Miksi juuri marja-alalla on näitä luonnevikaisia yrittäjiä? "työntekijät eivät saa istua työnteon lomassa"
"On olemassa työntekijän oikeuksia, mutta on olemassa myös velvollisuuksia.
Jos 16-vuotiaat eivät jaksa seistä, kannattaa käydä keskustelemassa meidän 80-vuotiaiden työntekijöiden kanssa, jotka eivät koe asiaa ollenkaan ongelmaksi, vaikka he seisoisivat koko kahdeksantuntisen työpäivän."
???
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/93201466-156d-4a8c-813d-fce88fd66584
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heille on varmaan suotu lakisääteiset tauot jolloin saa istua. Väen kunto vain on romahtanut. Heiltä odotetaan liikaa siihen nähden. Jos ei jaksa kantaa omaa kehoaan, miten jaksaisi työskennellä siinä samalla?
Missä istua kun ei ole istuimia?
Istuin tulisi sallia kyllä mutta siitä tulisi laskuttaa työntekijälle 20e/tunti. T. Kokoomus ja EK.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän olen ihmeissäni, että miksi niiden 80-vuotiaiden täytyy olla seistä koko päivä, tai poimia marjoja ylipäänsä?
Toivottavasti äijällä ei oikeasti ole 80-vuotiaita orjatyössä lukittuna johonkin navettaan 😱😱😱 veikkaan että tuo on liiottelua tyyliin "minä tein töitä auringonpaahteessa 18 tuntia putkeen 7 päivänä viikossa, ilman taukoja, vettä ja ruokaa vaikka oli molemmat jalat poikki ja kirves päässä enkä valittanut"
Ei niitä pelkästään marja-alalla ole mutta tuolla on helpompi jatkaa tuota kun työvoima tuodaan muualta eikä valvontaa välttämättä ole. Jossain normifirmassahan duunari käskee yrittäjän suksia jonkkaan jos tuo yrittää selittää ettei heidän firmassaan taukoja pidetä ja työaika on sitten 15 tuntia vuorokaudessa mutta vain neljästä maksetaan. Muualla tuollaiset työnantajat kaatuu aika äkkiä firmansa kanssa kun ei saa työntekijöitä.
Toki suurtyöttömyys lisää noiden määrää mutta sehän on ay-liikkeenkin tahto kun työpaikkojen lisääminen ei kiinnosta noita pätkääkään.
Kai siellä on myös sääntö tiukoista pöksyistä? Asiakkaat tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heille on varmaan suotu lakisääteiset tauot jolloin saa istua. Väen kunto vain on romahtanut. Heiltä odotetaan liikaa siihen nähden. Jos ei jaksa kantaa omaa kehoaan, miten jaksaisi työskennellä siinä samalla?
Istuin tulisi sallia kyllä mutta siitä tulisi laskuttaa työntekijälle 20e/tunti. T. Kokoomus ja EK.
Ay-liikkeen aina vaan naurettavammat olkiukot ne vasta jäseniä ajaakin yksityisen kassan jäseniksi.
Vierailija kirjoitti:
Kai siellä on myös sääntö tiukoista pöksyistä? Asiakkaat tykkää.
Ja napapaidasta!
Kun annat Kokoomukselle ja EK:lle pikkusormen niin se vie koko käden. Tulevaisuudessa ei riitä jaloilla seisominen jaa koko 8 tuntia on seisottava käsin ilman taukoja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa istua koska...?
Ettekö ymmärrä mitä luette!
" Todellakin on sellainen käytäntö. Ei meillä ole tuoleja ja tila on pieni. Ei siellä voi olla jakkaroita pyörimässä jaloissa, se on työturvallisuusriski. Se on myös epäkohteliasta asiakasta kohtaan, jos työpaikalla istutaan, Puikkonen sanoo."
Aikoinaan olin kesätyttönä torilla ja ei todellakaan saanut istua siellä pöydän takana!
Se oli laiskan ihmisen merkki! Ja todellakin, tila on pieni, vaikka meilläkin oli seinätön katos.
Sielä on laatikoita sun muuta, pakkaustarvikkeita jne ja kaikilla on paikkansa ei voi olla tuoleja pyörimässä!
Eihän kahviloissakaan saa, eikä ravintoloissa tarjoilijat istua.
Palveluasenne!
Miten se on epäkohteliasta, kun kaupan kassat ja lääkäritkin istuvat?
Kusetusta koko touhu kun myydän litrahinnoilla.
Mikä työturvallisuusriski on se, jos jossain myyntikojun nurkassa on jakkara? Niin järjetön juttu, että olen todella tyytyväinen, etten ole ostanut mitään näiltä marja-alan yrittäjiltä.
Kai sen jakkaran saa siihen kojun viereenkin?
Entä vessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ay-liikkeen aina vaan naurettavammat olkiukot ne vasta jäseniä ajaakin yksityisen kassan jäseniksi.
Ota äkkiä se kieli pois työnantajan hanurista.
Tuoli työturvallisuusriski? Kompastuuko ihmiset yleensä kovin usein niihin? Miten ravintola-alalla selvitään sitten kun asiakkaille kuitenkin on tuoleja? Onko siksi työvoimapula, kun niin moni on kaatunut tuoliin ja on sairaslomalla?
Ihan hyvin voi olla joku keittiöjakkara siinä nurkassa tai sivuseinällä, sille voi olla muutakin käyttöä, esim. sadevesien tiputtamiseen katoksen päältä. Itse näin, kun joku lyhykäinen nuori seisoi ämpärin päällä ja yritti jollain pienellä lakaisimella nostella katosta, että vesi tippuisi. Ei vaikuttanut turvalliselta. Se keittiöjakkara olisi ollut hyödyksi siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Entä vessa?
Vessa=vaippa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota äkkiä se kieli pois työnantajan hanurista.
Niin, ay-liike tässä on eniten työnantajan asialla kun jättityöttömyyden ansiosta duunarilla ei ole vaihtoehtoa edes sille p..kimmalle narsistiyrittäjälle vaan on siedettävä mitä tahansa.
Toki verojamaksamattomana miljardisijoittajana joka jyrää mennen tullen duunarin edun yli omaa valtaansa vahtiessaan nuo on itse muutenkin just se ökyporvarin irvikuva itse jota vastaan nuo joskus valehteli taistelevansa.
Olin nuorena narikassa Messukeskuksessa töissä, Siellä ei istuttu ja kaikkien jalat väsyivät jossain vaiheessa ja alkoi luonnollinen nojailu tiskiin, se tuli kaikille luonnostaan....(pikku)pomot sitten kiersivät huomauttelemassa että ei saa nojailla.
Ymmärrän kyllä että nojailu on ruman näköistä mutta olisi sitä voinut sen estämiseksi istua muutaman minuutin tunnissa kun asiakkaita ei ollut näkyvillä, mutta ei.
Onneksi tuo oli vaan keikkatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa istua koska...?
Koska minä en saanut istua silloin 60-luvulla kun olin töissä 13 vuotiaana! Olen tämmöinen kostonhimoinen munapussi!
Vierailija kirjoitti:
Kun annat Kokoomukselle ja EK:lle pikkusormen niin se vie koko käden. Tulevaisuudessa ei riitä jaloilla seisominen jaa koko 8 tuntia on seisottava käsin ilman taukoja :D
Ay-liikkeen edunvaltonta duunarille on loputtomat olkiukot ek:sta ja kokoomuksesta ja muuten lakkoilu täysin turhissa asioissa joka vaan vähentää suomesta duunia. Joten hienoa työtä. Just ay-liikkeen vuoksi aina vaan useampi on joko työtön tai saa sietää täysin sietämätöntä yrittäjäntapaista kun ei ole vaihtoehtoja työpaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Entä vessa?
Jakkaran vuokra maksaa työntekijälle 100e/pv ja vessamaksu 10e/kerta. T. EK ja Kok
Pomon sylissä 😛