Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys aktivoinnista aktiivisten koirarotujen omistajille

Vierailija
16.07.2025 |

Olemme hankkimassa koiraa ja rotu on vielä harkinnassa. Todella monen rodun kohdalla mainitaan rodun olevan aktiivinen, pois lukien mopsit yms. Olen siis pohtinut, että mitä esimerkiksi eri paimenkoirarotujen sisällä "aktiivisuus" tarkoittaa? Monen kohdalla korostetaan aktivoinnin tärkeyttä ja harrastuksia, mutta jää todella epäselväksi millaisista määristä ja intensiteetistä puhutaan. Käsittääkseni belgian paimenkoira ja islannin paimenkoira ovat aktiivisia, mutta kuitenkin belgit ovat todella aktiivisia. Kuulisin siis mielelläni aktiivisten koirarotujen omistajilta kuvauksen esimerkkiviikosta millaisia aktiviteetteja minäkin päivänä on.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen vinttikoiria, äärimmäisen lempeitä ja kotosalla viihtyviä tapauksia. Moni luulee että ulkomuodon takia tarvii sadan kilsan lenkkejä tai ovat aktiivisia mutta näille tärkeintä on päästä puistoon juoksemaan 10minuuttia täysiä jokusen kerran viikossa ja muuten perus lenkit riittää. Omat koirat ei edes halua kävellä kuin max 1,5h kerralla jos oikein haluaa itse kävelyseuraa.

Mitään agilitykaveria tai tottelevaisuuskoulutuksen mestareita niistä harvoin saa mutta rotuna semmosia että pärjäävät missä vaan. Eikä kuumat kelitkään ole rääkkäystä kuten joillakin pitkäkarvaisilla roduilla. 

Myös siistejä ja humoristisia koiria. 

Paimenet on ihan jäätävä työmaa pitää oikeasti tyytyväisenä jollet sitten pidä työkoirana.

Kiitos vinkistä. Olen myös kuullut, että vinttikoirat eivät vaadit älyttömiä lenkkejä, mutta toivoisin kuitenkin koirasta myös harrastusseuraa. Joku toinen voi tästä kyllä saada hyvän vinkin itselleen :)

Ap

Vierailija
22/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suosinut jo pitkään rescueita, koska koen mielenkiintoisemmaksi ottaa sen sian säkissä, mutta aiemmin minulla oli holsku.

Yksi paimenkokeilu riitti minulle, kun ei ole oma juttuni, mutta aivan loistava koira tämä holsku oli. Kompaktin kokoinen ja terve, helppo kouluttaa, seurallinen, mutta ei mikään bordercollien kaltainen jatkuvaa tekemistä vaativa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs alaskan malamuutti tai husky, jos tykkäät luonnossa retkeilystä. Ne myös jaksavat lenkkeillä vaikka kuinka paljon.

Tämä olisikin kiva vaihtoehto, jos asuisimme haja-asutusalueella.

Ap

Vierailija
24/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs alaskan malamuutti tai husky, jos tykkäät luonnossa retkeilystä. Ne myös jaksavat lenkkeillä vaikka kuinka paljon.

Ap

Miksi haja-asutusalue ei mielestäsi sovi arktiselle koiralle?

Itse asiassa mulla oli opintojen aikaan malamuuttiuros saksanpaimenkoiran lisäksi kerrostalossa ja vielä kolmaskin koira, joka ei kyllä sopinut kaupunkiin (laumanvartija). Sisällä oli vähän tilaa (iso kaksio), mutta ne vain lepäilivät sisällä ja olin tuohon aikaan täysin omistautunut koirille eli kaikki vapaa-aika meni koiraharrastuksessa.

Nuo kaksi olivat muunrotuista olivat pitovaikeuskoiria, sakemanni oli ollut pennusta asti. Malamuutti sopii erinomaisesti kaupunkiin ja jaksaa lenkkeillä, mutta se ei tule toimeen toisten urosten kassa eli ei ole koirapuistokoira. Sitä ei tarvitse samalla tavalla kouluttaa kuin saksanpaimenkoiraa, perustaitojen opetus riittää (ei nauti tottelevaisuuskoulutuksesta). Se on ystävällinen ja rehti koira, terveyskin käsittääkseni hyvä. Tuokin koira eli 15-vuotiaaksi. Itse arvostan koirassa myös pitkäikäisyyttä, koska noin kolmen vanhasta asti (jos on ollut pennusta asti), koiran käytös vakiintuu ja se on yhtä vaivaton kuin teryleenihousut :)  Eli siitä on pelkkää iloa, ei yhtään vaivaa. Tuo malamuutti oli todella hauska tyyppi, tosin se oli aika työläs, ei ollut edes sisäsiisti tullessaan viiden vanhana.

Ainoa huono puoli malamuutissa on se, että sillä on saalisvietin lisäksi myös riistavietti, joten sitä pitää maalla ollessa vähän pitää silmällä. Totteli kyllä hyvin, ainakin tuo yksilö. Malamuutti on paljon itsenäisempi kuin saksanpaimenkoira. Se on toisentyyppinen koira kuin saksanpaimenkoira ja voisi tosiaan soveltua hyvin lenkkeilevälle ja aktiiviselle ihmiselle. T. Saksanpaimenkoiratyyppi

Vierailija
25/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks bordercollien omistaja. Mulla on ollut näitä kaksi, molemmat ovat olleet kivoja lenkkikavereita, mukavia harrastuskoiria ja osasivat olla myös kotona tekemättä mitään. 

Lenkkeilen 1,5-2h päivässä ja harrastan palveluskoiralajeja (1x viikossa) ja tottelevaisuutta (1-3x viikossa). Satunnaisesti muita lajeja: rally-tokoa, noseworkia, vesipelastusta ja edellisen kanssa agilityä, koirahiihtoa ja -juoksua. Kumpikin myös pyöräilee mun kanssa sujuvasti, niin saan tehtyä pitkiä ravilenkkejä. 

Kotona nää pitkälti pötköttelee ja kipeänä ollessani ne pärjää parikin viikkoa pissakakkalenkeillä kiipeämättä seinille. 

Sellaisessa kotiaktivoinnissa oon itse vähän laiska, mutta meillä valtava hitti on ollut se sellainen iso, punainen Kongi, joka seisoo maassa ja johon laitetaan raksuja. Koira ei saa sitä paiskottua ympäri taloa ja viihtyy sen parissa pitkään. Erilaiset nuolumatot ja ne sellaiset lankamatot tai raksujen heittäminen pihanurmikolle on ollut kans hyviä silloin, kun ei pysty treenaamaan. 

Edellisen kanssa tein valtavan virheen, kun kotipihalla erehdyin heittämään palloa - koirasta tuli aivan pallohullu, sekos ku näki pallon ja sain pitkän kaavan mukaan kouluttaa En tästä pois. Nyt nuoremman kanssa en tasan heitä yhtäkään palloa, keppiä tai lelua, ellei sitten olla treeneissä ja palkkaan sillä tavalla koiraa hallitusti. 

BC on myös siitä kiva, että se on kompaktin kokoinen ja pystyy tarvittaessa vaikka kantaa metsästä pois (mun kriteeri koiralle on että saan sen kannettua yksin pois, jos se esim joutuu kyyn puremaksi). 

Vierailija
26/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi haja-asutusalue ei mielestäsi sovi arktiselle koiralle?

Itse asiassa mulla oli opintojen aikaan malamuuttiuros saksanpaimenkoiran lisäksi kerrostalossa ja vielä kolmaskin koira, joka ei kyllä sopinut kaupunkiin (laumanvartija). Sisällä oli vähän tilaa (iso kaksio), mutta ne vain lepäilivät sisällä ja olin tuohon aikaan täysin omistautunut koirille eli kaikki vapaa-aika meni koiraharrastuksessa.

Nuo kaksi olivat muunrotuista olivat pitovaikeuskoiria, sakemanni oli ollut pennusta asti. Malamuutti sopii erinomaisesti kaupunkiin ja jaksaa lenkkeillä, mutta se ei tule toimeen

En epäile, etteikö pärjäisi kaupungissa, mutta itse ajattelen, että minun olisi helpompi tarjota rodunomaista toimintaa malamuutille tai huskylle muualla kuin kaupunkialueella. Ja kuten bordercollieista kertova totesi niin olisi kätevä, että koiran jaksaa tarvittaessa kantaa. Edellisen koiran aikana oli pari tilannetta, että koiraa joutui kantamaan.

Ap

Vierailija
27/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En epäile, etteikö pärjäisi kaupungissa, mutta itse ajattelen, että minun olisi helpompi tarjota rodunomaista toimintaa malamuutille tai huskylle muualla kuin kaupunkialueella. Ja kuten bordercollieista kertova totesi niin olisi kätevä, että koiran jaksaa tarvittaessa kantaa. Edellisen koiran aikana oli pari tilannetta, että koiraa joutui kantamaan.

Ap"

Ok, sittenhän sakemanni ei myöskään käy, ovat samankokoisia rotuja.

Bordercollie on hyvin älykäs ja mukava rotu, sehän on yleensä kärjessä koirien "älykkyystesteissä". Itse tunnen vain työlinjaisia, ovat maatilalla hommissa. Toinen kiva rotu on kelpie, mutta siitäkin rodusta tunnen vain työkoiralinjaisia. Border on silmäkoira, kelpie paimentaa näykkäämällä. Saksanpaimenkoira voi pitää vain linjan puhtaana minkä omat koirani tekivätkin, kun meillä oli lihakarjaa. Ne pystyvät myös antamaan impulssin haukkumalla, että lypsylehmät saa takaisin sisälle, mutta varsinaiseen lauman kuljettamiseen niistä ei ole. 

Vierailija
28/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuli mieleen belgianpaimenkoira tervueren. Aiemmin minulla oli useampi tuttu koira näissä, olivat todella mukavia ja pehmeämpiä kuin saksanpaimenkoirat. Palvelushaluisia ja herkkiä. Mutta niitä harvemmin nykyään näkee, meniköhän rotu turhan hermostuneeksi ja pehmeäksi? Vastatkaa ap:lle, jos täällä on tervujen omistajia.

Malikoita (malinois) en suosittele. Ovat työkoiran tyyppisiä ja hyvin teräviä. Reagointikynnys on hyvin alhaalla, vaikka tosiaan näistä olen nähnyt vain virkakoiria, en tiedä onko malikoita minkä verran lemmikkeinä. 

Vierailija
29/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tuli mieleen belgianpaimenkoira tervueren. Aiemmin minulla oli useampi tuttu koira näissä, olivat todella mukavia ja pehmeämpiä kuin saksanpaimenkoirat. Palvelushaluisia ja herkkiä. Mutta niitä harvemmin nykyään näkee, meniköhän rotu turhan hermostuneeksi ja pehmeäksi? Vastatkaa ap:lle, jos täällä on tervujen omistajia.

Malikoita (malinois) en suosittele. Ovat työkoiran tyyppisiä ja hyvin teräviä. Reagointikynnys on hyvin alhaalla, vaikka tosiaan näistä olen nähnyt vain virkakoiria, en tiedä onko malikoita minkä verran lemmikkeinä. 

PS. Tervunartut ovat myös kevytrakenteisia, ne jaksaa kantaa nainenkin. 

Vierailija
30/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Malinoisten koulutuksesta ja erilaisista suorituksista on tosi paljon uskomattomia videoita. Vaikea kuvitella, että kellään olisi tätä kotona vaan kaikki on virkatehtävissä. Niin ihmeellisiä koiria ovat!

Vierailija
31/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Malinoisten koulutuksesta ja erilaisista suorituksista on tosi paljon uskomattomia videoita. Vaikea kuvitella, että kellään olisi tätä kotona vaan kaikki on virkatehtävissä. Niin ihmeellisiä koiria ovat!

Varmasti on paljon videoita. Harvemmin vain näkyy kaupungilla näitä kuten tervujakaan nykyään. Kasarilla ja ysärillä tervuja näki usein. Boksereita myös näkee hyvin harvoin ja suursnautsereita, molemmat ovat mieluisia rotuja minulla. Rotikoita näkee jonkun verran, se on suosikkini myös. 

Pidän kyllä kaikista koirista, niistä pienistäkin. Jokainen on omalla tavallaan hieno persoona ja kiinnostava.

Vierailija
32/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ruuduista löytyy runsaasti kasvattajien videoita. 

Ikävä, etteivät useimmat ihmiset ota varoituksia kuuleviin korviinsa. 

Älä ota aktiivista koiraa, jos tykkäät lojua sohvalla ja katsoa leffoja. 

Inhottaa ihmisten selittelyt omalle laiskuudelleen. "Ei meidän murre kaipaa liikuntaa, kun pari lenkkiä päivässä" 

Jos et joka päivä liiku 3-5 tuntia, ota pieni seurakoira

Vierailija
33/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep siis roduista... 

Vierailija
34/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kelpieitä. Harrastetaan 2-3 kertaa viikossa, muuten normaalielämää. Vetolenkkejä oon pyrkinyt tekemään n. kerran viikossa. Tietty kotitreenejä usein, lyhyitä. Ruoka-aktiviteettia silloin tällöin. 

Vierailija
35/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sekarotuinen lintukoiratyyppinen koira, joka oli erittäin aktiivinen. Eli 15-vuotiaaksi. Vanhuus ja rauhoittuminen alkoi 7-10-vuotiaana.

Monilla on harhakäsitys, että sekarotuiset tai rescuekoirat ois helpompia.

Ei ole niin. Koira oli todella aktiivinen, villi, älykäs... mitä kaikkea? Veikkaan että lähestulkoon jokainen ensimmäisen koiran omistaja olisi laittanut tämän kiertoon. Olin työtön, joten pystyin keskittymään koiraan ja siksi kaikinvoimin kouluttamaan siitä yhteiskuntakelpoisen.

Tuota koiran painoa myös kannattaa miettiä. Mun koira oli nuorena 30kg, mutta vanhana se olikin 40kg ja juuri silloin se olisi tarvinut kantamista. Minä olin lähemmäs 40 vuotta ja en enää jaksanut. Seuraavan koiran otan pienemmistä roduista, jos otan.

Vierailija
36/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on paljon videoita. Harvemmin vain n

Taitaa olla muuten ulkomaalaisia videoita pääasiassa. Tuntuu, että virkakoirina Suomessa on labbiksia, sakemanneja yms.

Isot rodut ovat kyllä kadonneet kaupunkikuvasta. Eivätkö ole muodissa vai onko jalostettu pilalle? Yksi täysin kadonnut rotu on bernhardinkoira. En muista milloin viimeksi olisin nähnyt.

Vierailija
37/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisikoirat on Suomessa malinoiseja ja saksanpaimenkoiria, noin puolet ja puolet. Nenätehtävissä rotukirjo on sitten suurempi. Noita kotimalikoita näkee kyllä harrastuskentillä paljonkin, mutta harvalla varmaan ihan vaan lenkkikaverina :) 

Vierailija
38/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kolme työlinjaista bordercollieta ja vaihtelua aktiivisuudessa esiintyy niissäkin. Rodussa on muutenkin monenlaista variaatiota. Nykyinen on kaikkein energisin ja aktiivisin. Mutta eivät ne silti "vaadi" koko ajan tekemistä, kotona osaavat kyllä rauhoittua ja se rauhoittuminen tulee opettaa alusta alkaen. Missään tapauksessa ei kannata alkaa pienestä pitäen yliaktivoimaan ja totuttaa koiraa siihen että koko ajan on puuhattava jotain. Pidän aktiivisista roduista ja harrastetaan monenlaista. Välillä tehdään enemmän ja välillä on rauhallisempia kausia. Talvet on melko epäaktiivista aikaa ja silloin ohjattuja treenejä 2 kertaa viikossa ja omatoimitreeniä 0-2 kertaa viikossa. Lisäksi tehdään esim. kehonhallintaharjoituksia kotona. Kesällä treenaamme enemmän kun ei tarvitse aina lähteä hallille.

Vierailija
39/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisikoirat on Suomessa malinoiseja ja saksanpaimenkoiria, noin puolet ja puolet. Nenätehtävissä rotukirjo on sitten suurempi. Noita kotimalikoita näkee kyllä harrastuskentillä paljonkin, mutta harvalla varmaan ihan vaan lenkkikaverina :) 

Ilmeisesti en ole joutunut riittävästi poliisin kanssa tekemisiin, kun kuvittelin heillä olevan vain saksanpaimenkoiria :D

Vierailija
40/40 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo aktiivisuus mietityttää, niin todellakin jättäisin bc:n, belgit, kelpiet ja aussitkin pois. Pampaista voit saada kivan tai kauhean hyrrän tai aran hiiren. Vaihtelu niissä on isoa.

Suosittelisin ehkä sileäkarvaista collieta. Narttua jos kantamaan pitää pystyä. Tykkää lenkkeillä ja harrastaa, pärjää kaupungissa, pää ei hajoa jos on välillä hiljaisempaa. Helppo turkki. 

Nim.useita paimenrotuja omistanut 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme