Mitä ihmiset saa mökkeilystä?
Nyt neljä päivää oltu, pitkästyttää lähinnä. Ymmärrän, että tämä on varmaan ihmeellistä jos asuu jossain kerrostaloyksiössä, mutta aika monella mökin omistajalla on kuitenkin omakotitalokin.
Kommentit (84)
Monilla mökeillä on oma uimaranta. Kaupungissa lähimpään uimarantaan on usein pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Viihdyn askeettisissa oloissa. Mökillä ei ole nettiä, ei mitään konetta, ei sähköjä, ei juoksevaa vettä. Rehellisesti lempipuuhiani mökillä ovat mm. saunavesien kantaminen, perunoiden kuoriminen, tiskaaminen, mattojen puistelu ja siivoilu. Nautin myös viiden tunnin pyörämatkasta mökille, matkustuspäiville ei yleensä tarvitse keksiä sen kummempia virikkeitä enää. Nukkuminenkin on mökillä mukavampaa verrattuna kotioloihin.
En tiedä mitä siitä saan, mutta saan jotain enemmän kuin kotona lomailusta, huvilamökeistä tai hotellilomista Suomessa tai ulkomailla, vaikka toki niillekin on joskus paikkansa. Ehkä se on vaan se mielenrauha, kun palaa perusasioiden äärelle. Haluan syödäkin mökillä melko vaatimattomasti (kaurapuuroa, marja-aikaan marjoja, perunaa ja onkikalaa). Liian monipuoliset ja erikoiset ruuat rikkoisivat sen perusasioiden äärelle palaamisen kauneuden.
Ymmärrän kyllä hyvin myös, etteivät kaikki nauti mökkeilystä.
Oikeastaan tuollaisen mökkeilyn idean ymmärrän oikein hyvin. Olisi mahtavaa, jos itsekin voisi pyöräillä mökille ja että se olisi pikemminkin jonkinlainen kesämaja kuin täysvarusteltu kakkosasunto. Ap
Saunoa ja uida. Nakuna, omassa rauhassa. Puuhailukin on mukavaa omalla mökillä. Sukumökit ovat kamalia. Meillä on molempien vanhemmilla mökit, eikä niillä ole kiva käydä, kun ei voi touhuta mitä haluaa. Mutta ostimme oman, ja se on tärkeä paikka meille. Ja kiva on myös, että mökki on kodin lähellä. Voi olla mökillä juuri sen verran kuin haluaa.
Meidän mökki on oikea vanha mummola. On kunnia-asia pitää siitä huolta. Etenkin, kun se oli jo kertaalleen menossa nurin.
On hyvä olla tuollainen paikka jossa voi tarpeen vaatiessa asuakin. Eihän maailmasta koskaan tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Sukumökki on pahin. Kaikki sellainen mukava tuunaaminen ja häärääminen on pois laskuista tai ainakin erikseen sovittava asia, koska et ole ainoa omistaja. Jokaikisesta asiasta saa säätää ja vääntää. Ei mitään ideaa.
Niin taitaa olla..harmittaa vietävästi. Ollaan tehty kaikkea mitä mies osaa..suku ei niinkään osaa/ haluaa rentoutua...onko olemassa semmosta mökkiä jossa voi suvun kanssa olla sovussa..varmaan riippuu suvusta
Täällä kanssa yks yhteisomistusmökki sukualisten kesken. EN ole käynnyt enää vuosiin. En kehtaa tehdä yhteisomistuksen purkua. Vihaan koko mökkiä.
Mä en jaksa mökkeilyä. Olla siellä paarmojen, ampiaisten, hyttysten ja punkkien syötävänä.
Vanha tupa, räsymatot, rantasauna, aamu-uinnit, hiljaisuus, kukkaset, linnut, perhoset, sateet, paisteet, marjat, sienet, auringonnousut ja - laskut, sopivasti puuhaa, paljon lepoa, muistoja menneistä sukupolvista. Mulle rakkain paikka maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla mökeillä on oma uimaranta. Kaupungissa lähimpään uimarantaan on usein pitkä matka.
Niinpä, kaupunkikotini on järven rannassa, mutta mökiltä lähimpään uimakelpoiseen vesistöön on seitsemän kilometriä linnuntietä.
Itse viihdyin aikanaan hyvin täysin sähköttömällä mökillä. Jääkaappi ja liesi toimivat nestekaasulla. Tarpeet tehtiin ulkovessaan. Nukkuminen tapahtui pitkälti erillisessä aittarakennuksessa. Kauppaan tuolta oli matkaa. Lähin kauppa oli sellaisen 10 km:n päässä, mutta yleensä oli tarve lähteä pidemmälle, niin kauppareissun pituudesi tuli 80 km.
Me ollaan lähinnä mökkeilty joko vuokramökeillä tai vanhempien mökeillä. Ihan ok se on muutaman päivän mutta sitten riittää. Vanhempien mökeillä on aina vanhemmat itse paikalla ja sukulaisia ravaa ja siellä ollaan kylässä heidän säännöillä. Vuokramökeillä onneksi saa olla rauhassa. Toistaiseksi ei ole sellaista mökkikuumetta tullut että hankittaisiin oma mökki. Matkailuauto ennemin.
En minäkään ymmärrä jos ok-taloihmisellä on mökki, eiksiinä ole vähän liikaa vastuuta, mutta näin kerrostaloasujana olisi kyllä hienoa päästä mökille jonkun järven rantaan kerran kesässä muutamaksi yöksi. Voisi pulahtaa veteen koska haluaa. En minä yleisille rannoille mene ja kun ei ole oikein liikuntakykyäkään enää jäljellä liikkua tässä omassa kylässä kuten ennen kun poljin paikasta toiseen, nyt pystyn vain taluttaen käymään lähikaupassa. Että vaikea enää päästä paikallisesti luonnon helmaan, niin olisi kiva jos kärrättäisiin jonnekin mökille jossa olisi luonnon helmassa aamusta iltaan. Eli mikään huvila& huussi mökki ei minua viehätä, niistä kun on tuhottu luonto veks. Mökkikin merkitsee mulle pientä hirsimökkiä veden äärellä, ei mitään täyden palvelun isoa ok-taloa asfalttipihalla tai rintamamiestaloa kaukana lähimmästä rannasta.
En ole mökki-ihmisiä. Karavaanarina on kivaa kiertää eurooppaa ja tehdä edullisia ostoksia ulkomailla. Suomessa on ihan turhaa kuluttaa kun muualta saa halvemmalla
Minä nauttisin luonnosta ja hiljaisuudesta. Omakotitalo on talo, parempi vaihtoehto kuin kerrostalo, mutta harva omakotitalokaan täysin korvessa on.
Ei tarvitse olla tekemisissä ihmisten kanssa, voi vain olla tai puuhastella = vapaus.
Hiljaisuutta ja luonnonrauhaa. Joo, meidän okt on metsän laidalla ja luonto on lähellä ja nönnönnöö, mutta kyllä mökillä on ihan toinen juttu. Et näe ketään, kun lähdet ovesta ulos. Et kuule, kuin tuulen huminan tai laineiden liplatuksen. Lähimpiin katuvaloihin on 13km. Se kaupungin taustajymy puuttuu. Pääsen uimaan ja kalalle omasta pihasta. Meidän talo ei ole järven rannalla. Täällä ei helteellä ole yhtä kuuma kuin kaupungissa. Toki sisällä on ilp kuten kotonakin, mutta ulkoilmakin on erilaista ja liikkuu paremmin kuin kaupungissa. Koirat saavat olla irti, omaa tietä (ja metsää siinä ympärillä) on satoja metrejä, ei tarvitse huolehtia liikenteestä. Kotonakin on aidattu piha, mutta sen koko ei ole kuin murto-osa mökkipihasta.
Jotenkin koen itseni täällä rennommaksi, vapaammaksi ja jotenkin maadoittuneemmaksi. En sen paremmin osaa sitä selittää. Ei mene montaa vuotta, kun asumme täällä pysyvästi.
Mulle mökillä tärkeintä on luonto ja oma rauha. Rakastan omaa pihapiiriä, metsää, niittyjä ja vesistöä. Monet linnut ja puput ovat tottuneet minuun ja lemmikkeihini, ja niiden touhuja on kiva seurata. On myös mukava käydä kylällä rapsuttelemassa lehmiä, lampaita ja hevosia.
Mökkeilen mahdollisuuksien mukaan toukokuun alusta aina sinne saakka kun tulee pakkaset ja järvi jäätyy, sekä sataa enemmälti lunta. Mökilläni ei ole mitään hienouksia vaan vain ulkohuussi, puulla lämmitettävä uuni ja hella, jääkaappi ja valot aurinkosähköllä, juomavesi kaivosta ja muu käyttövesi järvestä. Kaikki tarpeellinen kuitenkin.
Kalastan, lenkkeilen, teen pihahommia, hakkaan halkoja, saunon ja uin, kerään marjoja ja sieniä jne. elän täyttä elämää 3 koiran ja kissan kanssa. Perheenjäsenet ovat seuranani lomillaan ja usein viikonloppuisinkin, mutta osaan nauttia yksinäisyydestäkin.
Mistä nautin mökillä?
Luonnosta, maisemasta, eläimistä ja linnuista, rauhasta, raittiista ilmasta.
Siitä, että ei ole naapureita. Välillä ajavat ohi veneillään, mutta se ei haittaa.
Lähin naapuri on niin kaukana, että hänen moottorisahansa ääni on vain kärpäsen surinaa korvissani. Ihanaa!
Olisihan tuommoinen kiva https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-loma-asunnot/kirkkonummi/22380942
Höpöhöpö, miehet rentoutuu aina töiden jälkeen ja viikonloput, eihän miesten tarvitse koskaan mitään kotonakaan tehdä kun vaimo tekee kaiken ja passaa ruuatkin lähes suuhun. Naisen pitäisi päästä ilman miestä mökille, niin saisi vihdoin levätä itse.