Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka herkästi soitat hätäkeskukseen

Vierailija
23.07.2025 |

jos on kyse oudosta, hieman epäselvästä tilanteesta - tapahtuu jotain normaalista poikkeavaa - etkä saa helposti selvää, onko kyse jonkun hädästä tai parhaillaan tapahtuvasta rikoksesta?

Vai annatko asian olla kokonaan ja sivuutat sen. Ei ole sinun murheesi.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka täällä lähti jo juttu lapasesta, kerron oman kokemukseni milloin soitin vaikka en voinut tietää varmuudella mistä kyse.

Jaoin nuorena lehtiä, oli ihan normaali omakotitaloalue. Yhdessä talossa ei selvästi oltu paikalla, lehti tais olla keskeytetty, autot pois. Niin yhtenä yönä oli etuovi apposen auki sisälle saakka. Kerran huhuilin ovelta että vastaako kukaan, sen jälkeen soitin häkeen ja kerroin tilanteen. Ihan asiallisesti sieltä suhtauduttiin ja sanottiin että joku käy paikalla.

Päihtyneille kaatuneille/sairaskohtauksen saaneille olen soittanut pari kertaa, niissä on ollut itselle selvää että täytyy auttaa.

Vierailija
42/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi tällä viikolla kun asiakas sai sydänoireita. Lanssi haki hänet pois.

Muuten olen soittanut vaarallisesti (=humalaisesti) ajavista autoista, onnettomuustilanteista ja itselleni onnettomuustilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ihan jokaisesta oudosta tapauksesta ehkä voi soittaa. Jos vähän tarkentaisit, mitä tarkoitat oudolla, olisi helpompi vastata. Jos on kovin outo ja epäselvä tilanne, niin mistä se päivystäjäkään osaa arvioida, tarvitaanko paikalle apua vai ei. Yleensä sairauteen tai tapaturmaan liittyvissä asioissa on tullut soitettua ensin 116117, ellei ole ilmiselvästi kiire hoitoon heti.

Esimerkiksi

Olet itse ulkona maantasalla kerrostalon sisäpihalla ja yht'äkkiä kuulet kovaa huutamista ja meteliä jostain ympäriltäsi. Huomaat, että yhdelle parvekkeelle on tullut laiha heiveröinen nainen kaiteen viereen seisomaan ja nainen huutaa jollekin asunnon sisällä olevalle miehelle. Nainen vaikuttaa pelokkaalta ja kuulet hänen huutavan miehelle, että peräänny, mene pois tms. Et voi olla täysin varma, mistä siinä tilanteessa on kyse, koska et kuule kaikkea mitä he sanovat toisilleen, mutta tilanteessa saattaa olla kyse parisuhdeväkivallasta. Et tiedä, onko naisella itsellään toimivaa kännykkää käytössä. Mies on ehkä voinut ottaa naisen kännykän pois tai rikkonut sen, jolloin nainen ei itse pysty soittamaan apua. Soitatko sinä itse apua naisen puolesta vai käännätkö selkäsi?

Vierailija
44/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- romani hakkasi vaimoaan kadulla

- 3 x muistisairas eksyksissä

- teinit heitteli kivillä mua ja mun lapsia

- kaatunut vanha mies polkupyörineen ojassa, tajuton

- itellä verenpaine 70/40 ja syke 175

nää nyt tulee mieleen, tapahtunut 40v aikana

Vierailija
45/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levottomassa taloyhtiössä asumisen varjopuoli kaiken muun ohella on se, että jos jotakin sattuu ja esim. huudat apua tai poissaollessasi joku yrittää murtautua asuntoosi, niin kukaan ei välttämättä soita apua. Siellä ollaan niin tottuneita siihen, että siellä on aina mekkalaa, hiippareita, huutoa ja ihmisiä verissäpäin. 

Vierailija
46/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

alvariinsa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi