Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako patalaiskan yksinasujan edes harkita okt:ta asumismuodoksi?

Vierailija
15.07.2025 |

Onko pelkkä työleiri jonka hoitoon menee suuri osa vapaa-ajasta? Nyt asun rivariosakkeessa jossa huoltoyhtiö. .

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Kaikki pitää tehdä itse. Talvella tuota lunta tuppaa satelemaan joskus aika paljonkin.

Vierailija
2/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Eikä kenenkään, jolla on laiskuuteen taipuvainen puoliso, ns itsensä viihdyttäjä, oleilija tai harrastuksiin pakenija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toiminnanohjauksen häiriö, mutta niin vain rilluttelen omalla mökillä. Välillä pitää toki käydä lataamassa kaupunkiasunnolla.  Liian hapokasta olla yhteen menoon yli 3 vk.

Vierailija
4/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän alueesta.. Jostain syrjästä helpompi, missä ei ole valittavia naapureita jos ja kun et leikkaa nurmikkoas, tai näin. Tai, jos sulla on varaa niin laiskallekkin löytyy kyllä vaihtoehtoja. Voit esim palkata jonkun siistimään pihaa, ja vaikka ostaa robottiruohonleikkurin. Aurauspalveluakin saa nykyään aika helpolla! Omakotiasumisessa on monia muita kivoja puolia, ainakin itselle. Mm. Puutarhasta saa tehdä sen näköisen kuin haluaa, otin myös pienen parven kanoja, on tilaa monenlaiselle sisällä ja ulkona.. tämmöstä. Mut rahaa kannattaa varata yllätysten varalta, jos ei itse osaa tai jaksa tehdä. 

Vierailija
5/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan niitä yhtiömuotoisia erillistaloja olemassa eli jos siinä on helppohoitoinen piha tms. Muuten on työleiri, tuttuja vaihtanut takaisin rivariin kun yllätti se jatkuva huollontarve ja yllätyksiäkin voi tulla vaikkei olisi mikään vanha talo. Vaikka oli suht ahkera pariskunta.

Vierailija
6/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Osta sellaisen tip top priimakuntoisen okt:n ja antaa lahota pystyyn. Hyvin rokkaa reilut 30 vuotta vaikka ei tee mitään. Eli 50 v heppu ostaa uudehkon okt:n ja jossain 85 v korvilla se mökki joutaakin sortua niskaan kun muutenkin alkaa vahtivuoro olla lopuillaan. 

Vierailija
7/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mikään tekeminen itse kiinnosta, kuten kuulostaa, niin ehkä ei. Yleensä omakotitaloon muutetaan, koska tykätään touhuta edes jotain. 

Tai sitten ajatus on, että kiinteistöön sijoitettu raha saakin mennä vessasta alas, onhan näitäkin. Ollaan vaan ja elellään. Se tuho vaan voi tulla jo kuukausissa, jos katto alkaa vuotamaan, eikä omistajaa asia kiinnosta mitenkään. Toki mikä jottei, jos on pätäkkää ostaa kaikki palvelut. 

Terveisin N ja tölli 1890

Vierailija
8/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahakas että voi ostaa palvelut ja sukulaiset apuna innolla, mikäs siinä. Jos käsipelillä itse tekee, voi tulla väsymys.

Vierailija
9/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa. Osta sellaisen tip top priimakuntoisen okt:n ja antaa lahota pystyyn. Hyvin rokkaa reilut 30 vuotta vaikka ei tee mitään. Eli 50 v heppu ostaa uudehkon okt:n ja jossain 85 v korvilla se mökki joutaakin sortua niskaan kun muutenkin alkaa vahtivuoro olla lopuillaan. 

Lumi sataa talvella, oli miten hyväkuntoinen torppa tahansa.

Vierailija
10/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei mikään tekeminen itse kiinnosta, kuten kuulostaa, niin ehkä ei. Yleensä omakotitaloon muutetaan, koska tykätään touhuta edes jotain. 

Tai sitten ajatus on, että kiinteistöön sijoitettu raha saakin mennä vessasta alas, onhan näitäkin. Ollaan vaan ja elellään. Se tuho vaan voi tulla jo kuukausissa, jos katto alkaa vuotamaan, eikä omistajaa asia kiinnosta mitenkään. Toki mikä jottei, jos on pätäkkää ostaa kaikki palvelut. 

Terveisin N ja tölli 1890

Onko hirsitalo? Minkälaisia ongelmia on ollut? Sisäilman laatu?

Vierailija
11/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämäni eli 65 vuotta olen asunut omakotitalossa, vaikka olen patalaiska. En remontteeraa enkä tee pihatöitä muuta kuin välttämättömät pahat. Ei omakotitalo ole työleiri, jos ei siitä itselleen sellaista tee. Pääasia että katto ei vuoda ja seinät pysyy pystyssä.

Vierailija
12/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patalaiska tarkoittaa ettei laita tikkua ristiin eli ei siis viitsi leikata nurmikkoa tai luoda lumia, mutta nämä hommat voi ulkoistaa. Laiskuri ihan hyvin voi asua ok-talossa jos on valmis maksamaan, että muut tekee kaiken kun itse röhnöttää sohvalla.

Vierailija
13/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin katkeraa tilitystä. =D 

Asumiskustannuskeskustelu meni näköjään tunteisiin.  

Vierailija
14/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumi sataa talvella, oli miten hyväkuntoinen torppa tahansa.

Ajaa autolla raiteet portaiden eteen. Lumen tamppaaminen onnistuu ainakin nelivetopakulla. Tosin se on sitten pihatiellä tukeva jääkerros vielä toukokuulla.

Vierailija
15/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta uusi tai lähes uusi. Kyllä patalaiskakin siellä pärjäilee, jos pystyt kattamaan talon ylläpitoon liittyvät kustannukset ulkopuolisilla. Pihat ovat nykyään niin pieniä kaupungeissa ja nykyään niiden pitäisi olla luonnonmukaisia, jolloin pelastat pölyttäjät ja muut ötökät sillä keinoin. 

Vierailija
16/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmaa. Piha vaan sellaiseksi että ei kaipaa juuri mitään ylläpitoa ja lumitöiksi riittää että kaivat väylät ulko-ovelta autotalliin/-katokseen ja tekniseen tilaan.  

Vierailija
17/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteisiin? Tämähän on järkevää. Ostaa 30 v välein uuden liiterin. Toiset ostaa 5 v välein uuden auton.

Vierailija
18/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteisiin? Tämähän on järkevää. Ostaa 30 v välein uuden liiterin. Toiset ostaa 5 v välein uuden auton.

Rahakkaat voivat ostaa useamminkin.  

Vierailija
19/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahakkaat voivat ostaa useamminkin.  

Pistää juomisen asemesta uuteen mökkiin ne huollot ja ylläpitotyöt laiminlyömällä säästetyt rahat.

Vierailija
20/22 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Minä olen patalaiska, ja niin vaan elelen omakotitalossa.

Lumenluonti ei ole kauhea urakka, riippuu paljon asutko etelässä vai pohjoisessa. Viime talvi oli vähäluminen. Pahimpana päivänä kolasin puolisen tuntia ja se oli siinä. 

Nurmikko - ei sekään ole paha. Ruohonleikkaaminen on kivaa, ja robotti voi olla hyvä sijoitus. Eikä pihan tarvitse missään nimessä olla pelkkä tylsä ruohomatto, siihen voi tehdä terasseja, kukkapenkkejä ja pensaista kivoja suojaisia alueita. Kasvimaa teettää tietysti töitä, jos semmoisen haluaa. 

Pienet korjaukset - ne voi opetella tekemään itse tai teettää muualla. Minä kysyn parilta tutulta aina neuvoa. Eikä normaali talo hajoile koko ajan. 

Omakotiasuminen on rentoa ja kivaa, aina on kiva tulla kotiin ja ulos pääsee kun vain aukaisee oven. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi