin ja/tai pienennä annosta. Joillekin puolikas 15 mg tabletista on sopiva, ja joillekin riittää neljäsosa tai jopa ihan murunen. Pienillä annoksilla ei yleensä lihota. 

Mirtatsapiini on siitä erikoinen lääke, että sen väsyttävä vaikutus lisääntyy annoksen vähentyessä. Liittyy histamiinivaikutuksen lisääntymiseen. Histamiini säätelee vireystilaa. Eli 1/4 tabl  voi väsyttää enemmän kuin puolikas. Yli 15 mg taas ei välttämättä uneen auta. 

Vierailija
22/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on varmaan toisenlaisiakin mielipiteitä lihottavuudesta? Ei kai mikään lääke lihota vaan ruokailukontrollin puute.

Mirtatsapiini aiheutti minulle ainakin niin voimakasta ruokahalun kasvamista, että olin koko ajan nälkäinen. Ihan turha hurskastella ruokailukontrollin puutteesta, jos elimistö huutaa että on nälkä. Lääkäri ymmärsi tämän (vaikka sinä ehkä et?) ja vaihtoi lääkkeen ensimmäisen viikon jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas paino on laskenut 4 kiloa lääkkeen aloituksen jälkeen. Nukun yöt ja nukun ne aamuun saakka, sen sijaan, että heräisin valvomaan (ja syömään!!!) kello 04 aikaan. Annostus on todella pieni. mulla vain 1/4 yhdestä 15 mg tabletista eli yhdestä tabusta riittää hyvät yöunet neljälle yölle. Seuraan syvän unen määrää. Ennen lääkettä yöunet oli 4-5 tuntia. Nyt ne on säännöllisesti 7,5 tuntia ja syvän unen määrä noin tunnin. Tämä on todella muuttanut elämäni. Lisäksi tietysti myös estrogeenikorvaushoito mukana. Olen yli 50-vuotias. 

Vierailija
24/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä noita masislääkkeitä piisaa, sieltä saa lääkäristä taas seuraavan ja seuraavan ja seuraavan... näihin nukkumisongelmiin. 

Lihoin mirtsan takia. En jaksanut kuin pötköttää ja syödä. Muutama kilo tuli. Sitten vaihtui lääke ja ehti tulla pari kiloa vielä lisää. 

Kyllästyin ja tein kuten masentuneidenkin kuuluisi tehdä: muutin elämääni ja poistin ne asiat elämästäni jotka sitä pilasivat. Sinne meni ärsyttävä lähisukulainen, stressaava työ ja kamala työpaikka ja nyt on tilalla pelkkää hyvää oloa ja läskitkin lähti.  

Vierailija
25/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on varmaan toisenlaisiakin mielipiteitä lihottavuudesta? Ei kai mikään lääke lihota vaan ruokailukontrollin puute.

Kyllä jotkut lääkkeet lihottavat. Jotkut voivat kerätä kehoon nestettä, jotkut hidastavat aineenvaihduntaa, jotkut lisäävät ruokahalua ja jotkut vaikuttavat kylläisyydentunteen viivästymiseen ja saavat jatkamaan syömistä liian kauan. Ei nämä ole mielipideasioita. 

Vierailija
26/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllästyin ja tein kuten masentuneidenkin kuuluisi tehdä: muutin elämääni ja poistin ne asiat elämästäni jotka sitä pilasivat. Sinne meni ärsyttävä lähisukulainen, stressaava työ ja kamala työpaikka ja nyt on tilalla pelkkää hyvää oloa ja läskitkin lähti.  

Hieno homma. Tuon työpaikanvaihtamisjutun jo osaankin, mutta miten poistit lähisukulaisen elämästäsi?

Vierailija
27/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapiiniä voi käyttää pienillä annoksilla unettomuuteen. Jos tuntuu, että väsyttää vielä seuraavana päivänäkin, niin kokeile ottaa lääke vähän aikaisemmin ja/tai pienennä annosta. Joillekin puolikas 15 mg tabletista on sopiva, ja joillekin riittää neljäsosa tai jopa ihan murunen. Pienillä annoksilla ei yleensä lihota. 

Vierailija
28/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt ihmiset sotkee taas ihan turhaan kun ap käyttää lääkettä unettomuuteen eikä masennukseen jolloin annos on todella pieni 

Vierailija
29/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapiiniä käytetään unettomuuteen juurikin tuolla 7,5mg tai 3,75mg annostuksella. 15mg käytetään muuhun tarkoitukseen.

Vierailija
30/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa lääkkeiden käyttö. Olette loppuelämänne niiden vankina. Lääkeyhtiöt rikastuvat teidän terveytenne kustannukselka. Totuus saattaa sattua, mutta niin se on.

Vierailija
31/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirtatsapiini aiheutti minulle ainakin niin voimakasta ruokahalun kasvamista, että olin koko ajan nälkäinen. Ihan turha hurskastella ruokailukontrollin puutteesta, jos elimistö huutaa että on nälkä. Lääkäri ymmärsi tämän (vaikka sinä ehkä et?) ja vaihtoi lääkkeen ensimmäisen viikon jälkeen. 

Minulle määrättiin mirtazapiiniä Remeron kauppanimellä aikoinaan masennukseen. Annos oli 30mg vrk. Otin yöksi, paisuin ku limpputaikina, söin tai en. Lopetin ja elämänlaatu parani. Toki masennusoireita hoidettiin terapialla, mutta oli pitkäkestoinen, enkä suostunut muita lääkkeitä kokeilemaan. 

Vierailija
32/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle määrättiin mirtazapiiniä Remeron kauppanimellä aikoinaan masennukseen. Annos oli 30mg vrk. Otin yöksi, paisuin ku limpputaikina, söin tai en. Lopetin ja elämänlaatu parani. Toki masennusoireita hoidettiin terapialla, mutta oli pitkäkestoinen, enkä suostunut muita lääkkeitä kokeilemaan. 

Joo. Täällä keskustellaan kuitenkin sen käytöstä unettomuuteen.

Vierailija
33/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa myös niin, että lihottaa. Kaverini alkoi niitä syömään ja nyt on vuodessa tullut 15 kiloa lisää. Lihomista ei selitä muu kuin tuo lääke. 

Se nähdään nopeasti koska lasken kaloreita. Kannattaisiko kaverisikin?

Mulla ainakin tää lääke teki tolkuttoman syömishimon ja makeannälän. Aloin silloin ymmärtää addikteja, se on vaan pakko saada. Olin ja olen hoikka mutta en olisi ollut jos olisin lääkettä jatkanut. Tää lihominen on myös ihan yleinen ja selosteessakin mainittu haittavaikutus.

Toisille sopii, toisille ei.

En tajua miksi ne panttaa oikeita unilääkkeitä ja syöttää mielialalääkkeitä unettomuuteen.

Vierailija
34/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin joskus enkä enää sit toista kertaa, ihan hirvee olo seuraavana pv nä, ihan ku kauhees kankkuses, hyvä ku osas puhua tutuille😀

Vierailija
35/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin puolikasta, olin tokkurassa koko seuraavan päivän. Nyt käytän tarvittaessa 1/4 tablettia, se riittää pitämään unen noin 5 tuntia, eikä aamulla ole vaikeuksia herätä. Se on kuitenkin kolme tuntia enemmän kuin ilman lääkettä. Paino ei ole noussut, päinvastoin.

Vierailija
36/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuota lääkettä vielä on?   Ihan kamalaa huumemyrkkyä. 

Vierailija
37/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa lääkkeiden käyttö. Olette loppuelämänne niiden vankina. Lääkeyhtiöt rikastuvat teidän terveytenne kustannukselka. Totuus saattaa sattua, mutta niin se on.

Sitten joutuu kärsimään unettomuudesta. Verenpaine ja verensokeri nousevat unettomuuden seurauksena. Se on isompi ongelma kuin unilääkkeiden käyttö.

Vierailija
38/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut kärsiä vuosia jatkuneesta unettomuudesta.

Vierailija
39/39 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo.

Mutta Mirtazapiinia käytetään myös masennuksen hoitoon. Se, joka väittää, että lääkäri määrää unettomuuden hoitoon 15mg, valehtelee. Unettomuuden hoitoon annostelu on 7,5mg tai 3,75mg. Osa toi esiin myös ruokahalun ym. epämielyttävät sivuoireet. Unettomuuden hoidossa oikealla annostuksella oireita ei tule. En todenna, mistä tiedän.