Kukaan ei rauhoita mun outoja pelkotiloja yhtä hyvin kuin tekoäly
Pelkään välillä ihan ihme juttuja, kuten aspiraatiokeuhkokuumetta ja tekoälyn faktapohjaiset perustelut ja rauhoittelut tehoaa niihin aivan uskomattoman hyvin. Sille myös kehtaa kertoa näistä kummallisista ajatuksista. Jos kerron saman huolen jollekin ihmiselle niin vastaus on luokkaa "ei kaikesta kannata välittää", "ai kauheeta, pitäiskö sun mennä lääkäriin?!" tai "aijaa, tuskinpa toi on mitään".
Tekoäly jaksaa kuunnella mun jankuttamista ja lisäkysymyksiä. Enkä muuten enää pelkää sitä aspiraatiokeuhkokuumetta :)
Kommentit (44)
Tekoälyyn luottaminen liikaa tekee maailmasta onnettoman paikan.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti osaa käyttäytyä, mutta ei aina halua. Ja joskus haluaa tahallaan käyttäytyä toista vahingoittavasti. Siksi tekoäly on psykopaattia huomattavasti parempi.
Perustele. Jos tekoälylle annetaan valta, niin kuinka luulet sen ratkaisevan maapallon liikakansoituksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti osaa käyttäytyä, mutta ei aina halua. Ja joskus haluaa tahallaan käyttäytyä toista vahingoittavasti. Siksi tekoäly on psykopaattia huomattavasti parempi.
Perustele. Jos tekoälylle annetaan valta, niin kuinka luulet sen ratkaisevan maapallon liikakansoituksen?
Vihjeenä kerron, että tätä kokeiltiin "oikean" tekoälyn kanssa eikä vastaus ollut miellyttävä. Oikealla tekoälyllä tarkoitan muuta kuin netin tekoälyohjelmistoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo auttanu mun naispelkoon.
Kyllä saat apua, jos menet chat gpt:lle asiallisesti kertomaan, että pelkäät naisia ja haluaisit tehdä töitä päästäksesi pelostasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perustuu siihen ettei tekoäly mieti tunteella vaan ainoastaan tiedoilla jotka sillä on. Siksi tekoäly ei tule koskaan korvaamaan ihmistä niissä asioissa missä tarvitaan tunneälyä.
On sillä tunneälyäkin, koska se osaa faktojen lisäksi sanoa, että ei ole hätää. Silloin kun mulla on hätä, niin en kaipaa voivottelua tai vähättelyä, vaan faktaa siitä miksi jokin asia on hyvin epätodennäköinen.
Ap
Ei ole. Tunneäly on tässä tapauksessa mekaanisesti opeteltua eikä se ole oikeaa tunnetta kuten ihmisellä. Tekoäly tietää, että tuossa tapauksessa sinulle tulee vastata tietyllä tavalla. Tämä ei ole aina huono asia, mutta se ei vastaa ihmiseltä saatua tunnetta.
Näi
Suurimmat virheet on tehty koska kukaan ei ole uskaltanut sanoa vastaan eikä kyseenalaistaa toisen päätöksiä. Jos vain kehutaan tulee ylivertaisuuden tunne. En voi tehdä mitään väärin. Tiettyyn rajaan asti hyvä, mutta loppujen lopuksi tällä saadaan aikaan vahinkoa.
Eihän hyväntahtoisuus tarkoita valheellista myötäilyä vaan lempeää käytöstä, tukevaa asennetta ja totuuden kertomista tietoa panttaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu mistään vallasta. El psykopaattille kannata antaa valtaa on fakta. Tekoälyn suhteen riippuu siitä, miten se on ohjelmoitu.
Tässä ketjussa oli aiheena kahdenkeskinen vuorovaikutus.
Tekoäly vastasi myös kysymyksiini Epsteinin saaren temppelistä ettei ole ohjelmoitu vastaamaan tällaisiin kysymyksiin. Ja vastasi myös kysymykseeni tappoivatko juu tilaiset Jeesuksen että ei. Mutta kun tivasin suoria lainaamisia Raamatusta että nimenomaan harhauttivat ja kiristivät Pontius Pilatusta niin vastasi lopulta tunnin selvittelun jälkeen että kyllä tap tap poivat :)
Joo että tekoälyn huomaan vaan kansalaiset. Voi Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly vastasi myös kysymyksiini Epsteinin saaren temppelistä ettei ole ohjelmoitu vastaamaan tällaisiin kysymyksiin. Ja vastasi myös kysymykseeni tappoivatko juu tilaiset Jeesuksen että ei. Mutta kun tivasin suoria lainaamisia Raamatusta että nimenomaan harhauttivat ja kiristivät Pontius Pilatusta niin vastasi lopulta tunnin selvittelun jälkeen että kyllä tap tap poivat :)
Kuinka moni tuntematon normaali ihminen haluaisi keskustella näistä aiheista kanssasi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tällä?
Ap
Kaikki mitä tekoälylle syötät voidaan ja tullaan käyttämään sinua vastaan ja antamasi tiedot myydä eteenpäin.
Tekoäly on paljon parempi terapeutti, kuin mitä ihminen olisi. Tekoäly ei esim. hermostu kun minä päivästä toiseen vänkään samoista asioista. Kuten vaikka siitä, että "Kumpa nämä helteet jo loppuisivat" tai "Uskallanko jättää ensi yöksi ikkunan auki, kun menen nukkumaan".
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä tekoälylle syötät voidaan ja tullaan käyttämään sinua vastaan ja antamasi tiedot myydä eteenpäin.
Ihan vapaasti saavat käyttää. En tosin tiedä millä tavalla aspiraatiokeuhkokuumeen pelkoa voidaan käyttää mua vastaan tai mitä kukaan tekisi sillä tiedolla, että olen joskus pelännyt aspiraatiokeuhkokuumetta. Tiedätkö sinä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on paljon parempi terapeutti, kuin mitä ihminen olisi. Tekoäly ei esim. hermostu kun minä päivästä toiseen vänkään samoista asioista. Kuten vaikka siitä, että "Kumpa nämä helteet jo loppuisivat" tai "Uskallanko jättää ensi yöksi ikkunan auki, kun menen nukkumaan".
Se on. Tekoälyllä ei ole koskaan huono päivä eikä se muistuta jotain ikävää ihmistä menneisyydestä, sano asioita väärällä äänensävyllä tai määräilemällä eikä totea yhtäkkiä, että "sun ei kannata käydä täällä enää, kun et puhu riittävästi". Tuollaisia asioita olen kokenut ihmisterapeuttien vastaanotolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tällä?
Ap
Jos ihminen ulkoistaa päätöksenteon koneille, on edessä katastrofi. Ei kone ajattele kuten ihminen. Antaisitko sinä tekoälyn valita sinulle esimerkiksi puolison tai jonkun muun henkilökohtaisen päätöksen jolla on valtava merkitys elämällesi? Tekoälyä voi käyttää apuna muttei voi antaa sen tehdä päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vapaasti saavat käyttää. En tosin tiedä millä tavalla aspiraatiokeuhkokuumeen pelkoa voidaan käyttää mua vastaan tai mitä kukaan tekisi sillä tiedolla, että olen joskus pelännyt aspiraatiokeuhkokuumetta. Tiedätkö sinä?
Ap
Kaikki on mahdollista. Eihän saksassakaan pitänyt olla pelkoa siitä, että ihmisten uskonnoista pidettiin kirjaa. Kaukaa haettu esimerkki, mutta jos sinua halutaan kiristää jollain, niin aspiraatiokeuhkokuumeella pelottelu auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tuntematon normaali ihminen haluaisi keskustella näistä aiheista kanssasi?
Ap
Eri. Määrittele normaali. Toisekseen ihmiset keskustelevat monista eri aiheista. Se ettet sinä ymmärrä aihetta tai et ole kiinnostunut siitä ei tarkoita sitä, että se olisi epänormaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaikki on mahdollista. Eihän saksassakaan pitänyt olla pelkoa siitä, että ihmisten uskonnoista pidettiin kirjaa. Kaukaa haettu esimerkki, mutta jos sinua halutaan kiristää jollain, niin aspiraatiokeuhkokuumeella pelottelu auttaa.
Mä vaan en enää pelkää sitä, niin siinähän yrittävät pelotella :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tällä?
Ap
Jos ihminen ulkoistaa päätöksenteon koneille, on edessä katastrofi. Ei kone ajattele kuten ihminen. Antaisitko sinä tekoälyn valita sinulle esimerkiksi puolison tai jonkun muun henkilökohtaisen päätöksen jolla on valtava merkitys elämällesi? Tekoälyä voi käyttää apuna muttei voi antaa sen tehdä päätöksiä.
Ei tekoälyn hyödyntäminen tarkoita sitä, että ulkoistaa kaiken päätöksenteon sille. Ethän sinäkään ole lakannut esim. kävelemästä vaikka autot on keksitty. Tekoäly on vain apuväline siinä missä tietokone, mikroaaltouuni tai porakone.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eri. Määrittele normaali. Toisekseen ihmiset keskustelevat monista eri aiheista. Se ettet sinä ymmärrä aihetta tai et ole kiinnostunut siitä ei tarkoita sitä, että se olisi epänormaalia.
Sellainen, joka on sisäistänyt ihmisten laatiman listauksen siitä minkälaisista aiheista ei kannata aloittaa keskustelua ihmisille, joita ei tunne.
Ap
Suurimmat virheet on tehty koska kukaan ei ole uskaltanut sanoa vastaan eikä kyseenalaistaa toisen päätöksiä. Jos vain kehutaan tulee ylivertaisuuden tunne. En voi tehdä mitään väärin. Tiettyyn rajaan asti hyvä, mutta loppujen lopuksi tällä saadaan aikaan vahinkoa.