Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmentynyt olo yhden vanhan ystävän käytöksestä

Vierailija
17.07.2025 |

Minulla on yksi vanha ystävä, jonka olen tuntenut 15 vuotta. Emme ole olleet joka päivä olleet yhteyksissä, mutta joskus jopa vaihdeltu joululahjoja, hän on ollut meillä juhlissa yms. Olen pitänyt häntä todella herttaisena ihmisenä.

Hän otti minuun puolisen vuotta sitten yhteyttä kun oli perustamassa tuttunsa kanssa uutta yritystä. Hän oli mukana siinä vain suunnitteluapuna, ei rahallista panosta. Kyseli mielipiteitä ja kävimme asian tiimoilta kävelylläkin. Hän otti  neuvostani yhteyttä pariin otteeseen myös muutamaan ystävääni, joilla on oma yritys. 

Avun antaminen oli mielestäni tosi kivaa ja oli mukava kuulla minkälainen yritys ystävälleni oli suunnitteilla. Ystäväni lupasi kutsua uuden firman avajaisiin.

Yhtenä päivänä huomasin ihan vahingossa somesta, että yritys oli avattu. Hän ei ollut laittanut mitään viestiä. Että nyt on kauppa auki ja tervetuloa käymään, saatikka mitään avajaiskutsua.

Tuli hieman hämmentynyt olo ja hyväksikäytetty myös. No tästä on aikaa jo puolisen vuotta, mutta törmäsin tähän "ystävääni" eilen ja asia muistui mieleen. Juteltiin siinä niitä näitä, mutta jäi harmittamaan etten mitään kommentoinut tähän "radiohiljaisuuteen".

Mietin, että pitäisiköhän laittaa hänelle viestiä (tällaiset asiat jäävät häiritsemään minua) vai annanko vain asian olla?

Miten te toimisitte?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin olla. Hän unohti kutsua sinut tai hänen ystävänsä ei halunnut kutsua sinua tilanpuutteen tms. takia.

Miksi asia on sulle noin tärkeä? Omasta mielestäni neuvojen antaminen kuuluu mihin tahansa tuttavuuteen vain, jos itse niitä haluaa pyyteettömästi antaa. En koskaan odota siitä vastapalveluksia. Olen itsekin ollut yrittäjä koko työurani ja ihmiset kysyvät usein neuvoani, alani on sen laatuinen.

Ihmisiä ei pidä auttaa, jos se on itselle niin iso juttu, että syntyy kiitollisuudenvelkaa ja pettymyksiä, jos he eivät toimikaan kuten odottaisi. Neuvoja ei välttämättä koeta hyvänä edes, ne ovat vain ns. second opinion. 

Vierailija
2/9 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en halunnut vastapalvelua. Mielestäni oli vain tökeröä, että hän ei edes laittanut viestiä, että kauppa on nyt saatu avattua, tervetuloa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin olla. Itse asiassa elämässäni on niin paljon kaikenlaista, että hetken päästä en enää muistaisi koko juttua. 

Vierailija
4/9 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saattanut olla hänen oikeutensa kutsua vieraita. Sanoit ettei ole rahallisesti investoinut yritykseen eli ei ole yrityksen omistaja. Voipi olla, että ystävä on katkera ja pettynyt itselleen kun oma panos sivuutettu myös omistajuudessa

Vierailija
5/9 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No annan asian olla. Kiitos neuvoista!

Ap

Vierailija
6/9 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yritys on lähiökampaamo, ja avajaisissa on tarjottu mansikkakakkua korttelin asukkaille, olisin vähän ihmeissäni kutsutta jäämisestä. 

Jos kyseessä on kovan rahan mean&lean  kärkihanke, ystäväsi ei luultavasti saa kutsua ketään, kuten muutkin ovat arvelleet. Lisäksi hän saattaa olla rättipoikki, jos hän on omalla työpanoksellaan mukana firmassa.

Keskustelemalla asia selviää. Ystäväsi kanssa, ei täällä. 

Vierailija
7/9 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut firmassa mukana vai antoiko vaan kuvaa asiasta? 

Entä jos vaan neuvoi firman perustajaa ja sitten välitti eteenpäin teiltä saatuja neuvoja.

Mistä tietää onko enää mukana firmassa?

Vierailija
8/9 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se yrityksen omistaja päätä ketä kutsutaan avajaisiin. Eikä kaikki yritykset edes pidä mitään sen erityisempiä avajaisia. Kyse voi olla myös tilanpuutteesta, kiireessä unohtamisesta yms. Itse koen että olette enemmänkin tuttavia kuin ystäviä. Siis kuvailusi perusteella..

Ymmärrän että asia voi kaivella mutta onko tuo nyt oikeasti niin iso juttu että sitä täytyy vieläkin muistella. Siinä teet itsellesi vain hallaa.

Vierailija
9/9 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ajattelet oman panoksesi asiassa olleen suurempi, kuin se oli. Ei voi tietää, että mikä on toisen osapuolen todellisuus, mutta esim sellainenkin on mahdollista, että hän halusi nähdä ihan muuten vaan ja nuo yritysaiheiset kuulumiset nyt vaan oli ajankohtaista ja helppo puheenaihe. Silloin on aika luonnollista, että myös unohtuu tuo kutsu, etenkin jos tätä samaa keskustelua on käyty monen muunkin kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan