Lapsia ei opeteta uimaan
Nykyään vanhemmat vuoraavat lapsensa mieluummin kaiken maailman kelluntauimapuvuilla ja liiveillä sun muilla turvavälineillä eivätkä jaksa tehdä opetustyötä tai viedä lapsia uimakouluun. Ei lapsi opi uimaan jos tottuu kelluttelemaan kelluntapuku yllä. Ennen opeteltiin uimaan ja alkuvaiheessa korkeintaan joku rengas vyötäröllä. Opettakaa hyvät ihmiset lapsenne uimaan!!
Kommentit (83)
Vaikka sinä olet pistänyt merkille että lapsilla on erilaisia kelluntavälineitä uimarantojen vesileikeissä, se ei tarkoita, etteikö heitä myös opetettaisi uimaan silloin kun sinä et ole havainnoimassa!
Ei kannata opettaa vaan pitää lapsi kaukana rannoista. Aikuisena uimataitoiset hukkuvat todennäköisemmin kuin uimataidottomat.
Kyllä ne enimmäkseen on muualta tänne syystä tai toisesta tulleiden lapsia, jotka yleensä hukkuvat. Vanhemmat eivät ole eläneet veden äärellä eivätkä ymmärrä veteen liittyviä riskejä.
Olen ollut työn puolesta mukana valvomassa koululaisia uimahallikäynneillä.
Aika surkeaa on. Itse osasin jo ekaluokkalaisena uida paremmin kuin iso osa nykyisistä viides-kuudesluokkalaisista.
Enkä käynyt kertaakaan missään uimakoulussa. Pienenä aloittelin perinteisellä käsipohjalla, siitä vähitellen uimarenkaan avulla koiraa, sitten ilman rengasta ja sammakkoa. Sitten opin vielä tehokkaampia tekniikoita.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin opin uimaan 1996 kun minut heitettiin järveen mökillä. Olin 5v. Sen jälkeen en ole tarvinnut valvojaa.
Minä kyllä osasin uida. Silti olin vähällä hulkkua noin 7v. Jouduin arvaamatta veden alle ja hetkeksi meni suuntavaisto miten päästä pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne enimmäkseen on muualta tänne syystä tai toisesta tulleiden lapsia, jotka yleensä hukkuvat. Vanhemmat eivät ole eläneet veden äärellä eivätkä ymmärrä veteen liittyviä riskejä.
Jännästi vaan lasten hukkumiskuolemat on vähentyneet viime vuosikymmeninä todella paljon.
Opettajien palkat on niin pieniä ettei kannata ryhtyä opettajaksi eikä opettajiksi haluta vihervassareita/naisia/sateenkaariporukkaa.
Ei siitä uimavalvonnasta makseta mitään lisää koulunköynninohjaajille eikä opettajille. Koulunköynninohjaajien palkat on niin pieniä ettei siihen työhön kannata ryhtyä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi vaan lasten hukkumiskuolemat on vähentyneet viime vuosikymmeninä todella paljon.
Mennyt aika ei ole yksioikoisesti verrattavissa tähän päivään. Kuinkakohan iso nykypäivänä hukkuvista lapsista on kantasuomalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttaja voi tutkia tilastoja.
En tiedä uimaan opettamisesta, mutta jotenkin huonosti vanhemmat lapsia rannalla vahtii. Nytkin monta lasta meinannut hukkua ja ulkopuoliset pelastaneet ja vanhemmat tulleet paikalle vasta, kun lapsi levytetty. Miten voi olla?
Aatella että olin aina saaressa pelastusliivit päällä ja veneessä, opin uimaan sen verran että pinnalla pysyn ilman pelastusliivejä. Uimakoulut on täynnä juurikin siksi, kun Uimaliitto huutaa että pitää osata uida muuten hukkuu, aikuisista hukkuu vain uimataitoiset kun uimataidottomat eivät kokeile jaksaako uida lähisaareen
Olen syntynyt 1978 ja opin uimaan vasta 9- vuotiaana, että ei sitä ennenkään kaikki osanneet alle kouluikäisenä. Hyvä olisi osata, mutta minä olen aina inhonnut kylmää vettä enkä mennyt vapaaehtoisesti luonnon vesiin enkä juuri mene Suomessa nytkään. Koulusta sitten kuskattiin uimahalliin uimakouluun toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitävätkö ne paikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Aatella että olin aina saaressa pelastusliivit päällä ja veneessä, opin uimaan sen verran että pinnalla pysyn ilman pelastusliivejä. Uimakoulut on täynnä juurikin siksi, kun Uimaliitto huutaa että pitää osata uida muuten hukkuu, aikuisista hukkuu vain uimataitoiset kun uimataidottomat eivät kokeile jaksaako uida lähisaareen
Jep, ei se uimataito paljoa auta jos on ulkovaatteet ja saappaat jalassa järvessä. Pelastusliivit ne olla pitää.
Mites, ei opeteta vai?
Nykyäänhän on kovasti näitä vauvauinteja. Eli meneeks vanhemmat sitten vaan sen vauvan kanssa sinne uimahalliin ja leikkivät jänniä leikkejä, joissa vauva ei pääse kuitenkaan hukkumaan, vaan reflekseillä pelaten pysyy uppeluksissakin hengissä sen tietyn ajan mitä nyt pystyy olemaan.
Että sitten kun vauva on isompi, niin ei enää kiinnosta.
Joo. Minäkin opin auttavan uimataidon ihan pikkulikkana, mutta kävin sitten kuitenkin myös uimakoulun, kun sellaisia järjestettiin paikallisessa maauimalassa... kandiksi asti, ja ihailtiin siinä sitten kun vanhempi tyttö siellä esitteli perhosuintiosaamistaan! Sitähän ei monikaan osaa, sitä perhostelua.
Nykyään kesäajat ovat sellaisia, että maauimalat menevät uimakieltoon kun sinilevä iskee. Uimahalleiihin ja rakennettuihin maksullisiin ulkoaltaisiin on tunkua... Onko siellä edes uimakouluja.
Toki uimakouluja taidetaan järjestää myös talviaikaan uimahalleissa muillekin kuin aikuisille.
Juu. Kyllä minäkin uimataitoisena pikkulikkana meinasin hukkua just siellä maauimalassa. Meinaan, lastenaltaaseen mukuloilla oli tapana hyppiä sinne syvempään päätyy, ja siellä päädyssä oli puinen puomi kivistä allasseinää vastaan. Sen verran rakoa, että kun yhdellä kertaa sukelsin, niin jotenkin kompastuin ja putosin sen puomin ja seinän väliin pää edellä. Meni siinä tovi räpiköidessä pois pääsyn kanssa. Mut ykskään aikuinen ei tullut apuun, vaikka rannalla näytti ainakin eräs nainen tilannetta seuranneen!
No, ei se varmaan olis mitään haitannut maailmaa, vaikka olisinkin hukkunut. Toki vanhemmat olisivat ehkä hieman olleet suruissaan, yks lapsi niiltä oli jo pienenä sairauden takia kuollut...
No joo. Yksin olin muuten rannalla! Ihan tavallista, että yksin tai kaveriporukassa mentiin uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä uimavalvonnasta makseta mitään lisää koulunköynninohjaajille eikä opettajille. Koulunköynninohjaajien palkat on niin pieniä ettei siihen työhön kannata ryhtyä ikinä.
Ohjaajilla ja opettajilla on uimahallireissuilla vastuu vain järjestyksenvalvonnasta. He eivät ole uimaopettajia tai hengenpelastajia. Uimaopettaja tulee sieltä uimahallin henkilökunnasta.
Minä opetelin käsivarteen kiinitetyillä ilmakelukeila ja ne oikeasti opetti UINTILIIKEISIIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku siitä, että meni aiheen sivusta. Ihan uskottavaa höpötystä silti. Lapsia kuoli ennen muinoin ylipäätään paljon enemmän kuin nykyään.
Minä ainakin opin uimaan 1996 kun minut heitettiin järveen mökillä. Olin 5v. Sen jälkeen en ole tarvinnut valvojaa.