Silmien leikkaus (silmälasit)
Ajattelin, että voisin nyt käydä leikkauttamassa silmät, kun ei käytännössä ole näkökyky enää muuttunut vuosikausiin nykyiset lasit on jo monta vuotta vanhat monesti silmät leikataan ikänäköä ajatellen niin, että toinen näkee kauas ja toinen lähelle mutta en kyllä,tiedä haluanko eripari silmät onko joku leikkauttanut molemmat silmät samoihin vahvuuksiin? Mitä haittaa tai etua? Mulla on työkavereita, jotka on leikkauttanut eriparia silmät ja nykyään tuntuu, että sitten tihrustavat toisella silmällä lähelle tuntuu itsestäni jotenkin hankalalta tuollainen, mieluummin sitten lasit siihen käyttöön
Kommentit (9)
Leikattiin molemmat silmät noin -0,25 diopteriin. Jos tarvitsen lukulasit, niiden hankkiminen sopii oikein hyvin. Mullakin oli -11 heitteillä ja toisessa silmässä hajataittoa.
Silmäni leikattiin ns. eripariseksi. Aivot sopeutuu hyvin: ei päänsärkyä, ei mitään tihrustamista. Leikkauksesta aikaa yli kymmenen vuotta, oma ikä 54, ja kyllä on mukavaa, kun ei mitään tarvetta lukulaseille nyt eikä koskaan.
Minulla on silmät ihan luonnostaan eri paria. Lekuri sanoi että tuskin tulen koskaan tarvitsemaan lukulaseja. Olen 62, eikä ole minkäänlaisia laseja.
Kommentoijat 1 ja 2 voisitteko kertoa enemmän leikkauksista? Esimerkiksi mitä tekniikkaa käytettiin, hinta, miten arvioitiin lopputulos, onko mahdollista myöhemmin vielä suorittaa uusi leikkaus. Minulla on myös paljon miinusta (-7) ja haluaisin päästä eroon silmälaseista ja piilolinsseistä, mutta leikkaus kuitenkin arveluttaa. Niistä on kuullut niin paljon negatiivista ja ihan alan ammattilaisissakin on niitä jotka sanovat etteivät koskaan leikkauttaisi silmiään.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijat 1 ja 2 voisitteko kertoa enemmän leikkauksista? Esimerkiksi mitä tekniikkaa käytettiin, hinta, miten arvioitiin lopputulos, onko mahdollista myöhemmin vielä suorittaa uusi leikkaus. Minulla on myös paljon miinusta (-7) ja haluaisin päästä eroon silmälaseista ja piilolinsseistä, mutta leikkaus kuitenkin arveluttaa. Niistä on kuullut niin paljon negatiivista ja ihan alan ammattilaisissakin on niitä jotka sanovat etteivät koskaan leikkauttaisi silmiään.
Leikkautin Helsingissä Eiran sairaalassa. Vertailin kattavasti hintoja, tekniikoita, asiakaskokemuksia ym. eri palveluntarjoajilta, ja päädyin tuohon, kun hinnoissa ei ollut monen kympin eroa ja tuolla oli jo netissä mm. esitelty leikkauksia tekevät lääkärit ja heidän kokemuksensa.
En muista, tehtiinko mulle Lasik vai Femtolasik, ehkä perinteinen Lasik. En muista tarkasti hintaa, kun tästä on jo viisi vuotta. Molemmat silmät kaikkine tutkimuksineen ja seurantakäynteineen oli ehkä 2400 euroa, niillä main.
Mun silmissä ei ole varaa suorittaa uutta leikkausta. Miinusta oli niin paljon ja rakenteet silmissäni aika pienet (mulla on ne laskelmat jossain, mutta ei tässä - joka tapauksessa mulle esiteltiin tarkasti, montako nanometriä paksuutta kalvolta tarvitaan kutakin diopteria varten ym). Jouduttiin menemään aika lähelle turvallista rajaa, jotta saatiin noin iso korjaus aika pieneen silmään tehtyä. Suostuin myös etukäteen mahdollisuuteen, että kaikkea miinusta ei saada pois.
Olin silmälääkärin näöntarkastuksessa sekä leikkauksen jälkeisenä päivänä että viikkoa myöhemmin. Molemmissa oli tulos molemmilla silmillä aika tarkkaan -0,25. Myös kokemus näöntarkkuudesta vastaa noita tuloksia,
Itselläni oli hyvä kokemus, enkä kärsinyt jälkeenpäin kivuista, kutinasta tai kirvelystä. Tosin noudatin tippahoitoohjeita hyvin tunnollisesti.
Viisi vuotta myöhemmin näkö on pysynyt tarkkana. Jos tarvitsen joskus vielä lasit, olen ajatuksen kanssa ihan ok - on eri asia olla parin diopterinkin lasit kuin toi yli kymppi.
Kiitos vastauksista. Tämä rohkaisee leikkaukseen itselläni ei ole vielä -10 mutta lähelle sitä ja ilman laseja käytännössä sokea. Lähelle näen kyllä, siis tositosi lähelle, mitä näillä voimakkuuksilla voi nähdä, joten ei haittaa tuleva ikänäkö mieluummin haluan samaa paria olevat silmät.
Kysymys vielä.. onko se -0,25 joku oletus? Ehkä korjataan ikänäköä ennakolta? Ensimmäiset silmälasini oli -1,5, joten tuo -0,25 ei kai näy missään
Valitse leikkaava lääkäri tarkoin. Minun silmät leikkasi lääkäri jonka nimeä en viitsi kokonaan mainita, nimikirjaimet J.L. Silmät lopullisesti pilalla, korjausleikkauskaan ei ole mahdollinen. Saman lääkärin olen kuullut tyrineen monen muunkin silmät.
Minä en ole ihan vielä ikänäköiässä, ja silmät leikattiin vuosi sitten samaan vahvuuteen - siis toisin sanoen nollaan. Sitä ennen oli lasit -10 ja -11. Ajatuksena on siis se että kun ikänäkö muutaman vuoden päästä iskee, niin hankin kiltisti lukulasit.
Ajatus siitä että silmät olisi eripariset ei ole kovin houkutteleva, lähinnä kuulostaa varmalta tavalta hankkia päänsärky.
Lasiton elämä on kivaa, on huikeaa nähdä ympärilleen heti herättyä, saunassa ja kampaajalla tukkaa leikatessa. :)