Venäjän opiskelijat! Onko vinkkejä opiskeluun?
Mulla tuottaa eniten vaikeuksia muistaa, miten sanat kirjoitetaan. Myös itse kirjoittaminen on todella hidasta verrattuna suomeen.
Olen melko alussa opinnoissani ja kuuntelen ahkerasti oppikirjan äänitettä kyllä, jotta ääntäminen menisi jo alussa oikein tai edes sinne päin.
Mutta siis jaetaanko jotain vinkkejä ylipäänsä opiskeluun. Youtubesta olen katsellut peruskieliopin opetusta myös.
Kommentit (42)
Rupeat k-pääksi. Se helpottaa russakkalan kielen opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
venäjä kirjoitetaan muuten aina pienellä, myös lauseen alussa.
Menettänyt pysyvästi maastatuksensa. 🤗
On maailman suurin valtio.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan opiskelisi kaalirottien kieltä? Älä yritä, kukaan ei usko.
Oletpa kapeakatseinen ja törkeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pallomme nolo takapiha.:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa kapeakatseinen ja törkeä!
Sana 'törkeä' liittyy vain ja ainoastaan rycsiin. 😆
Suosittelen polttamaan oppikirjat ja muistiinpanot. Se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole oikea valtio. Se sijaitsee muilta varastetuilla alueilla. Se on valevaltio.
Ruski mirri on vitsi ja sitä kieltä ei kannata lukea. Unohdetaan venäjä koska se ei ole oikea maa. Mafian johtama kopla vain.
Kaikki muut opiskelemani kielet ovat tarttuneet päähän nopeasti, mutta venäjä...En tiedä, johtuuko oppimisvaikeus kirjaimista. Sanat eivät jääneet näkömuistiin. Helpointa on ollut oppia ruotsia ja saksaa ja kolmantena tulee englanti. Enkussa hämäsivät sanat, jotka ovat peräisin ranskasta sekä erinäiset idiomit. Mutta venäjä - mitään en muista ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tarvitaan tiedustelutehtäviin ja vihollisen kuulusteluun. Ei mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolustusvoimat tarvitsee lisää Venäjän osaajia, ei niitä koskaan liikaa ole.
Juujuu, ihan aina on hoettu tuota samaa, että venäjän osaajia tarvitaan siellä sun täällä. Eipä tuosta kielitaidosta ole pahemmin kysyntää ollut. Itse valmistuin jo 90-luvulla yliopistosta pääaineena venäjän kieli. Ihan muita töitä olen tehnyt. Eihän peruskoulussakaan kukaan enää halua kieliä opiskella, kun siihen pitäisi nähdä vaivaa
Myös minä valmistuin venäjä pääaineena 1990-luvulla. Olen etupäässä muulla osaamisellani elättänyt itseni.
Vierailija kirjoitti:
Zelenskyin äidinkieli on venäjä.
Vierailija kirjoitti:
On. Älä opiskele.
Miksi?
Suosittelen vahvasti neukkukaraokea kyrillisten kirjainten lukemisen nopeuttamiseen. Youtubesta löytyy tuttuja biisejä venäjäksi ja venäjänkielisillä tekstityksillä.
Alku on hankala, mutta siitä se lähtee.
Venäjän kielessä ei mikään tunnu toimivan, mutta lähes kaikki kuitenkin aina järjestyy.
Tärkeää on oppia myös venäläistä ajattelutapaa ja täysin erilaista käsitystä rehellisyydestä sekä useasta totuudesta sekä sopimusten rikkomisesta. Myös suuruuden ja voiman ihannointi vs. alempiarvoisten ja heikkojen alistaminen. Ja se ettei Venäjälle sanella asioita ja ihan sekin miksi venäläiset etuilevat. Mielenkiintoinen kulttuuri.
Ainaskin mageeta lukee maailmankirjallisuuren ehrottomia huippuja alkukiälellä? ; )
Viiden "parhaan" joukossa (chatGPT) kaksi venäjänkielistä ja yksi englanninkielinen!
10 merkittävää romaania maailmankirjallisuudesta
Miguel de Cervantes: Don Quijote (1605/1615)
usein ensimmäisenä modernina romaanina pidetty, satiiri ja syvällinen ihmiskuvaus.
Leo Tolstoi: Sota ja rauha (1869)
monumentaalinen teos historiasta, yksilön ja yhteiskunnan suhteesta.
Fjodor Dostojevski: Rikos ja rangaistus (1866)
psykologisen romaanin kulmakivi, syvä moraalifilosofinen tutkielma.
Marcel Proust: Kadonnutta aikaa etsimässä (19131927)
tajunnanvirran ja muistin tutkimus, yksi modernismin suurteoksista.
James Joyce: Ulysses (1922)
nosto