Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet karsinut rajulla kädellä lakana- ja pyyhemäärää kotonasi, miten olet sen tehnyt?

Vierailija
19.07.2025 |

Aloitin urakan, käyn läpi kaikki pyyhkeet ja lakanat ja säästän vain pienen osan. Näitä on siis ajalta kun kaikki lapset asui vielä kotona, nyt ollaan puolison kanssa kaksin. Yövieraita käy satunnaisesti.

Pyyhkeiden kanssa on helpompaa, ohueksi kuluneet joutaa mennä. Jokunen lasten vanha Barbababa-pyyhe on säästettävä 😄Ja miten voikin olla että jotkut vintagepyyhkeet on edelleen yhtä hyviä kuin uudet, tai jopa parempia? Ei sellaisia voi heittää pois.

Mutta sitten lakanat. Minusta oli tosi söpöä kun omat lapset oli pieniä ja menivät mummulaan, niin äitini petasi heille minun lapsuuteni lakanat. Tekisi mieli nyt omien lasten lempparilakanat säästää, mutta onko se sitten jo turhaa... 

Miten olette valinneet mitä jää ja mitä lähtee?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi karsisin lakanoita, kun ne reikiintyvåt muutamassa vuodessa?

Tuo on muuten totta. K kaupoilla oli joskus parikymmentä vuotts sitten Marimekko Kivi kuosiset pussilakanat keräystarroilla ja niitä on kyllä kestänyt käyttää ja pestä.

Sen jälkeen en ole noin laadukkaisiin satsannut, kun kyllästyttääkin käyttää niitä jo.

Vallilan lakanoita ostin jossain vaiheessa pettyen siihen jotenkin karheaan pintaan ja sähköisyyteen.

Vierasvarana on setti erikseen.

Pyyhkeitä jos ostan niin poistan aina yhden käytöstä, luutuina jne.

Vierailija
22/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lakanat on kestäneet yleensä ainakin sen 10 vuotta reikiintymättä. Jos on sellainen lakana tai tyynyliina, jota lähinnä mieheni käyttää, se rikkoutuu ensimmäisenä, koska hän on rasvaisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sinkulla 12 pussilakanasettiä. Oli enemmänkin mutta annoin lapsille kun kotoa muuttivat.Olen aikanaan hankkinut perkaalipussilakanoita. Kestävät vuosikausia. Paras on 37 vuotta lahjaksi saatu Hobby Hall puuvillasatiinisetti. Edelleen kaunis ja ihana iholle. Poistaminen hankalaa mutta lisää en nyt saa ostaa !

Vierailija
24/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain tein tilkkuja, toisista juhliin ns. kolmionauhaa, viirejä, uusia ruokaliinoja..

Pieniä liinoja eväskoriin, suun ja käsien pyyhintään retkille. Patakintaita ja lappuja.

Herättelin henkiin pannumyssy ideaa ja niihin tein päällisiä..

Leikkimökki on liinavaatteita.

Me saatiin paljon lakanoita, kun lapset oli pieniä. Käyttöä niille loppupeleissä ei ole kovin monelle (3 per nuppi säästin, vaikka liikaa sekin on) ja mökillekin riitti omansa. Vieras lakanoita en erikseen säilyttele, vaan noista omista riittää käyttöön kyllä. Joskus aikuinen voi saada dinosaurus- tai mansikkamarja lakanat. Jos ei kelpaa pysykööt pois. Kelpaa.

Mä surutta jo silloin jatkojalostin.

Tyttäret eivät ottaneet mukaansa mitään edes nostalgian vuoksi. Ymmärrän, tekevän omaa pesää. Sisustavat.

Poika taas otti kaiken, mitä tyrkytin. Koska lakanoita tarvii, ei tarvii ostaa. Tälle kelpas bränikät marimekot ja vähän virttyneet Turtle lakanatkin. ;)

Lakanat ovat olleet paremmin kestäviä kuin esim pyyhkeet. Niistä ei ole mitään jäänyt pyörimään, vaikka ihan laadukkaitakin tuli ostettua. Ei edes lattiaräteiksi.

Vierailija
25/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole koskaan päässyt kertymään. Pääsääntö on, että yhdet on käytössä ja toiset kaapissa ja sitä mukaa uusitaan, kun menevät huonoksi. Vanhat roskiin. Ne on vain tekstiilejä. Omituista hillota jotain vanhoja riepuja. 

Vierailija
26/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just rumpukuivasin lakanoita ja mietin että onko mitään järkeä? Kuuluko ne tosi paljon nopeampaa kun rumpukuivaa vai miten pitäisi toimia jotta lakanat kestää?

Vierailija
27/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole tunnesuhdetta lakanoihin (ihme, moneen muuhun tavaraan on, ja siitä on lähinnä harmia), joten olen hävittänyt huonokuntoisimmat. Meillä käytetään kaikki loppuun, joten ne saavat jatkonsa ensin reissulakanoina vanissa ja sen jälkeen revitään öljyräteiksi. 

Meillä taas autoreissuille laitetaan aina uusimmat ja ihanimmat lakanat 😄 eri

Pitkäänkin reissuun? Me asutaan tässä kesät ja pyykinpesu leirintäalueilla on mitä on, en ole uskaltanut. Kotona ei ole kuivuria, musta on hurja katsoa mikä tennispallon kokoinen nöyhtämöykky puuvillasta lähtee joka kerta. 😄

Kyllä. On varalakanat ja -pyyhkeet mukana ja pyykkiä pestään pesulassa välillä.

Ok. Meilläkin on varat mukana, mutta pesuloita ei ole lähimaillakaan. Ollaan aina täällä Pohjois-Norjassa.

Vierailija
28/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen, että onko täällä muita, jotka tekivät itselleen kapiot?

Vierailija
29/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö antanut lapsille mukaan?

Lapsuusajan pyyhkeet ym. voit säästää kunnes heillä on lapsia.

Vierailija
30/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just rumpukuivasin lakanoita ja mietin että onko mitään järkeä? Kuuluko ne tosi paljon nopeampaa kun rumpukuivaa vai miten pitäisi toimia jotta lakanat kestää?

Kyllä se taitaa kuluttaa tekstiilejä enemmän. Meidän lakanoita rumpukuivataan satunnaisesti (välillä kiikutan vanhemmilleni pyykkiä pestäväksi ja heillä on kuivausrumpu), mutta yleensä narulla. Kyllä lakanat meillä vähintään sen 10 vuotta kestävät.

Vierailija
31/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa osa matonkuteiksi. Tee itse tai pyydä jotakuta tekemään sinulle maton.

Vierailija
32/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narulla kuivattaen kestävät huomattavasti kauemmin.

Vierailija
33/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä karsia? Ne kuluu käytössä. Heitän rikkinäiset ja kuluneet pois.

Vierailija
34/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme aluslakanaa ja kolme paria pussilakanoita ja tyynyliinoja. Lapsella myös kolme settiä lakanoita, pussilakanoita jne. Olen kierrättänyt kaikki parittomat, vierasvara sisältyy noihin setteihin. 

Pyyhkeet ovatkin vaikeampi juttu, laadukkaita pyyhkeitä on vaikea löytää - vinkkejä otetaan vastaan.. Niissäkin suosin pareja, tällä hetkellä on kolme paria kylpypyyhkeitä aikuisille, mutta yhdet ovat hamam-pyyhkeitä ensisijaisesti rannalle. Lisäksi kolme eriparista kylpypyyhettä sinkkuvuosilta. Heittäisin parittomat kierrätykseen, jos löytäisin laadukkaat tilalle.

Vierailija
35/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehei. Ylimääräisistä matoista hankkiuduin jo eroon 😄

Vierailija
36/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme aluslakanaa ja kolme paria pussilakanoita ja tyynyliinoja. Lapsella myös kolme settiä lakanoita, pussilakanoita jne. Olen kierrättänyt kaikki parittomat, vierasvara sisältyy noihin setteihin. 

Pyyhkeet ovatkin vaikeampi juttu, laadukkaita pyyhkeitä on vaikea löytää - vinkkejä otetaan vastaan.. Niissäkin suosin pareja, tällä hetkellä on kolme paria kylpypyyhkeitä aikuisille, mutta yhdet ovat hamam-pyyhkeitä ensisijaisesti rannalle. Lisäksi kolme eriparista kylpypyyhettä sinkkuvuosilta. Heittäisin parittomat kierrätykseen, jos löytäisin laadukkaat tilalle.

Siis 6 kylpypyyhettä per aikuinen? Miksi pitää olla pareja?

Vierailija
37/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totean vaan tuosta narulla kuivattamisesta että se ei valitettavasti ole vaihtoehto perheessä jossa kärsitään pahasta  siitepöly-allergiasta.

Vierailija
38/42 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous rättejä niistä tulee, samoin paidoista ym.

Vierailija
39/42 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen antanut ymmärtää, että matonkuteiksikaan ei enää mitä tahansa vanhaa hyväksytä. Mieluummin uusia kankaita!

Nykyiset lakana tms kankaat eivät kuulemma kestä mitään. Kyse on suht bräniköistä lakanoista. Hapertuvat kutoessa.

Vierailija
40/42 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitin osan roskiin ja pidin vain sen verran, mitä välttämättä tarvitisin. Ei vaadi sen enempää ajattelutyötä. Oletko ap jotenkin vajaa vai sairaalloisen kiinnittynyt tavaroihin?

Miksi pitää aina nälviä ja loukata? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi