Oliko sinulla kulissilapsuus? Siis että
Ulospäin oli yltäkylläisyyttä ja koulutusta, mutta todellisuus kotona oli hirvittävä ja kärsit siitä päivittäin ja monin tavoin?
Tähän kuuluu usein se, että kotona on kielletty puhumasta perheen asioista kenellekään.
Onko tuttua?
Kommentit (36)
Epäilettekö jollain olevan kulissilapsuuden?
Kaikilla kasariysärilapsilla oli. Silloin ei huudeltu oman perheen asioista ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Oli.
Haluatko vähän raottaa, millaista oli?
Meillä ulkomaanmatkoja ja vanhemmilla hyvät ammatit ja lapset menestyivät, mutta kotona hirvittävä tunnelma, aivan järkyttäviä riitoja ja vehkeilyäkin, myös muut ihmiset haukuttiin selän takana ja lasten kaverit ja vieraat ihan päin naamaakin. Koskaan ei tiennyt, mitä tapahtuu, kun lähtee perheen kanssa ovesta ulos tai jos tulee kotiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla kasariysärilapsilla oli. Silloin ei huudeltu oman perheen asioista ulospäin.
Ei huudeltu 1950-luvullakaan. "Huono lintu se on, joka oman pesänsä likaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli.
Meillä ulkomaanmatkoja ja vanhemmilla hyvät ammatit ja lapset menestyivät, mutta kotona hirvittävä tunnelma, aivan järkyttäviä riitoja ja vehkeilyäkin, myös muut ihmiset haukuttiin selän takana ja lasten kaverit ja vieraat ihan päin naamaakin. Koskaan ei tiennyt, mitä tapahtuu, kun lähtee perheen kanssa ovesta ulos tai jos tulee kotiin jne.
Alkoholistiperheen lapsi on avuton, turvaton ja peloissaan, 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemieni lasten vanhemmat olivat kyllä kivoja ja tekivät pizzaa ja viettivät kivaa aikaa lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli.
Alkoholistiperheen lapsi on avuton, turvaton ja peloissaan, 24/7.
Sama, mutta ilman alkoholia.
Äiti hoki "omaan pesään ei saa paskantaa". Enhän minä lapsena tajunnut mitä se tarkoittaa. Valehdella ei saanut, se oli ehdottoman kiellettyä, paitsi joskus, kun totuutta ei olisi saanut sanoa. Minä en sitäkään tajunnut milloin piti tehdä noin ja milloin näin. Olin tyhmä lapsi pienenä.
Vierailija kirjoitti:
Äiti hoki "omaan pesään ei saa paskantaa". Enhän minä lapsena tajunnut mitä se tarkoittaa. Valehdella ei saanut, se oli ehdottoman kiellettyä, paitsi joskus, kun totuutta ei olisi saanut sanoa. Minä en sitäkään tajunnut milloin piti tehdä noin ja milloin näin. Olin tyhmä lapsi pienenä.
Tuskin olit tyhmä.
Joidenkin vanhempien mielestä lapsi on yhtä kuin pieni aikuinen. Kaikki piti osata tuosta noin vain. Mitään ohjeita/neuvoja ei saanut. Huutoa ja raivoa sitäkin enemmän. Ihan mitä tahansa.
Lasten saavutuksilla retosteltiin ympäriinsä.
En osaa sanoa. Vanhempani kovin sopivia toisilleen, mutta silti oli ongelmaa. Ehkä isäni oli alko-ongelmainen ja äitikin ongelmallinen ja mistään mitä kotona tapahtui ei olisi saanut kertoa missään. Paljon valkoisia valheita ja lasten kusetusta ties millä asioilla. Sisarukseni sekopäitä mutta itse olen esikoinen ja minun maailmani ja pelastukseni on isoäiti ja kummitäti. Asuimme heidän kanssaan saman katon alla ensimmäiset vuoteni.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa. Vanhempani kovin sopivia toisilleen, mutta silti oli ongelmaa. Ehkä isäni oli alko-ongelmainen ja äitikin ongelmallinen ja mistään mitä kotona tapahtui ei olisi saanut kertoa missään. Paljon valkoisia valheita ja lasten kusetusta ties millä asioilla. Sisarukseni sekopäitä mutta itse olen esikoinen ja minun maailmani ja pelastukseni on isoäiti ja kummitäti. Asuimme heidän kanssaan saman katon alla ensimmäiset vuoteni.
Vieraat aikuiset voivat olla lapsen pelastus.
Ei ollut. Tosin emme muutenkaan puhuneet kodin asioista ulkopuolisille, väärinymmärrysten takia.
Oli. Kulissit oli kunnossa, mutta vanhemman alkoholiongelmasta ei voinut tai saanut puhua.
Vierailija kirjoitti:
Oli. Kulissit oli kunnossa, mutta vanhemman alkoholiongelmasta ei voinut tai saanut puhua.
Entä nyt?
Hei, kai jollain täällä nyt oli kulissilapsuus? Lyön vetoa että oli.