Miksi juuri marja-alalla on näitä luonnevikaisia yrittäjiä? "työntekijät eivät saa istua työnteon lomassa"
"On olemassa työntekijän oikeuksia, mutta on olemassa myös velvollisuuksia.
Jos 16-vuotiaat eivät jaksa seistä, kannattaa käydä keskustelemassa meidän 80-vuotiaiden työntekijöiden kanssa, jotka eivät koe asiaa ollenkaan ongelmaksi, vaikka he seisoisivat koko kahdeksantuntisen työpäivän."
???
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/93201466-156d-4a8c-813d-fce88fd66584
Kommentit (377)
Eikö se ole työturvallisuuden kannalta pahempi, jos ei saa kertaakaan 8 tunnin aikana istua vaan pitää nököttää kuumassa tyyliin 30 asteen lämpötiloissa? Jos siis työturvallisuudella tätä perustellaan? Kai nuo saavat vähintään kerran tuntiin tauon, jolloin voi juoda, käydä vessassa tai vaikkapa ISTUA?
Vierailija kirjoitti:
Vinkki. Istu siihen maahan persiillesi ja nojaile seinään...
Liian vaikeaa nykynuorille. Täällä raksalla olen usein syönyt eväät lattialla istuen.
Pitäisiköhän tehdä Tiktokvideo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen Usan markettien kassat, jotka pakotetaan seisomaan ihan vittuilun vuoksi. Mitään työntekoon liittyvää perustetta asialle ei ole.
Täälläkin on kaupoissa sama homma. Mene vaikka mihin tahansa kauppakeskukseen ja kiertele muutamissa myymälöissä niin huomaat että yksikään myyjä ei istu.
Heillä on vaihtoehtona istua tai seistä. Vaihtelu on tärkeää. Pelkkä istuminen tai seisominen ei ole hyväksi.
Tosi harvassa liikkeessä kassan takana on tuoleja istumiseen, vaihtoehdot ovat siis seistä tai liikkua myymälässä. Ja se on ihan ok, liikkuminen ei ole läheskään niin raskasta kuin paikallaan seisominen useita tunteja.
Miten olisi juoksumatto tiskin takana, voisi kätevästi yhdistää työn ja reenaamisen. Se antaisi myös todella dynaamisen kuvan yrityksestä.
Se ns. maa on likainen ja täynnä liiskautuneita marjoja plus siinä ei ole mitään seinää mihin nojata.
Meillä oli aikoinaan tienvarsi myynnissä kyllä tuolit ja siitä huolimatta marjat tuli myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ymmärrän tämän, antaahan se erilaisen asiakaspalvelukuvan kun myyjä on seisten ja valmiina palvelemaan asiakkaita, näyttää siltä että koju on auki. Kun että siellä sivussa istutaan eikä päätä edes näy, parhaimmassa tapauksessa puhelinta selataan, asiakkaana tulee sellainen olo että anteeksi kun häiritsen.
Miksi myyjän siellä sivussa pitäisi istua? Itselleni asiakkaana ihan ok, että myyjä istuu siinä tiskin takana nähdäkseen ja nousee sitten seisomaan, kun lähestyn kojua.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa karttaa. Marjakausi on Suomessa kovin lyhyt ja silloin on taottava kun rauta on kuumaa. Kymmenen kuukautta voi sitten istua niin paljon kuin huvittaa. Miksi valtio eli isit ja äidit ei anna yrittäjälle sen tuloja, jolloin näitä lumihiutaleita ei tarvitsisi rääkätä ja kiduttaa viikkokaupalla? Ei taida ketjun kommentoijista monikaan elää omalla työnteollaan, yrittäjyydestä puhumattakaan.
Jopas oli ulinaa.
Yrittäjä ei halua maksaa "istumisesta"..
Vierailija kirjoitti:
Se ns. maa on likainen ja täynnä liiskautuneita marjoja plus siinä ei ole mitään seinää mihin nojata.
Ja sepä vasta räävin näköistä olisikin, kun työntekijät istuskelisivat maassa. Vain idiootin mielestä maassa istuminen olisi parempi vaihtoehto kuin penkki tai jakkara.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä ei halua maksaa "istumisesta"..
Juuri siitähän tuossa on kyse, eli pahasta asennevammasta työnantajan taholta.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi pomon pitää ostaa sohvat, että työntekijät voi makoilla työpäivän ajan! Pomo voisi myös tarjoilla virvokkeita ja pientä purtavaa.
Typerä kommentti.
Pitää saada istua, jos työ ei siitä häiriinny. Kyllähän kunnossa oleva ja siihen tottunut voi jaksaa seisoakin. Mutta ei se itseä haittaa, jos myyjä tai työntekijä vaikka istuisikin.
Jos tämä seisotus kulttuuri leviää, kuormautonkuljettajille pitää takentaa korkeampia ohjaamoja.
Kiinnitin vain huomiota videossa, että istutaan myyntipöydällä, nostetaan jalkoja myyntipöydille. Oletteko koskaan nähnyt vastaavaa missään työssä?
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi pomon pitää ostaa sohvat, että työntekijät voi makoilla työpäivän ajan! Pomo voisi myös tarjoilla virvokkeita ja pientä purtavaa.
Siis tätähän tapahtuu mutta vain niiden kohdalla, jotka heruttavat.
Ompa säälittävää toimintaa yrittäjältä.
Olin marjamyyjänä yhden kesän ja meillä oli talon puolesta baarijakkara tiskin alla säilössä, jonka sai halutessaan ottaa käyttöön.
Ei tullut hirveesti käytettyä, mutta mahdollisuus istumiseen ainakin oli.
Työpäivät oli usein 6-tuntisia ja varsinaisia taukoja kojun ulkopuolella ei ollut, kun työskenneltiin yksin.
Asiakkaana mulle on aivan sama, seisooko myyjä vai istuuko. Itse oon kesätyöpaikassa jopa venytellyt tiskin takana, kun oli kipeä selkä. Asiakas totesi, että jatka vaan, ei kiirettä, mutta tottakai palvelkn häntä heti.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan naurettavaa, ettei saa istua silloin kun ei ole asiakkaita palveltavana. Nytkin kun on koko kesän satanut, seisovat siellä hiljaisia päiviä ja tuollaisessa kopissa kaikki ennakoiva- ja oiheistyö on nopeasti tehty.
Tuo on pelkkää typerää teatteria niille ihmisille, jotka eivät ymmärrä että työssä kun työssä on välillä hiljaisempia hetkiä ja välillä sitten tehdään töitä niidenkin edestä, joten miksi väkisin teeskennellä puuhakasta niinä hetkinä kun on hiljaista?
Tää puuhakkaan esittäminen on kyllä yks sairaimmista asioista mitä työelämään on rantautunut. Jos sitä haluaisi näyttelijäksi niin sitten sitä alkaisi näyttelijäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa karttaa. Marjakausi on Suomessa kovin lyhyt ja silloin on taottava kun rauta on kuumaa. Kymmenen kuukautta voi sitten istua niin paljon kuin huvittaa. Miksi valtio eli isit ja äidit ei anna yrittäjälle sen tuloja, jolloin näitä lumihiutaleita ei tarvitsisi rääkätä ja kiduttaa viikkokaupalla? Ei taida ketjun kommentoijista monikaan elää omalla työnteollaan, yrittäjyydestä puhumattakaan.
Miten se istuminen, edes silloin tällöin ja tauoilla, estää jotenkin marjojen myymisen? Jos kyse on jostain kohteliaisuudesta niin aina on mahdollista seistä silloin kun asiakkaita on. Säännöissäkin pitäisi olla joku järki eikä niin että keksitään sääntöjä sääntöjen vuoksi ja työntekijöiden simputtamiseksi.
Koska se kännykkä löytyy käteen kun rupeaa istumaan. Marjanviljelijä ainakin tässä mökkipaikkakunnalla ajaa marjaa koko päivän ympäriinsä niin ei ehdi vahtia.
Käsi sydämelle: kaksi kojua, molemmissa mansikka 7 eur litra. Toisessa myyjä seisoo tiskin takana ja tervehtii. Toisessa istuu kojun sivussa ja tuijottaa ruutua. Kumpaan menet?
Vierailija kirjoitti:
Ompa säälittävää toimintaa yrittäjältä.
Olin marjamyyjänä yhden kesän ja meillä oli talon puolesta baarijakkara tiskin alla säilössä, jonka sai halutessaan ottaa käyttöön.
Ei tullut hirveesti käytettyä, mutta mahdollisuus istumiseen ainakin oli.
Työpäivät oli usein 6-tuntisia ja varsinaisia taukoja kojun ulkopuolella ei ollut, kun työskenneltiin yksin.
Asiakkaana mulle on aivan sama, seisooko myyjä vai istuuko. Itse oon kesätyöpaikassa jopa venytellyt tiskin takana, kun oli kipeä selkä. Asiakas totesi, että jatka vaan, ei kiirettä, mutta tottakai palvelkn häntä heti.
Juuri näin. Kokemusta itsellänikin myyntityöstä pikkuputiikeissa ja -kojuissa, ja useimmiten se homma on todella perseestä ilman lakisääteisiä taukoja (ml. lounastauko). Työn luonne ja palkkaus on sellaista, että fiksu työnantaja joustaa myös toiseen suuntaan. Jos ei hiljaisina hetkinä (joita on väistämättä ja jotka ovat todella piinaavan tylsiä jossakin pikkukopissa) saa edes istua, niin saa työnantaja kyllä tehdä itse paskaduuninsa.
Tässä oli kyse myynnistä, ei poimimisesta. Mutta kiitos osallistumisesta, lue aloitus seuraavalla kerralla.