istukka etuseinässä
kertokaa joku vaikuttaako istukka etuseinässä jotenkin synnytykseen?joku puhunut ettei välttämättä voisi synnyttää alateitse jos se on jotenkin tiellä..??kiitos jos joku viitsii vaivautua..
Kommentit (4)
vaikuta, jos on etuseinässä (paitsi liikkeet voi tuntua myöhemmin), mutta mikäli olisi kohdunsuun edessä (eli eteisistukka=etinen istukka), se voi tietää sektiota. Siihen voi liittyä myös muita riskejä, kuten vuodot yms., mutta pelkkä etuseinässä oleva istukka ei ole riski eikä vaikuta raskauteen tai synnytystapaan tms.
ETINEN istukka on ihan eri asia kuin ETUSEINÄSSÄ OLEVA istukka! Etuseinässä oleva istukka on ihan yhtä normaali kuin takaseinässä oleva istukka. AINOA, joka voi estää alatiesynnytyksen on ETINEN istukka l. tilanne, jossa istukka on kohdunsuun edessä l. ihan alhaalla. Tämä ETINEN istukka voi sitten sijaita joko kohdun etu- tai takaseinämällä. Etinen istukka on kuitenkin melko harvinainen tila, etenkin loppuraskaudesta.
Minulla oli toista lasta odottaessani istukka etuseinämässä ja osittain kohdunsuulla.Se huomattiin ensimmäisessä ultrassa.Sitä seurattiin raskauden aikana pari kertaa ultralla.Raskauden puolivälin jälkeen kohtu oli kasvanut niin että istukka oli tavallaan noussut kohdun kasvun myötä korkeammalle ja normaali synnytys oli siten mahdollinen.Raskaus sujui hyvin.Myös synnytys.Paitsi verenvuoto oli aika runsasta.Syytä siihen en tiedä.
Eveliina.
SIlti ei ole ollut kohdunsuulla. LEi jos istukka ei ole liian alhaalla niin ei estettä normaalisynnytykselle. Mutta jos sijaitsee kohdunsuulla niin sitten tehdään automaattisesti sektio ettei istukka tulisi ulos ensimmäisenä alatiesynnytyksessä.
Monella alkuraskaudessa voi olla etuseinämäistukkakin alhaalla kohdunsuulla mutta usein se nousee loppua kohden pois kohdunsuulta. Niin ainakin minulla.
Silti päädytty aina sektioon minun kohdallani mutta istukka ei ole ollut siihen syynä.