Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut vanhukset ovat ylipainoisia vaikkeivät syö juuri mitään????

Vierailija
24.07.2025 |

...tai okei, ainakin siltä se vaikuttaa. Eivät siis syö karamelleja, jätskiä tai pikaruokaa. Ruuaksi on tyyliin jotain lihaa ja perunaa ja leipää, mutta ne annoskoot ei vaikuta isoilta nekään. Sairaalaan jouduttuaankin viruvat kuukausia ja painoa toki on silmiin nähden lähtenyt, muttei niin paljoa kuin luulisi. Miten tuo on mahdollista???

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syö liian vähän, keho turpoaa ja paino nousee

https://yle.fi/a/3-8732639

Vierailija
2/8 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana kuluttaa vähemmän  energiaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kun syö liian vähän, saattaa aineenvaihdunta hidastua eikä energiaa kulu, vaan keho varastoi sitä. Se näkyy turvotuksena ja painonnousuna.

Salomäen mukaan tarpeeksi ja laadukkaasti syöminen koetaan usein vaikeampana kuin levon ja liikunnan hallinta. 

Vierailija
4/8 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta voi jämähtää. Olen nähnyt tätä eläimillä. Se liittyy johonkin perussairauteen. Keho voi turvota hyvin pulleaksi. Erotuksena lihavuuteen on se, että se turvotus lähtee välillä kokonaan pois. Saattaa pudota hyvin nopeasti, hoikistua parissa päivässä. Ylipaino /läski ei lähde sillä tavalla ykskaks pois.

Vierailija
5/8 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi hyvää syytä: alkuperäinen ylipaino säilyy, kun liikkuminen vähenee ja toinen syy voi olla sairaus ja/tai siihen liittyvät lääkkeet.

Useammin vanhukset laihtuvat, koska ravintoaineitten imeytyminen ja ruokahalu heikkenevät.

Vierailija
6/8 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksilla kun ei ole enää lihaksia ja eivät liiku niin se kalorimäärä mikä tarvitaan voi oikeasti tippua alle 1000. Siksi lihastreeni on todella tärkeää.

Vierailija
7/8 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70 plus ja kukaan lääkäri ei ole voinut auttaa minua lahtumaan, koska syön alta 1000 kaloria päivässä. Ja lihon ilman aihetta. Nyt menen dietistille. Saas nähdä miten jatkossa.Ikävää. 

Liikun vähintään 10 tuhatta askelta päivittäin .

Vierailija
8/8 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on evoluutio luonut varastoimaan rasvaa. Miksei se ominaisuus voisi olla olemassa vielä vanhanakin?

Itse en ole vielä vanhus, mutta kun olin jo lapsena pyöreä niin kyllä se siltä vaikuttaa, että toiset saavat syödä enemmän.

Lisäksi vanhuksilta ovat lihakset lähteneet ja toisilla niitä ei on alunperin ollutkin vähemmän. Käyn itse salilla kun vielä voin ja katson, mitä tapahtuu..