Kasvattaja valitsee, mikä koira ostajalle sopii?
Ymmärrän tämän roduissa, joissa kaikki pennut ovat lähes samannäköisiä keskenään. Esim. vaikka musta labbispentue tai samojedipentue. Valinta tehdään luonnetoiveiden mukaan. Mutta entä rotu, jossa ulkonäkövariaatio voi olla värityksen suhteen todella suuri esim. monet spanielit tai niinkuin tyttäreni haaveissa olevassa dalmatiankoirassa. Vähän pilkkuja, paljon pilkkuja? On minusta hullua väittää, että pelkkä luonne ratkaisee, koska koiran värityksellä on suuri merkitys näyttelyissäkin. Täytyy sille laittaa painoarvoa myös pennun valinnassa?
Kommentit (29)
Niin? Kasvattaja kysyy myös, aiotteko harrastaa näyttelyitä. Tuskin antaa siinä tapauksessa koiraa, joka ei olisi "sallitun" värinen. Pelkkien ostajan oikkujen ja mieltymysten perusteella kukaan vastuullinen kasvattaja ei koiraa luovuta.
Varmasti myös kasvattajan intressissä on antaa teille se koira, joka ulkonäön perusteella menestyisi näyttelyissä, jos teillä on tarkoitus käyttää koiraa näyttelyissä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti myös kasvattajan intressissä on antaa teille se koira, joka ulkonäön perusteella menestyisi näyttelyissä, jos teillä on tarkoitus käyttää koiraa näyttelyissä.
Esim meille annettiin pentu, jota ei voi viedä näyttelyihin, koska selllainen ei meillä muutenkaaan ollut toiveissa. Sain pentueen ihanimman pennun!
Onko näyttelyissä edelleen toi natsimeno, että täysin terverakenteisen koiran menestykseen vaikuttaa joku helvetin pilkkujen koko? Hohhoijaa. Olisko joku älykkäämpi harrastus mitään?
Kasvattaja myy lupaavimmat pennut juuri niille, jotka vievät koiriaan harrastuksiin kuten näyttelyihin. Kaikki eivät kuitenkaan hae sitä näyttelykoiraa, niin on ihan hyvä olla tiedossa, että kasvattaja päättää mikä pentu menee kellekin. Ei niitä tosiaankaan pelkän luonteen perusteella valita. Tottakai ulkonäkö ratkaisee myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim meille annettiin pentu, jota ei voi viedä näyttelyihin, koska selllainen ei meillä muutenkaaan ollut toiveissa. Sain pentueen ihanimman pennun!
Sama meillä. Saimme pienikokoisen pennun, jolla on kuonossa harjanne. Paras koira ikinä. En ymmärrä näyttelyharrastajia. Jotenkin niin turhaa ja turhamaista.
Mitä ihmettä? Ei sitä dalmatialaisen pentua ainakaan pilkkujen määrän takia valikoida. Koira syntyy pilkuttomana ja saa lopulliset pilkkunsa vasta n. vuoden ikäisenä.
Olen kasvattaja ja olen useaan kertaan kieltäytynyt myymästä koiraa kyselijälle, joka ei osaa kertoa toiveistaan ja suunnitelmistaan oma-aloitteisesti mitään muuta kuin että minkä värisen koiran haluaa.
Suomalaiset koirankasvattajat ovat niin asennvammaisia että jos haluaisin koiran, ostaisin sen ulkomailta. Asiakas on kuningas ja myyjän asiattomiin kysymyksiin ei tarvitse vastata. Älkää huolestuko, minulla ei ole koskaan ollut koiraa enkä aio koskaan sellaista hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kasvattaja kysyy myös, aiotteko harrastaa näyttelyitä. Tuskin antaa siinä tapauksessa koiraa, joka ei olisi "sallitun" värinen. Pelkkien ostajan oikkujen ja mieltymysten perusteella kukaan vastuullinen kasvattaja ei koiraa luovuta.
Mitä jos noin toimittaisiin muuallakin? Autokauppias ei myy sinulle haluamaasi autoa, koska "et sinä sillä osaa ajaa" tai ruokakauppa kieltää sinulta suklaan katsoessaan, että olet syönyt jo tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos noin toimittaisiin muuallakin? Autokauppias ei myy sinulle haluamaasi autoa, koska "et sinä sillä osaa ajaa" tai ruokakauppa kieltää sinulta suklaan katsoessaan, että olet syönyt jo tarpeeksi?
Koira on elävä olento, auto tai suklaapatukka ei.
Vierailija kirjoitti:
Onko näyttelyissä edelleen toi natsimeno, että täysin terverakenteisen koiran menestykseen vaikuttaa joku helvetin pilkkujen koko? Hohhoijaa. Olisko joku älykkäämpi harrastus mitään?
Ei ole. Menestykseen vaikuttaa enempi kenen kasvattajan ja omistajan. Omistaja valitsee näyttelyt tuomarin mukaan, missä päin Suomea sattuu kyseinen tuomari olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näetkö mitään eroa esineen ja elävän olennon välillä? Kasvattaja pyrkii etsimään pennuille hyvät kodit.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Sanoin jo ostaessa että en aio näyttelyssä käyttää, vaan otan koiran käyttöön. Kasvattaja sitten halusi viedä näyttelyyn ja käyttikin, hyvin pärjäsi.
No on siinä jonkunlainen messiaskompleksi ja kova kontrolli, kun luulee olevansa joku tietäjä, joka omilla valinnoillaan takaa täydellisen lopputuloksen.
Meille tuli kadvattajam valitsemana pentueen toimeliain ja rotuominaisuuksien luonnetta vahvimmin osoittava koira, koska se pääsi rotunsa mukaisiin töihin. Muut sisarukset menivät näyttelykoiriksi. Oikein valittu. Sattui vielä olemaan se pentu, jonka olisin ulkonäön puolesta halunnut.
Kokemattomalle valitaan aina sopiva lemmikki, oli se koira tai vaikka ratsu. Kun ostetaan ensimmäistä eläintä (kokonaan ensimmäistä omaa tai ensimmäistä jotain tiettyä tarkoitusta varten), siitä kannattaa vaikka maksaa, että joku tekee valinnan sinun puolesta. Jos kasvattaja osaa sen tehdä, se on ideaali tilanne. Hän tuntee omat eläimensä ja ostajat, ostajatyypit.
Jos olet kokenut, valitset sen, minkä haluat, koska tiedät, mitä haet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt autokaupassa näin. Myyjä, joka oli kyseisen autokaupan omistaja ei myynyt minulle autoa johon olin iskenyt silmäni. Sanoi, että minun ajokilometreilläni kyseinen auto käy liian kalliiksi. Jäin sillä kertaa ilman. Sama automyyjä soitti viikkoja myöhemmin, että nyt olis spekseihin kutakuinkin täydellisesti sopiva yksilö, tuutko hakee. Menin, koeajoin ja ostin pois.
Viimeksi koiraa hankkiessani kasvattaja valikoi minulle kaksi vaihtoehtoa, sain valita kumpi jää kasvattajalle ja kumpi tulee mulle kun kasvattaja ei itse osannut päättää kumman pitää itse ja kumpi tulee mulle. Pentueen kaksi muuta olivat menneet siten, että rauhallinen luonne ensimmäistä pentua hankkineelle ja värivirheellinen rasavilli kokeneelle ja urheilulliselle lenkki- ja harrastekoiraksi. Itse valkkasin reippaan ja nätin tytön pihavahdiksi ja näyttelykäyttöön sekä oman kennelini kantanartuksi. Täydellisen sain!
Me saatiin valita mieleinen. Ilmoitettiin jo heti alkuun kun pentue oli suunnitteilla minkä sukupuolen ja minkä värisen haluamme. Saimme valita pentueesta ensin koska meillä rodusta kokemusta ja olimme melkein ekoja tiedustelijoita. Kävimme katsomassa pentuetta ja kasvattaja kertoili siinä niiden luonteenpiirteistä ja valitsimme kolmesta vaihtoehdosta meille sopivimman.
Varmasti kannattaa keskustella toiveista sen kasvattajan kanssa.