Ongelmia
Laitanpa nyt tänne murheeni kun en apua saa mistään, yritetty on kaikenlaista. Antakaa vinkkejä toivoisin niitä kovasti.
Eli, olen yh ja käyn töissä. Alkukesän sain suunniteltua lapselle leirejä ja vietimme kesäloman leirien perään, kävimme reissussa mutta koko loman stressasin kun lapsella ei ollut kavereita, mietin koulun vaihtoa ja alueelta muuttoa pois sen koska alueella on paljon narkomaaneja, päihdeongelma isoa sekä asumisemme aikana on tapahtunut jo ainakin 3 murhaa, viimeisin nyt isoissa otsikoissa lehdissä.
Pettymyksiä lapselle tuli jatkuvasti kun ainut kaveri lupaili ja perui tulonsa, muut kaverit reissussa tai pelaavat puhelimilla, lapsi ei oikeastaan ole asuin alueellamme löytänyt hyviä ystäviä koska perheissä on mielenterveys- ja päihdeongelma niin en ole niihin häntä sitten päästänyt kylään.Nyt alkaa työt ja lapsi jää 2 VK yksin. Ei kavereita, ei sukulaisia, ei mitään muuta kuin TV ja pelikonsoli jossa peliaikaa 2h. Ei tämä voi näin mennä. Itse olen yrittänyt kerätä sukua ympärille, tuki verkostoa tai jotain apua mutta kaikki on hajaantunut omiin oloihinsa ympäri Suomea. Ja kyllä , mielessäni on käynyt ajatus että mitä tällä elämällä tekee kun joutuu rämpimään tällaisessa suossa josta tuntuu olevan niin mahdoton päästä pois.
Saako edes 9 vuotiaasta jättää niin pitkäksi aikaa yksin???
Kommentit (16)
Sitä mietin itsekin ja olen tätä kysynyt mutta kuulemma "lapsihan on jo iso, kyllä se pärjää" puheita on ollut. Siksi tämä onkin niin stressaavaa eteen tiedä mikä enää on ok.
Palkkaa kotiin hoitaja. Kysy lastensuojelusta heti apua.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin itsekin ja olen tätä kysynyt mutta kuulemma "lapsihan on jo iso, kyllä se pärjää" puheita on ollut. Siksi tämä onkin niin stressaavaa eteen tiedä mikä enää on ok.
Et vaikuta itsekään tasapainoiselta. Pyydä apua lastensuojelusta.
Mikä paikkakunta?
Mielelläni auttaisin mutta pitäisi tietää ketä auttaa? Lapsia ei mielellään noin pienenä yksin kotiin koko päivän ajaksi.
Parasta on ottaa sitä palkatonta, ei tuo kaksi viikkoa maailmaa kaada.
Kyllä itse olen tasapainoinen, mutta tottakai kuka tahansa stressaa tällaisessa tilanteessa kun apua ei saa mistään. Olen huolehtiva äiti ja mietin mitä voin tehdä että asiat järjestyy.
Hyvin voi jättää 9-vuotiaan yksin.
Tässä kaupungissa ei lapsille järjestetä yhtään mitään. Meidän 8 v on ollut kotona suurimman osan lomastaan. Hyvin pärjää kun on hyvin opetettu ja kasvatettu. Meillä tosin eri asia siten, että asutaan landella ja täällä on paljon mielekästä puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse olen tasapainoinen, mutta tottakai kuka tahansa stressaa tällaisessa tilanteessa kun apua ei saa mistään. Olen huolehtiva äiti ja mietin mitä voin tehdä että asiat järjestyy.
No jos et muuta keksi niin palkatonta. Harmittaa kun kykenisi auttamaan mutta ei tiedä sinustakaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin voi jättää 9-vuotiaan yksin.
Tässä kaupungissa ei lapsille järjestetä yhtään mitään. Meidän 8 v on ollut kotona suurimman osan lomastaan. Hyvin pärjää kun on hyvin opetettu ja kasvatettu. Meillä tosin eri asia siten, että asutaan landella ja täällä on paljon mielekästä puuhaa.
En jotenkin usko sinua, ylimielistä puhetta. Näitä huoltajia riittää ja arvostelevat niitä jotka oikeasti huolehtivat niistä lapsistansa.
Totta, palkaton kuulostaa hyvältä. En tosiaan halua edes että lapsi on yksin päivät. Kyllä hän pärjäisi mutta onko se edes oikein , hänellähän on kesäloma. Työpaikka ei jousta, kaikki tunnit ja minuutit täytyy tehdä takaisin. Kiitos tästä vinkistä 🙏
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi työpäivien ajaksi jättää. Olin itsekin tuon ikäisenä monesti päivät ja illatkin yksin kun yh-äitini oli kolmivuorotyössä. Lapsissa on tietysti eroja. Itse rakastin yksinoloa kotona.
Siis miksei muka voisi 9v olla päiviä yksin kotona? Mitä ihmettä nyt taas!?
Ei töistä noin vain oteta palkatonta. Työnantaja päättää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu lapsesta. Joillekin yksinolo voi jättää pysyviä vaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu lapsesta. Joillekin yksinolo voi jättää pysyviä vaurioita.
Tämä on totta..Olin usein lapsena yksin ennen kouluun lähtöä, sisarukseni kiusasi minua joka ikinen aamu, se oli hänelle hupia, koulun jälkeen pelkäsin että asunnossa oli joku, nukuin siihen asti kunnes joku aikuisista tuli kotiin. Muistan myös usein kun odotin ikkunan edessä vanhempia kotiin, se peikko oli hirveä tunne, turvaton olo, pelkään ja ahdistun olla nykyäänkin yksin.
Siks jätätkö 9 vuotiaan 2 viikoksi yksin kotiin kun menet töihin? Ei kannata, ota palkatonta.