Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita kenen vanhempia ei lastenlapset kiinnosta?

Vierailija
15.07.2025 |

Keskustelua tai vertaistukea aiheesta.

Kun olin itse lapsi, vietimme mummolassa paljon aikaa. Kesälomasta iso osa, pidennetyt viikonloput ja mummon näkeminen oli parasta. Kuitenkin nyt kun olen itse melko nuorena tullut äidiksi, vanhempiani ei juurikaan kiinnosta auttaa.

Sain kaksoset ja erosin lasteni isästä. Kaikki univelat ja vuodet olen hoitanut lapsiani yksin. 6v yökyläilyjä on 2x. 

Odottaessani lapsia en todellakaan ajatellut jääväni ihan yksin. Tämä on ollut raskainta aikaa elämässäni osin siksi, että en olisi uskonut ettei perhettäni kiinnosta ja oma kokemukseni vanhempieni vanhemmista on ihan päinvastainen. 

Kellään käynyt samoin? 😅 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsenlapset on ilkeitä, kiukkuisia ja täysin vailla käytöstapoja. Ei kukaan tervepäinen aikuinen ole vapaaehtoisesti kanssaan, päiväkodistakin ilmoittivat, että lapsilla pitää olla kesäloma, kun vanhemmillakin on.

Vierailija
22/30 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut et isovanhemmilla ei hermot kestä meteliä eikä lasten oikuttelua. Ei siis yhtään. Niistä näkee et nyt riittää eikä tee edes mieli viedä lapsia kylään

Vähän ymmärrystä nyt siihen, että kun ihminen vanhenee, siinä ajan mittaan voi käydä niin, että  ei hermot kestäkään meteliä ja oikuttelua. Samaan aikaan jaksaminen töissä vähenee kun sielläkin voi kiire ja vaatimukset kasvaa, ja tulla omia kremppoja ja yöuni huononee. Jos siihen vielä lisää lasten isot odotukset siitä miten isovanhemmuus kuuluu hoitaa, niin se on rankkaa.

Ap mainitsi yhdeksi tyytymättömyyden lähteeksi sen, että lapset on olleet vain kaksi kertaa yökylässä. Yökylä ei ole mikään helppo juttu, kuten muukaan rutiineista poikkeaminen. Meillä on kuljetettu hillitöntä koti-ikävää kokevia omienkin lasten kavereita kotiin keskellä yötä. Parhaiten noihin totuttaa niin, että lapset käy lastenlasten kanssa säännöllisen tiheästi mummolassa niin että isovanhemmat ja heidän kotinsa tulee tutuksi ja antaa turvallisuuden tunteen. Muuten yökyläilyt voi olla kaikille osapuolille valtava kärsimys ja pilaa välit.

t. 5 x Mummu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat eivät ole halunneet edes tavata mun lapsia, kun joutuisi ajamaan pari tuntia tänne ja se on ikävää, eikä ehdi kun telkkarista tulee uusintoja 30 vuoden takaisista sarjoista. Nyt isä täytti 80, lapsenlapset aikuisia ja vieraita, ja otti minuun yhteyttä koska alkaa tarvita apua. Minun olisi pitänyt osallistua johonkin hoitoneuvoteluun. Toivottelin isälle hyvää jatkoa valintojensa kanssa. En ole mikään piikanukke joka otetaan esiin kun tarvitaan, ja jota ei tarvitse kunnioittaa millään tavalla. Äidillä sama edessä.

Vierailija
24/30 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kolme sisarusta. Muiden sisarusten lapsia on hoidettu, mutta ei mun, joka olen ainoa yksinhuoltaja. Esim. koulujen vanhempainiltoihin äiti meni jompaan kumpaan perheeseen katsomaan siksi ajaksi lapsia, että molemmat vanhemmat pääsee paikalle, mutta ei tullut mun luokse, että mä olisin päässyt.

No, ei se mua haittaa. Tällaista skeidaa se on ollut koko ajan kaikessa. Kaikki vanhemmat ei vaan välitä kaikista lapsista. Tää oli nähtävissä ja koettavissa meidän lapsuudessa. Toiset on arvokkaampia kuin toiset.

Vierailija
25/30 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mielestänne sopiva taajuus tavata kun isovanhemmat ovat hyväkuntoisia, matkustelua harrastavia eläkeläisiä ja lapsenlapset kouluikäisiä 600 km päässä.

Vierailija
26/30 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksia?

Vierailija
27/30 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia vanhempiani eivät lapseni kiinnostaneet yhtään. Äitini ei pitänyt nuorempaa lastani koskaan sylissä tämän ollessa pieni. Käyttäytyivät aina torjuvasti.

Nyt kun olen itse mummo en pysty käsittämään vanhempieni käytöstä. 

Vierailija
28/30 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi liittyä siihen että eivät tykänneet/hyväksyneet lasten isää ja piirejä jotka yhdistyivät tämän - siis lasten ja heidän isänsä - kautta teidän perheeseen. Jos mies olisi ollut heillekin mieluinen niin voisivat luultavasti olla kovinkin innoissaan teidän lapsistanne. Jokainen lapsi syntyy kahteen sukuun eikä ypöyksinäisyyteen.

Kuulostaa typerältä tekosyyltä.

Jotkut ihmiset vain ovat itsekeskeisiä. Se kuvastuu siinä, kuinka aikoinaan lykkäsivät omat lapsensa vanhempiensa hoitoon, ja nytkään eivät halua viettää aikaa lastenlastensa kanssa. Ehkä eivät edes tiedä, miten lasten kanssa oltaisiin muuten kuin normaalin herätys -aamiainen-päiväkoti-illallinen-hammaspedu-nukkumaan -arjen puitteissa.

Oma elämä on heillä kaiken keskipiste.  

Siihen heillä on oikeus

Vierailija
29/30 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kolme sisarusta. Muiden sisarusten lapsia on hoidettu, mutta ei mun, joka olen ainoa yksinhuoltaja. Esim. koulujen vanhempainiltoihin äiti meni jompaan kumpaan perheeseen katsomaan siksi ajaksi lapsia, että molemmat vanhemmat pääsee paikalle, mutta ei tullut mun luokse, että mä olisin päässyt.

No, ei se mua haittaa. Tällaista skeidaa se on ollut koko ajan kaikessa. Kaikki vanhemmat ei vaan välitä kaikista lapsista. Tää oli nähtävissä ja koettavissa meidän lapsuudessa. Toiset on arvokkaampia kuin toiset.

Onko ne toiset sisaruksesi  poikia ?

Vierailija
30/30 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On OiKeUS olla kusipää!