Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: "Valitusta tyhjästä!" Marjayrittäjä tulistui somessa - nykynuoret eivät enää jaksa edes seistä!

Vierailija
19.07.2025 |

Marjayrittäjä kieltää työntekijöitään istumasta työpäivän aikana, koska pitää sitä työturvallisuusriskinä ja asiakkaiden pilkkaamisena. Hänen mukaansa 16-vuotiaiden pitäisi ottaa oppia yrityksen 80-vuotiaista työntekijöistä, jotka seisovat valittamatta kahdeksan tuntia putkeen. Kun nuoret työntekijät julkaisivat TikTokissa huumorivideon, yrittäjä raivostui, vaati poistamaan videon ja syytti nuoria todellisuuden vääristelystä. Someraivo yltyi boikottivaatimuksiin asti, mutta yrittäjä ei välitä: hänen mukaansa aina joku keksii valittaa, vaikka antaisi miljoona euroa lastensairaalalle.

Miten voi olla mahdollista, että nykyajan nuoret eivät jaksa edes seisoa muutamaa tuntia, kun aiemmat sukupolvet ovat kävelleet kouluunkin kymmenien kilometrien matkan lumihangessa ilman kenkiä ja ruokaa? Tämä on juuri sitä hemmottelua, joka pilaa seuraavan sukupolven lopullisesti. Kohta nämä laiskat nuoret vaativat varmaan sänkyjä ja Netflixiä jokaiselle työpaikalle. Somessa valittaminen näyttää olevan nykynuorten ainoa taito kohta heidän pitää varmaan saada palkkaakin pelkästä hengittämisestä. Missä on vanhempien kasvatusvastuu, kun marjakojuun seisomaan joutuminenkin aiheuttaa henkisen trauman?

Kommentit (324)

Vierailija
281/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaako nämä ikinä mitää muuta ihmisryhmää, kuin nuoria hoikkia naisia? Ikinä en ole nähnyt muita kuin nuoria hoikkia naisia. En edes nuoria miehiä. 

Joo, sori siitä. Nuoret miehet myyvät vain sähkö- ja puhelinliittymiä tai tyrkyttävät lehtitilauksia. Nuoret naiset taas myyvät jäätelöä, marjoja ja kauneustuotteita.

Vierailija
282/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne jaksa seisoa kun heillä on surkeat kengät jaloissaan. Varmasti kipeytyy jalat jos kengissä on ohuet pohjat eikä mitään tukea. 

Ei yksikään nuori lähde ostamaan ergonomisia työkenkiä muutaman viikon työpestin takia, jos niille kengille ei ole muuta käyttöä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sastamalas on marjamyyntipisteillä tuolit ja myyjät istuu on myös aurinkovarjot.oon näynyt myös tauolle päästämistä ja niiden taukotiloja ostoskeskuksessa.sanottava kerrankin hyvää marja alasta.suomi teinit myymässä.tänä kesänä ainakin.

luulen et tää yrittäjä ei toimi oikein.haluaa myyjän sairastuvan,saavan auringon pistoksen jne siis mikä sairas paska pakottaa seisoon helteellä.heti boikottii koko riisto firma.

Ja täällä on myös kaikenikäisiä ja painoisia myyjiä

Vierailija
284/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan tavaratalossa myyjänä. Siellä ei tietenkään saanut istua tiskin takana. Ei todellakaan käynyt mielessäkään valittaa asiasta: ei meistä kenellekään ollut mikään ongelma ollut jalkeilla koko työpäivää.

Et sinä sen kassan takana kuitenkaan koko päivää seissyt. 

Vierailija
285/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne jaksa seisoa kun heillä on surkeat kengät jaloissaan. Varmasti kipeytyy jalat jos kengissä on ohuet pohjat eikä mitään tukea. 

Tämä työnantajahan oli niin tarkkana työturvallisuuden kanssa, että varmasti on tarjolla sopivia tukevia kenkiä...tai sitten ei.

Vierailija
286/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky läskeille teineille tuo vaan tekee hyvää.

Vierailija
287/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan tavaratalossa myyjänä. Siellä ei tietenkään saanut istua tiskin takana. Ei todellakaan käynyt mielessäkään valittaa asiasta: ei meistä kenellekään ollut mikään ongelma ollut jalkeilla koko työpäivää.

Stockalla ainakin 7 tunnin työpäivään kuului yksi 20 minuutin tauko. Tauko laskettiin alkavaksi siitä hetkestä kun poistui kassapisteeltä. Aika nopsaan sai juosta kun asiakkaat yritti roikkua hihoissa. Todellinen taukoaika jäi yleensä 10 minuuttiin, matka taukotilaan ja matka takasin. Paitsi jos asiakas sai napattua hihasta kiinni niin sitte ei välttämättä ollut yhtään minuuttia taukoa. Sais sulkee koko myymälät, hirveetä henkilökunnan kidutusta.

Vierailija
288/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stockalla ainakin 7 tunnin työpäivään kuului yksi 20 minuutin tauko. Tauko laskettiin alkavaksi siitä hetkestä kun poistui kassapisteeltä. Aika nopsaan sai juosta kun asiakkaat yritti roikkua hihoissa. Todellinen taukoaika jäi yleensä 10 minuuttiin, matka taukotilaan ja matka takasin. Paitsi jos asiakas sai napattua hihasta kiinni niin sitte ei välttämättä ollut yhtään minuuttia taukoa. Sais sulkee koko myymälät, hirveetä henkilökunnan kidutusta.

K-ketjussa onneksi tauko alkoi siitä, kun kirjasi itsensä taukohuoneeseen.

Matkalla taukotilaan jos palveli asiakkaita, se oli työtä, ja niin kuuluu ollakin.

Vierailija
289/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoin pelkään että he ovat enimmäkseen niitä jotka kieltäytyivät tehokkaasta ja täysin turvallisesta? : /

Vierailija
290/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva nykynuori on tottunut tekemään työtä ja olemaan jalkeilla montaa tuntia

Itse oli nuorena  yli 10 tuntia jalkeilla ja tein fyysistä työtä  joka päivä  perheyrityksessä

Mutta et silti rikastunut?

Vierailija
291/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun mummo kertoi, että kouluun oli matkaa kolmisenkymmentä kilometriä ja oli kävellen joutunut tarpomaan lumihangessa ilman kenkiä ja ruokaa. Suksiakaan ei ollut taloudessa, joilla olisi voinut hiihtää. Joka päivä maanantaista lauantaihin oli kouluun mentävä ja takaisin tultava. Vielä sen jälkeen oli ruokittava lehmät ja pestävä pyykit avannossa, välillä alasti koska vaihtovaatekertoja ei ollut kuin yhdet. Oli kuulemma ihan mukavaa puhdetta mummon mielestä.

Mummo taisi olla sitä sukupolvea jonka lapsuuden aikana ei vielä ollut antibiootteja juurikaan saatavilla eikä hygieniasta ollut puhettakaan. Ollen noin, vain kaikista vahvimmat ja kestävimmät jäivät jatkamaan geenejään seuraavalle sukupolvelle?

Vierailija
292/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuoren täytyy jaksaa seistä koko työpäivä jaloillaan. Ei tällaisesta ole ennen keskusteltu ollenkaan duunarien osalta. Jos ja kun työ edellyttää seisomista omilla jaloillaan, niin on tehty. Piste. Mitä ihmeen mussuttajia nämä nykyteinit oikein ovat? Pitäisikö vanhempien tulla pyllykin pyyhkimään noilta työpaikoilla? Hävetkää laiskimukset!

Huono provosointiyritys.

Vierailija
293/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva nykynuori on tottunut tekemään työtä ja olemaan jalkeilla montaa tuntia

Itse oli nuorena  yli 10 tuntia jalkeilla ja tein fyysistä työtä  joka päivä  perheyrityksessä

Olit jalkeilla ja teit fyysistä työtä yli kymmenen tuntia = seisoit paikallasi koko ajan? Eikö ole jo tullut selväksi että seisaallaan olo ja liikkuminen on ok ja hyväkin asia, paikoillaan seisominen ei.

Vierailija
294/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätänkin muuten tänä kesänä mansikat ostamatta ja haen sitten talvella pakasteosastolta puolalaisia.

Vierailija
295/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. 7h työpäivään kuuluu kaksi palkallista taukoa ja 30min palkaton lounastauko.

Vierailija
296/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan tavaratalossa seisoi koko päivää yhdessä paikassa. 

Niin ja ilmastoidussa sisätilassa. Ulkona paahteessa on pikkuisen eri asia. Mutta nämä itseään kehuvat työnsankarit eivät ymmärrä/halua ymmärtää asioita oikein, pääasia päästä mollaamaan nuorisoa heikoksi ja laiskaksi.

Vierailija
297/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Malli pitäis ottaa yrityksen 80-vuotiaista työntekijöistä. Aika vanhoja työntekijöitä yrityksessä. :D

Minä en kyllä ole missään marjakojulla nähnyt 80-kymppisiä palkattuja työntekijöitä. En seisomassa enkä edes istumassa.

Vierailija
298/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Marjayrittäjä kieltää työntekijöitään istumasta työpäivän aikana, koska pitää sitä työturvallisuusriskinä ja asiakkaiden pilkkaamisena. "

Kai minä olen hurja kapinallinen keski-ikäinen, mutta en todellakaan koe tulevani pilkatuksi, jos marjamyyjä istuu. Minusta tuoli pikemminkin kuvastaa sitä, että yrittäjä arvostaa työntekijöitään. 

Vierailija
299/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse oli nuorena  yli 10 tuntia jalkeilla ja tein fyysistä työtä  joka päivä  perheyrityksessä"

Etkö kyennyt itsenäisesti hankkimaan työpaikkaa muualta kuin mamman ja papan siipien alta? :D:D

Vierailija
300/324 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä menen marjoja ostamaan, niin ei minulle ole väliä seisooko se myyjä vai istuu. Kunhan saan hyvät marjat enkä tule huijatuksi ja hinta on sopiva. 

Ei kai se tarvitse olla taas joko tai? Jos istut silloin kun ei ole asiakkaita, istut myös silloin kun asiakas tulee siihen ostamaan? Liikut siis penkki liimattuna peppuun? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan