Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi yrittää hiljentää keskustelun Jätkäsaaren tragediasta. Mitä he salaavat?

Vierailija
21.07.2025 |

Helsingin Jätkäsaaressa kaksi vasta 15-vuotiasta tyttöä on menettänyt henkensä pudottuaan parkkihallin katolta. Poliisi yrittää rauhoitella tilannetta, mutta some kuhisee epäilyksiä vaarallisista somehaasteista, joita poliisi joko vähättelee tai salaa. Nyt poliisi uhkailee jopa tavallisia kansalaisia rikossyytteillä, jos nämä kehtaavat keskustella tapahtuneesta somessa. Poliisin mukaan esimerkiksi TikTokissa leviää ilkeitä ja pilkkaavia videoita uhreista.

Karmeaa tragediaa yritetään nyt käyttää tekosyynä sille, että keskustelua sensuroidaan entisestään. Poliisi sysää vastuuta taas kerran täysin vanhemmille, ikään kuin he eivät jo olisi tarpeeksi paineen alla. Nyt pitäisi ilmeisesti jatkuvasti valvoa lastensa jokaista liikettä, koska some on täynnä vaaroja ja uhkia, joista kukaan ei puhu rehellisesti. Kuinka kauan viranomaiset aikovat salata nuorten tragedioiden todelliset syyt ja syyttää kaikesta vanhempia ja tavallisia kansalaisia?

Eikö poliisi nyt mene liian pitkälle uhkaillessaan rikossyytteillä niitä, jotka haluavat vain tietää totuuden?

Kommentit (181)

Vierailija
61/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan niiden tyttöjen perheillä on oikeus yksityisyyteen ja ihan tarpeeksi rankkaa kun menehtyivät. Jos itse tahallaan aiheutettuna, sitäkin raskaampaa omaisille. 

Vierailija
62/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aletaan salailla jotain niin huhut lähtevät leviämään hallitsettomasti. 

Huhumyllyä ei voi pysäyttää poliisi tai kukaan muukaan. Ei edes toden asiasta kertomalla, koska sekin on osa huhua silloin.

Jep. Monesti nimenomaan se kiinnostaa eniten mitä ei sanota. 

? Kuinka niin? Minulle riittää uutisen tieto. Miksi ihmeessä alkaisin lukemaan jotain mitä siinä ei lue? 

Minä minä minä

Minulle riittää. Minä olen ERILAINEN. Minä olen parempi!!!! Minääääääää

On ihan luonnollista, että ihmisiä kiinnostaa. Jaksuja!

Väitän, että en ole erilainen. Vaan ajatukseni on sitä valtavirtaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi ei halua itsemurhien lisääntyvän. Yleensä julkisen itsemurhan jälkeen ne lisääntyy. Sekä poliisills että medialla on sopimus että pyritään tuomaan asiaa mahdollisimman vähän julki koska copycatit

Kyllä, mutta nykymaailmassa  tieto tai "tieto" leviää joka tapauksessa ja kuinka paljon se muuttuukin matkalla? Ennen oltiin vaan uutisten varassa. Sitten saatettiin tiedustella paikallisilta juorukelloilta tietävätkö nämä mitään. Nyt on toisinpäin. Kaikki on ensin paikallisryhmien somessa ja sitten pohditaan miksei lehdet kirjoita.

Kyllä minusta olisi fiksuinta silti jakaa virallinen tiedotus asiasta. Mikään pakko ei ole mässäillä asialla viikkotolkulla tai romantisoida itsetuhoa.

Poliisi on tiedottanut sen, minkä ohjeistuksen puitteissa voi.

Niinpä.

Laki kuolemansyyn selvittämisestä

Laki kuolemansyyn selvittämisestä (459/1973) määrittää, että kuolemansyystä saavat tietoja muun muassa lähiomaiset, vakuutuslaitokset ja tuomioistuimet. Medialle tietoja ei anneta. Lain rikkomisesta voidaan tuomita jopa kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen.

Vierailija
64/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisille ei enää riitä uutinen jossa kerrotaan henkilön jääneen junan alle. Halutaan tietää kuka, ja syy ja mielummin video lisäksi. 

Tämä👍🏻 Mielisairasta ja kuvottavaa porukkaa kun kaikki tarvitsee saada repiä tämmöisistäkin tragedioista irti eikä sekään välttämättä vielä riitä... 

Hauskinta tässä on se, että sinäkin olet täällä. Vaikkakin moraaliposeramassa ja heristelemässä ylimielisenä sormea muille sieltä ylempää... Mutta täällä olet silti. Muiden kuolevaisten seurassa. Oli pakko tulla kommentoimaan. Ei voinut jättää välistä

Vierailija
65/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen et poliisi viittasi nimenomaan siihen yhteen sekopäiseen tyyppiin, joka levitti niitä tyttöjen videoita halventavine viittauksineen. Ja vastaaviin tapauksiin. Ei ole rikos puhua tapahtuneesta.

Juuri näin. Ja ap:n linkittämässä jutussa sanottiin, että halventavien asioiden levittäminen on rikos. 

Vierailija
66/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisi ei halua itsemurhien lisääntyvän. Yleensä julkisen itsemurhan jälkeen ne lisääntyy. Sekä poliisills että medialla on sopimus että pyritään tuomaan asiaa mahdollisimman vähän julki koska copycatit

Suomessa on kyllä kriittinen tarve kopio-kissoille. Hyviä kissoja ovat! Monistavat A4 niin sootanasti.

Vierailija
67/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollaako ap, vai onko oikeasti hullu tai noin yksinkertainen?!

Vierailija
68/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhumyllyä ei voi pysäyttää poliisi tai kukaan muukaan. Ei edes toden asiasta kertomalla, koska sekin on osa huhua silloin.

? Kuinka niin? Minulle riittää uutisen tieto. Miksi ihmeessä alkaisin lukemaan jotain mitä siinä ei lue? 

Minä minä minä

<

On luonnollista keskustella aina kun jotain epätavanomaista tragediaa tapahtuu. Tälle on ihan psykologinen selityskin olemassa. Ihmiset haluaa ymmärtää. Se on meidän olemassa olon kannalta erittäin tärkeää

Vierailija
69/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan niiden tyttöjen perheillä on oikeus yksityisyyteen ja ihan tarpeeksi rankkaa kun menehtyivät. Jos itse tahallaan aiheutettuna, sitäkin raskaampaa omaisille. 

Onhan se omaisille kurjaa ja raskasta. Mutta julkisella paikalla tehty itsemurha ei ole yksityisasia. Someen julkinen videoiden levittely ei ole yksityisasia. Nuo tytöt halusivat selvästi viestiä jotain.

Vierailija
70/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä että se oli itse murha ahdistuneet mt ongelmaiset tytöt päätti päivänsä. kun eivät kestäneet  epäonistumisia, ja sitä että kaikki ei mee niinkun itse haluaa, ja kaikea ei saa mitä haluaa eli nyky kasvatuksen hedelmiä. kun mitään ei kestetä 2000 luvulla syntyneestä, tytöistä 70prosentia saa mt diagnoosi joten ennen oli kaikki paremmin.

Nuorilla on paremmat kyvyt tunnistaa ja osoittaa tunteitaan kuin vanhemmilla ihmisillä. Myös kykyä empatiaan, mitä tässä yllä nyt puuttuu. Paljon vielä löytyy opittavaa sotien jälkeen. 

Vierailija
71/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaavat jotakin sellaista, että Sinä ap, saat kihistä uteliaisuudesta.

Vierailija
72/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä

On ihan luonnollista, että sinua kiinnostaa kaikki veriteot. Menet viereen katsomaan ja kuvaamaan, olethan ihminen.

Vierailija
73/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä

On ihan luonnollista, että i

On luonnollista keskustella aina kun jotain epätavanomaista tragediaa tapahtuu. Tälle on ihan psykologinen selityskin olemassa. Ihmiset haluaa ymmärtää. Se on meidän olemassa olon kannalta erittäin tärkeää

Keskustelu on yksi juttu. Nykyajan ilmiöitä on maaninen spämmi jossa hoetaan samaa tarinaa joka palstan täydeltä vastaväitteistä piittaamatta.

Mutta samalla mekanismillahan suomessa luodaan totuuksia mm. politiikassa ja mediassa kun tuota hokemista tekee paitsi maksetut viestintäjoukot somessa niin media omissa artikkeleissaan toistamassa väitettä kerta toisensa jälkeen. Esim. "suomalaiset on rasisteja" "työvoimapula" "ilmastonmuutos" "persut on äärioikeistoa" jne.

Ihan vastaavaa hokemista näyttää tekevän selkeästi venäläiset porukat pitkin somea ja välillä saa noita juttujaan mediankin toistamaan. 

Vierailija
74/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin tiedottaminen on tarkkaan säänneltyä ja sitä määräävät lait.

Vierailija
75/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei muut nuoret innostu kun saa edes hetken huomiota.

Vierailija
76/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetään estää hallituksen politiikkaa näkymästä huonossa valossa.

Vierailija
77/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki kuolemansyyn selvittämisestä

Laki kuolemansyyn selvittämisestä (459/1973) määrittää, että kuolemansyystä saavat tietoja muun muassa lähiomaiset, vakuutuslaitokset ja tuomioistuimet. Medialle tietoja ei anneta. Lain rikkomisesta voidaan tuomita jopa kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen.

Kuolemansyy on vaikeat monivammat, jotka aiheutuivat äkkipysäyksestä asfalttiin. Noin, nyt sekin on selvitetty.

Vierailija
78/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisille ei enää riitä uutinen jossa kerrotaan henkilön jääneen junan alle. Halutaan tietää kuka, ja syy ja mielummin video lisäksi. 

Tämä👍🏻 Mielisairasta ja kuvottavaa porukkaa kun kaikki tarvitsee saada repiä tämmöisistäkin tragedioista irti eikä sekään välttämättä vielä riitä... 

Hauskinta tässä on se, että sinäkin olet täällä. Vaikkakin moraaliposeramassa ja heristelemässä ylimielisenä sormea muille sieltä ylempää... Mutta täällä olet silti. Muiden kuolevaisten seurassa. Oli pakko tulla kommentoimaan. Ei voinut jättää välistä

Otan ainoastaan kantaan otsikkoon, en itse tapaukseen eikä kiinnosta vatvoa yksityisasioiksi luokiteltavia asioita kuten suurin osa täällä vaatii saada tietää..  

Vierailija
79/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko palstahan tässäkin on täynnä maanista jankutusta itsareista vaikkei poliisi ole tuosta mitään sanonut.

No mitäpä kuule luulet että jää jäljelle, jos ei ole kyseessä onnettomuus eikä rikos? 

Lue huuliltani: tytöthän putosi.

Ei kuitenkaan ollut onnettomuus, eli vahinko. Ei epäillä rikosta, eli toinen ei tarttunut toiseen ja vetänyt mukanaan alas.

Ne vain putosi. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
80/181 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Toinen tytöistä postasi insta-stooriin juuri ennen hyppyä ja toisen tytön videot leviävät. Näille ei haluta enempää julkisuutta ja kopioijia. Puolisoni on työssä, jossa esim. muutaman kuukauden aikana on kohdannut neljä nuoren itsemurhaa. Ei näistä yleensä huudella. Ihme kuplassa eletään, jos luullaan, että nämä hirveän poikkeuksellisia ovat. Herätkää todellisuuteen, älkääkä yrittäkö keksiä liian jänniä juttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän