Vanha äiti ei anna ilmalämpöpumpun olla päällä
Kävimme viime viikon lopussa paikalla ja tuskaili kuinka huono olo ja hiki koko ajan. Laitoimme ilmalämpöpumpun päälle ja sanoimme, ettei koske siihen itse. Pumppu kyllä pitä asunnon sopivanlämpöisenä ja tarkistamme sen seuraavalla käynnillä.
Soitti eilen, ettei kestä enää. No ajoimme illalla töiden jälkeen 1,5h paikalle, että mikä homma.
Sisällä 40 lämmintä ja pumppu kiinni! Kyllä meinasi savu tulla korvista. Pumppu päälle ja ei kauaakaan, kun tupa sopivan lämpöinen, mutta ei viileä. Sanoin, ettei enää koske pumpun kaukosäätimeen, katsotaan sitä ensi käynnillä, jos helle ohi.
Tänään oli aamulla soittanut siskolle, että on kuuma, kun oli laittanut pumpun kiinni. Sisko käskenyt laittamaan päälle, mutta ei halua, kun kuulemma kuluttaa sähköä.
Ei ole muistisairautta, vaan itsepäisyyttä. On sen kumma kun ei mene jakeluun yksinkertainen asia.
Tänään ajetaan taas 1,5h laittamaan pumppu päälle, josko huomiseen pysyisi lämmöt sopivana.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkakaa valottaa äidiltä bensat joka säätökäynnistä? Jos loppuisi ilp:n sammutus.
Kaukosäädin pois muorilta kesäksi tosiaan paras vaihtoehto.
Muori? Suomessa suhtaututaan todella epäkunnioittavasti vanhuksiin.
Mikäs vika muori-sanassa on? Meidän lapsilla on 70 v muori ihan omasta halustaan.
Ohis
Ei muori-sana tosiaan välttämättä mikään epäkunnioittava ole. Meilläkin on miehen puolelta muori:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskekaa, paljonko, rahallisesti, ilpo kuluttaa sähköä, todennäköisesti summa on häviävän pieni. Ja jos ei usko, niin tosiaan kaukosäädin mukaan.
Mulla n.4kwh/vrk näillä helteillä. Sisälämpö 22 astetta.
Yhden 1,5h ajoreissun hinnalla pitää torpan viileänä useamman kesän. Ottakaa se kaukosäädin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa että jääkaappi kuluttaa samanverran enemmän sähköä jos asunnon lämpötilan annetaan nousta saunaksi.
Se on vale.
Tai laskekaa omat bensakulut sinne ajaessa - tosin ehkä ei toisten menot riitä vaikuttamaan äidin näkemykseen.
Ne kannattaakin laskuttaa muorilta.
Sama meillä. Äiti laittaa koko ajan pois, heräilee hikisenä öisin jne. Mutta päällä ei saa pitää, kun maksaa. Olen yrittänyt vedota kaikkeen mahdolliseen lähtien siitä, että voi kuolla sydänkohtaukseen kuumuuden takia ja joka tapauksessa heräily lyhentää elinikää jne. Ja olen laskenut paperille hinnan, mitä kuluu, jos pitää päällä. Ja olen ehdottanut, että ei tarvitse laittaa 21-22 -astetta vaan esim. 26-27 on jo mukavampi.
Kyse on piheydestä. Ensin tilasi 2000 Euron laitteen ja nyt sitä ei saa käyttää. Eikä kyse ole, ettei pystyisi maksamaan sähkölaskujaan. Rahaa on tilit täynnä, eläke ylittää normaalin suomalaisen keskipalkan, on velaton ja hyväkuntoinen asunto jne. Mutta kun pitää se Euro tai kaksi säästää siitä sähköstä kiduttaen itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkakaa valottaa äidiltä bensat joka säätökäynnistä? Jos loppuisi ilp:n sammutus.
Kaukosäädin pois muorilta kesäksi tosiaan paras vaihtoehto.
Muori? Suomessa suhtaututaan todella epäkunnioittavasti vanhuksiin.
Mikäs vika muori-sanassa on? Meidän lapsilla on 70 v muori ihan omasta halustaan.
Ohis
Ja meidän suvussa se on kulkenut matriarkan arvonimenä jo kolmessa polvessa. Kukin on ottanut nimityksen itse käyttöön edellisen muorin kuukahdettua.
Varmaan on pihiyttäkin, mutta valitettavasti monet yksinäiset vanhukset harrastaa tätä, että jotakin ns pientä avuntarvetta on koko ajan, mutta ei osata sanoa sitä suoraan että on lapsiaan ikävä. Minullakin aikoinaan, nyt jo edesmennyt, äitini teki vähän vastaavaa. Milloin ei telkkarin kaukosäädin toiminut, tai kännykkä tai kahvinkeitin, tai jotain oli hukassa . Ja toki tietysti vanhuksella on oikeastikin muistihäiriöitä ja tiettyä höperehtimistä, mutta siinä vaiheessa kun mentiin sille linjalle että tomaatteja sai ostaa vain kaksi kerrallaan, ettei mene huonoksi, mutta niitä piti kuitenkin olla, niin piti viheltää peli poikki. Mutta vaikka tavallaan ymmärsinkin, niin kyllä välillä otti pattiin ankarasti.
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä. Äiti laittaa koko ajan pois, heräilee hikisenä öisin jne. Mutta päällä ei saa pitää, kun maksaa. Olen yrittänyt vedota kaikkeen mahdolliseen lähtien siitä, että voi kuolla sydänkohtaukseen kuumuuden takia ja joka tapauksessa heräily lyhentää elinikää jne. Ja olen laskenut paperille hinnan, mitä kuluu, jos pitää päällä. Ja olen ehdottanut, että ei tarvitse laittaa 21-22 -astetta vaan esim. 26-27 on jo mukavampi.
Kyse on piheydestä. Ensin tilasi 2000 Euron laitteen ja nyt sitä ei saa käyttää. Eikä kyse ole, ettei pystyisi maksamaan sähkölaskujaan. Rahaa on tilit täynnä, eläke ylittää normaalin suomalaisen keskipalkan, on velaton ja hyväkuntoinen asunto jne. Mutta kun pitää se Euro tai kaksi säästää siitä sähköstä kiduttaen itseään.
Euro ei ole mikään erisnimi, joten se kirjoitetaan "euro".
Hitto kun tästäkin asiasta on keksitty tuola itäsuunnalla meille tämmönen väittelyn aihe.Alkaako PIETARISSAKIN olemaan kaalisoppaa liian kuumaa .
Onko hänellä varaa maksaa laskut kuitenkin vai tarviiko teidän raha-apua? Ettei ole tarvetta säästää. Asunto jossa on 40 astetta ilman lämpöpumppua on asuinkelvoton, pitäisi muuttaa, on joku vika. Jo 32 astetta on äärimmäisen tukala vaikka laki sallii sen.
Annatte olla kuumassa, jos kerran hän itse niin tahtoo. Meillä ei ole ilmalämpöpumppua lainkaan ja hyvin pärjätään. Jos on kuuma voi mennä suihkuun, uimaan tai vaikkapa kauppaan. Tai sitten muori painaa napista viilennyksen päälle. Ihan varmasti osaa, mutta haluaa vain juoksettaa teitä.
Feel u! Mun appi. Ensin se koje piti kiireellä saada. Silloin oli se eka kamalan helteen kesä.. Nyt sitten ei raaski käyttää.
Mies on hyvässä kunnossa, mutta pirun pihi. Tein laskelmia, että paljonko käyttö maksaa. Melkosen vähän, vaikka olis koko vuoden päällä.
Hän asuu lähellä, että joku meistä siellä on päivittäin pyörähtänyt ennenkin, ellei hän tule aamusta jo meille.
Jos on hellettä luvattu, niin viimeistään ysiltä portti naukuu ja pappa kömpii sisään. Yleensä jää koko päiväksi, eikä siinä mitään..
Meillä kun on niin kivan viileetä. 😄