Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: "Valitusta tyhjästä!" Marjayrittäjä tulistui somessa - nykynuoret eivät enää jaksa edes seistä!

Vierailija
19.07.2025 |

Marjayrittäjä kieltää työntekijöitään istumasta työpäivän aikana, koska pitää sitä työturvallisuusriskinä ja asiakkaiden pilkkaamisena. Hänen mukaansa 16-vuotiaiden pitäisi ottaa oppia yrityksen 80-vuotiaista työntekijöistä, jotka seisovat valittamatta kahdeksan tuntia putkeen. Kun nuoret työntekijät julkaisivat TikTokissa huumorivideon, yrittäjä raivostui, vaati poistamaan videon ja syytti nuoria todellisuuden vääristelystä. Someraivo yltyi boikottivaatimuksiin asti, mutta yrittäjä ei välitä: hänen mukaansa aina joku keksii valittaa, vaikka antaisi miljoona euroa lastensairaalalle.

Miten voi olla mahdollista, että nykyajan nuoret eivät jaksa edes seisoa muutamaa tuntia, kun aiemmat sukupolvet ovat kävelleet kouluunkin kymmenien kilometrien matkan lumihangessa ilman kenkiä ja ruokaa? Tämä on juuri sitä hemmottelua, joka pilaa seuraavan sukupolven lopullisesti. Kohta nämä laiskat nuoret vaativat varmaan sänkyjä ja Netflixiä jokaiselle työpaikalle. Somessa valittaminen näyttää olevan nykynuorten ainoa taito kohta heidän pitää varmaan saada palkkaakin pelkästä hengittämisestä. Missä on vanhempien kasvatusvastuu, kun marjakojuun seisomaan joutuminenkin aiheuttaa henkisen trauman?

Kommentit (324)

Vierailija
221/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan jaksa seisoa koko päivää marjakojulla sadepäivänä kun ei ole asiakkaita. Ihan järkky raskasta ja tylsää.

Eikö näissä töissä ole niitä kuuluisia lakisääteisiä, eikö kahvitauot kuulu saada istua ja ruokatunti myös?

Vierailija
222/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä nyt oikeasti, jos minulla olisi tällainen tilanne, niin ihan 100% varmasti valitsisin työttömyyden ja ottaisin saman rahan tukina.

Tämä on juuri se, joka suomen työelämässä on pielessä, tässäkin on kyse enemmän henkisestä piruilusta, kuin fyysisestä rasituksesta.

Aivan turha kenenkään ihmetellä, miksi moni istuu kotona, jos se työelämä on tällaista mega-nöyryytystä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. Meilläkin on töissä istumakielto, joka ei perustu mihinkään. On vaan niin laiskan näköistä. Olen keittiössä töissä ja pääemäntä käy kuuttakymppiä. Ei tykkää kun istutaan.

Mut palkattiin hänen ns oikeaksi kähdekseen viisi vuotta sitten. Hoidan lähinnä tietokone asiat, kun hän ei osaa, eikä halua enää oppia, kun niin lähellä eläkettä...

Itsehän toin tullessani muutaman päällekäisen jakkaran ja itselleni satutuolin. Aina kun duunin voi tehdä istuen, niin tehkää. Säästäkää itseänne. Porkkanan ja perunan kuorintaa varten ei tarvii seistä. Itse teen taas paljon näperrettävää duunia, niin veitsi kyllä heiluu istuenkin. 

Näistä tulee tuon tuosta sanomista. Tuolit säilytettään pöydän alla kaikkien tieltä poissa, on helppo siivota ja pestäkin. Ei ole vielä aiheuttaneet mitään vaaratilanteita. vanha emäntä vielä tilas bakteeriviljelyt.. hohhoijaa. eipä mitään hälyttävää löytynyt. Kaikki pestään perjantaina vuoron päätteeksi, jakkarat saa jopa tiskikoneeseen laitettua ja satulatuolin jalankin. :D

Mulla väheni sairaslomat, kun tajusin tuon satulatuolin edut. Ihan tavallinen toimistossa käytettävä, mutta isommilla kumipyörillä varustettu. Ei enää käy jalkoihin ja selkään reumat ja kulumat. Mä olen saanut muutamia työvuosia helpolla kikalla.

Jos nuoretkin sitten pitää ergonomiastaan parempaan huolta, niin ei tarvii jo nelikymppisenä olemaan kipujen ja kulumien takia sairaslomalla. Se ottaa sekunnin kaksi, kun pomppaa istuimelta taas seisomaan tai muihin menoihin. Ja samalla tyrkkää tuolinsa pöydän alle pois tieltä. 

Eihän tämä ratkaisu kaikkialla toimi koska toimitilat ovat erilaiset ja työtehtävät ehkä kiireisempiä. Tuommoiseen tilavaan ja semikiireiseen lounasravintolaan nappijuttu.

Vierailija
224/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huomaa hyvin ettei vauvalaudalla käy yrittäjiä vaan laiskoja vihervassarisuvakkeja

Miksi yrittäjien pitää olla tuollaisia mulkvistejä? Meno muistuttaa venäläistä menoa.

Mä haluisin kanssa kuulla perustelut joltain yrittäjältä, että mitä lisäarvoa se tuo yritystoimintaan tai liikevaihtoon, että kohtelee työntekijöitä huonosti.

Itse nuorena tuli tehtyä kaikenlaista hommaa eikä uskaltanut valittaa, kun pelotti, että menettää työoaikan. Pahimpia kyykyttäjiä oli pienyrittäjät, jotka tuntuivat purkavansa omat stressinsä nuoreen työntekijään. 

Vaimolla oli aikanaan tuommoinen v-mäinen yrittäjä työnantaja. Sai vielä potkut ihan asiallisen sairasloman vuoksi.

Mutta vaimo perusti kilpailevan yrityksen samalle paikkakunnalle samalle alalle, joka on nykyään paljon isompi toimija, kuin tuo toinen.

Vierailija
225/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaat voivat halutessaan boikotoida tätä yritystä Teron Tuoretori Oy.

Tällä hetkellä Google arvosteluissa tuolla yrityksellä tähtiä 1/5. En itsekään enää tule tuolta yritykseltä ostamaan mitään. Enkä myöskään miltäkään muulta yritykseltä minkä tuo kyseinen sankari Tero omistaa nyt tai tulevaisuudessa. Jossain vaiheessa tuo laittaa uuden yrityksen pystyyn.

Vierailija
226/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kesätyöntekijänä kauan sitten minut pestannut pomo nuhteli minua, kun joku oli nähnyt minut pitkällään penkillä ehkä jopa silmät kiinni penkillä pukuhuoneessa. Onneksi en saanut kenkää koeajalla, ja itse työn hoidin varmasti hyvin. Häkellyin jotenkin enkä osannut muistaakseni puolustella itseäni mitenkään. Toki jos hän olisi sanonut minun saavan kenkää, olisin ehkä saanut sanottua, että mielestäni kyseessä oli tauko ja että en ole työajalla loikoillut. En tänäkään päivänä tosin tiedä, oliko ko. työpaikassa pukuhuoneessa makoilu kielletty myös niiden virallisten lyhyiden taukojen - minuuttiaikataulun mukaan - aikana.

Vierailija
227/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ihan älytön kannanotto tuolta marjayrittäjältä. 

a) ketään asiakasta ei kiinnosta hevonvattua, jos työntekijä istuu marjapisteellä vaikka korkealla jakkaralla siihen saakka kunnes he saapuvat paikalle ostoksille

b) ei todellakaan mitään järkeä seistä paikalla jostain seisomisen ilosta ja velvollisuudesta (ketä kohtaan) etenkään näillä helteillä, eikä kyllä muutenkään.

c) jälleen yksi hyvä muistutus miksi työntekijöiden kannattaa järjestäytyä ja pitää yhtä. muuten ollaan tämmöisten yrittäjien mielivallan ja päähänpistojen alla. 

Vierailija
228/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo edellisen mainitsema korkea jakkara on hyvä idea, eli näyttää valmiilta palvelemaan, mutta ei turhaan rasita itseään seisomalla koko päivää. Lisäksi myös se, että puhelimella ei voi roikkua, mutta voi nopeasti hoitaa jonkun tärkeän asian. Eli sopivasti joustoa, mutta fokus siinä, että näyttää reippaalta ja asiakkaat "uskaltavat häiritä".

Vierailija
229/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16v kilpauimari joka on kävellyt kouluun 5 tai 9km. Sen jälkeen vielä hiihdin, jos ei ollu uinti päivä. Olin yhden kesän töissä marja myyjänä. Istua ei saanut. Voin kertoa että 7-8h seisominen täyttä helvettiä. Sillonhan ne paikat just puutuu ja sattuu kun joutuu seisoon ja muuten viettää liikunnallista elämää.

Narsisti. Kiertäkää kaukaa ton yrityksen marjat. Seinähullu juoppo oli minunkin pomo joka ei nukkunut ikinä, kun kyttäsi autossaan ettei kukaan istu. Aina naama auki teki miten tahansa. Nii yleensä ne 70-80v on aina naukumassa kuinka tyhmiä ja surkeita nykyää nuoret on kaikessa. Naiset varsinkin. On niin ikävä sitä surkeaa 40lukua, kun he tekivät kaiken "paremmin" Kun kuuntelee omien vanhempien kertomuksia ja katsoo dokumenteja. Ei elämisen arvoista aikaa. 

Vierailija
230/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää olla Teroa kohtaan ymmärtäväinen. Firmansa tulos kumminkin pudonnut melkein 25%. Voi olla, että tänä vuonna -50%. Ei ihme, että silloin hermot kireällä.

Vierailija
231/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää olla Teroa kohtaan ymmärtäväinen. Firmansa tulos kumminkin pudonnut melkein 25%. Voi olla, että tänä vuonna -50%. Ei ihme, että silloin hermot kireällä.

Luulisi että silloin tekisi parhaansa ettei tippuisi enempää ja pitäisi huolta työntekijöidensä hyvinvoinnista. Firman julkisuuskuvasta.

Vierailija
232/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisaallaan pitää torimyyjien jaksaa työskennellä. Kaikki muu vähentää myyntiä.

Vierailija
233/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä yrittäjissä on piiskureita jotka tottuneet pomoilemaan ja hämmästyvät kun joku ei tottele. Ne nylkevät kilteistä ihmisista nahkankin jos saavat. Älkää koskaan suostuko pitäkää puolenne. Ne ovat aina ammattimanipulaattoreita.

Vierailija
234/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seisaallaan pitää torimyyjien jaksaa työskennellä. Kaikki muu vähentää myyntiä.

Uskallan väittää, että kun lähdet kyselemään miksi joku ei ostanut torikojusta jotain, niin kovin monelta et vastaukseksi saa, "en ostanut, koska myyjä istui".

Jos mä en halua vaikka nyt marjoja ostaa, niin se on ihan sama vaikka se myyjä taiteilisi trapetsilla, niin en mä niitä osta. Jos taas haluan ostaa, niin kun ostotapahtuma vaan hoituu kohtuullisessa ajassa, niin ihan sama missä asennossa siellä on ennen mun tiskille saapumista. 

Vierailija
235/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh. Meilläkin on töissä istumakielto, joka ei perustu mihinkään. On vaan niin laiskan näköistä. Olen keittiössä töissä ja pääemäntä käy kuuttakymppiä. Ei tykkää kun istutaan.

Mut palkattiin hänen ns oikeaksi kähdekseen viisi vuotta sitten. Hoidan lähinnä tietokone asiat, kun hän ei osaa, eikä halua enää oppia, kun niin lähellä eläkettä...

Itsehän toin tullessani muutaman päällekäisen jakkaran ja itselleni satutuolin. Aina kun duunin voi tehdä istuen, niin tehkää. Säästäkää itseänne. Porkkanan ja perunan kuorintaa varten ei tarvii seistä. Itse teen taas paljon näperrettävää duunia, niin veitsi kyllä heiluu istuenkin. 

Näistä tulee tuon tuosta sanomista. Tuolit säilytettään pöydän alla kaikkien tieltä poissa, on helppo siivota ja pestäkin. Ei ole vielä aiheuttaneet mitään vaaratilanteita. vanha emäntä vielä tilas bakteeriviljelyt.. hohhoijaa. eipä mitään hälyttävää löytynyt

Ei istuminen kaikille sovi. Itse olin työpaikassa, jossa tehtiin vähän tuollaista juuresten kuorimiseen tai pilkkomiseen verrattavaa työtä. Hartiat ja niska oli aivan totaalisen jumissa istuen työskennellessä. Kun tajusin työntää tuolin syrjään ja tehdä seisten, vaivat hävisi. En kotiaskareissakaan ota tuolia takapuolen alle.

Mutta eri juttu on tämä jutun aihe. Tuollainen koko päivän paikallaan seisottaminen asiakkaita odotellessa on nuorten simputtamista. 

Vierailija
236/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret ovat totaalisia pullaperseitä. Ryhti suoraksi siellä duuneissa nyt!

Vierailija
237/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuoren täytyy jaksaa seistä koko työpäivä jaloillaan. Ei tällaisesta ole ennen keskusteltu ollenkaan duunarien osalta. Jos ja kun työ edellyttää seisomista omilla jaloillaan, niin on tehty. Piste. Mitä ihmeen mussuttajia nämä nykyteinit oikein ovat? Pitäisikö vanhempien tulla pyllykin pyyhkimään noilta työpaikoilla? Hävetkää laiskimukset!

Vierailija
238/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva nykynuori on tottunut tekemään työtä ja olemaan jalkeilla montaa tuntia

Itse oli nuorena  yli 10 tuntia jalkeilla ja tein fyysistä työtä  joka päivä  perheyrityksessä

Vierailija
239/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva nykynuori on tottunut tekemään työtä ja olemaan jalkeilla montaa tuntia

Itse oli nuorena  yli 10 tuntia jalkeilla ja tein fyysistä työtä  joka päivä  perheyrityksessä

Niin minä tein 13 tunnin päiviä keittiössä seisoen pl. ruoka ja kahvitauot. Nykyisin en kyllä pystyisi.

Vierailija
240/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta seisomisesta sanon, että kyllä nuorena jaksoin seistä työssä 8 tuntia pl. ruokatauot. Sama vielä 47-vuotiaana.

Mutta nyt en kyllä pystyisi. On tyrkytetty työtä, joka on seisomatyötä. Työtä, joissa käytännössä on nuoria työntekijöitä.

Ai paikallaan tekemättä mitään? 

Tässä ketjussa on nyt monesti jo ihmiset kertoneet kokemuksiaan, että on eri asia olla jaloillaan koko päivän, jos siinä voi koko ajan myös puuhastella jotain. Järjestellä ja hyllyttää tavaroita, siivoilla jne. Tai mikä se työpaikka sitten onkaan ja sen työtehtävät. Mutta mitäpä puuhastelua riittää tuollaisessa pikkukojussa koko sille ajalle, kun asiakkaita ei ole? Esimerkiksi silloin, kun vettä sataa koko päivän?

Koita itse seisoa paikallaan ja tuijota vain eteesi. Tuu kertomaan, kuinka kauan jaksoit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi