Kaveri sanoo usein "Ei sulla varmaan oo rahaa"
Ärsyttää suunnaattomasti. Eikä edes ymmärrä, ettei tuollainen ole ok. Ei hän edes tiedä mitä rahoja saan ja muutenkaan en ymmärrä, miten kehtaa usein tuollaista sanoa. En edes haluaisi enää olla kavereita, mutta en viitsi pistää kaveruutta poikki
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Onko kaverisi jostain saanut tuon käsityksen. Oletko sanonut usein olevasi rahaton?
Ohis. Itse en puhu rahasta koskaan, sillä sitä riittää. Mullakin oli tällainen kaveri. Hän teki päätelmänsä siitä, että itsellään meni kaikki mikä tuli ja koska en itse shopannut yhtä paljon kuin hän. Luuli, että minä olisin köyhä ja hän pienituloisena jotenkin rikas, kun vaan osti merkkivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mulla oli tuollainen kanssa. Näin nämä juttelut meni tyyliin:
-Mitä kuuluu, mitäs olette tehneet lomalla?
- Käytiin Roomassa.
- Oliko kivaa?
- No, oli. Oli paljon nähtävää.
- Uskon. Rooma on omallakin haavelistalla.
Pään kallistus, säälivä katse ja kommentti: - Kuule Rooma on tosi kallis paikka. Menee rahaa todistan paljon. Lastenhoitajan palkka on kuitenkin aika pieni. (Olen siis lastenhoitaja.)
Samalla reissulla: Käytiin leffassa. Oli tosi kivaa. Leffa oli mukavan...Lause loppuu kesken. Hei, mää luin, että paikallisessa kirjastossa näytetään ilmaisleffoja. On toki lasten, mutta sää voisit tykätä näistä edes jostain.
Nuoriso vilahtaa. Kyselen kuulumisia. Kertovat käyneensä paikallisilla festareilla. Jälleen pään kallistus kaverilta, säälivä ilme, ja kertomus siitä, että ilmaiskonserttejakin on, ja että mun kannattaa ehdottaa niitä mun teineille.
Sä teet tyyliin Suomen arvokkainta työtä, kiitos siitä sinulle. Älä välitä jonku jakkukalkkunan rahaleijumisesta, sun työllä on Oikeasti merkitys.
T.Mies 38 jonka esikoinen meni just päiväkotiin.
Minun kaverit valittavat jatkuvaa rahapulaa.
Minulla taas toisinpäin. Muut kuvittelee että olen jotenkin rikas. Vaikka töitä ei ole ollut 4 vuoteen ja tälläkin hetkellä opiskelen. Toki nämä kaverit ja sukulaiset on myös pienituloisia, mutta osa kuitenkin töissä jossain. Silti niillä ei ole rahaa. Mutta se on että miten käytät sitä rahaa. En osta mitään turhaa, syödään edullisesti ja en juo tai polta. Asumiskulut on pienet, kun oma asunto josta enää vähän lainaa. Ollaan tänä kesänä tehty lasten kanssa parikin reissua, mutta niissäkin halvimman kautta. Yövytään teltassa, omat eväät tai välillä joku mäkkäri. Käytiin kuitenkin eläintarhassa ja vesipuistossa, niihin toki rahaa menee jo lippuihin. Vielä varmaan yksi reissu tälle kesälle tulossa jos hyvät ilmat. Ja olen siis yksin kahden lapsen kanssa. Kesällä saan vain tuet lapsista.
Mun kaveri kyselee noin, jos olisi mielessä terassia tai risteilyä.
Tai onkohan sulla rahaa? Saisitko rahaa? Voitkohan sä lähtee? Päästäiskö miehes sut?
Hän perusteli kysymyksensä mun kotiäitivuosilla. Jota en ole ollut enää kymmeneen vuoteen.
"Mulla oli vähän rahaa, enkä lähtenyt mihinkään, eikä mieskään päästänyt. "
MITÄ?!
Kiemurrellen tunnusti. Hän oli tarkistanut verottajalta! Totta eihän ne tulot silloin häävit ole. Säästöt oli mainiot ja mies tienas paremmin kuin moni muu..
En lähtenyt kotiäiti vuosina bilettämään, kun kuopus sairastui. Oli pitkiä sairaalajaksoja ja perhe mielessä. Ei kiinnostanut dokaaminen. Häneltä oli mennyt tämä vaihe ohi! Milloin muka Tiina on noin kipeä ollut?
Tähän sitten mieheni totesi, että joko ymmärrät miksei hän tykännyt tuosta kaverista ikinä?
Mies tosiaan sille joskus ärähti, kun kännissä käyttäytyi kuin idiootti. (yritti lähtee kännissä ajamaan ja heittäytyi raitsikka raiteille kännikiukuttelemaan) Siitä lähtien oli pitänyt ukkoa komentelijana ja käskyttäjänä.
Kyllä mä päästelin. Tuuletin leukaperäni kunnolla. Enpä ole noin itsekästä ihmistä tavannut. Hänellä on tasan kaksi kaveria ja näinkö hän huolehtii ystävyydestä? Ei kiitos. Mä pärjään ilman häntä.
Sorryt pitkä tarina, mutta sain systeemistä ulos.
Kaverisi saattaa olla narsisti. Narskulle on tyypillistä vähätellä toista ihmistä ja kehua itseään. Niin tai näin niin ei oikea ystävä tuolla tavoin kaveriaan kohtele. Pistä vaan välit poikki mokomaan typerykseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla tämmösiä kavereita? Miten ootte toiminu?
Ostettiin osakehuoneisto, uusi. Halusin kuutenki siitä omannäköistä. Eräs tuttavani alkoi määrittämään mihin saan rahani käyttää. Vetosi, että pitää jotain jäädä elämiseenkin 😅. Jatkoin samaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kaverisi jostain saanut tuon käsityksen. Oletko sanonut usein olevasi rahaton?
Mieleeni tulee vain 2 kertaa ja olen toki työtön, mutta ei se silti oikeuta sanomaan noin. Ärsyttää aina, kun sanoo niin
Kaverisi tietää että olet työtön eikä sinulla ole rahaa mihin sattuu, siksi sanoo noin.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Johtuu varmaan siitä että olen yksinhuoltaja eli parin parisuhteessa elävän kaverin mielestä köyhä. Meillä on keskivertoa tasokkaampi koti, uudehko auto, olen hyvässä työssä, lapset molemmat pelaavat jääkiekkoa, matkustetaan kerran vuodessa..Eli ei kai me nyt niin resupekoilta vaikutetta. Mutta silti aina: "se taitaa olla sulle liian kallis" tai "ala nyt heti säästämään että pääsette ensi kesänä edes kotimaan reissuun" jne jne. Kerran toinen puuskahti jostain asunnon käsirahasta että "sulla nyt ei ainakaan sellaista summaa ole kuin unissas". Oli mulla säästöissä. Ja enemmänkin.
Loukkaahan tämä. Mutta olkoot. Jätän omaan arvoonsa
Tulee mieleen, että yrittäiskö urkkia varojasi?
Minullekin sanotaan vaikka minulla on 200 000 euroa tilillä. En ole kertonut koskaan rahoista kenellekkään. Kerran sanottiin ettei minua oteta festareille porukkaan mukaan koska ei minulla olisi varaa. Eipä ne tiedä että minulla on kesämökki.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin sanotaan vaikka minulla on 200 000 euroa tilillä. En ole kertonut koskaan rahoista kenellekkään. Kerran sanottiin ettei minua oteta festareille porukkaan mukaan koska ei minulla olisi varaa. Eipä ne tiedä että minulla on kesämökki.
Ei kannata tosiaan mainita muista rahoista ja mökistä. Muuten ovat rahaa vailla ja työntyvät mökille
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis ap ns. köyhä?
Mulla on rahaa kaikkeen tarvitsemaani. En itse koe olevani, mutta ilmeisesti toisen mielestä olen
Vierailija kirjoitti:
Miten liittyy aloitukseen. Kukaan ei tiedä varoistasi. Ap on pari kertaa valittanut rahatilannettaan.
Kairaa vinkujaa pyllykoloon niin että soi, oppiipahan olemaan
Jotkut haluaa uskoa, että sulla ei ole rahaa. Jos laitat jotain isompaa, ihmetellään, mistä noilla on rahaa. Vastaus: kuluttaa vähemmän kaiken maailman tilpehööriin.
Monen tarinasta saa sen vaikutelman, että tuttaville hyvin sopii, että on joku, jota surkutella köyhempänä, ehkä tyhmempänäkin ja muutenkin huonompana. Tekee tuttavien oman elämän sietämisen helpommaksi kai jotenkin. Näitä pelien pelaajia riittää tuttavapiireissä monella.
Mulla taas on rahaa, ja muita vituttaa, kun niillä ei ole.