Kuka saa asuntolainaa?
Olen kahden alakoululaisen vuoroviikkovanhempi, vakitöissä sekä opiskelen. Tähän asti olemme asuneet kerrostalokolmiossa, nyt lapset tarvitsevat omat huoneet.
Asumme pienehköllä paikkakunnalla, jossa kolmen makkarin asuntojen hinnat pyörivät 90-120 tuhannen välissä. Kaksi mieleistä asuntoa olen löytänyt ja useampaan pankkiin olen laittanut lainahakemusta - tähän mennessä yksikään pankki ei myöntäisi lainaa.
Nettotuloni ovat 2300e, olen saanut säästettyä lähes 21 000e, ei muita lainoja. Nyt käytän asumiseen 750e kuussa, laskelmieni mukaan katsomissani omakotitaloissa asuminen ei olisi kalliimpaa. Raivostuttavaa.
Kommentit (19)
En ota lainoja. Opintolaina riitti mulle. Ei sunkaan tarvi omistaa sitä kämppää. Jos on huono taloyhtiö, niin vuokralaisena voi aina nostaa kytkintä.
Mulle myönnettiin juuri 160 tuhatta, sillä saa tältä seudulta jo tilavan omakotitalon. Nettotulot 2700e ja omaa rahaa 20 tuhatta. Esim Nordeasta en olisi saanut mitään joten en voi sitä suositella. Kokeile pienempiä pankkeja, mä sain lainani paikallisosuuspankista.
Siis eivät myöntäisi yhtään lainaa?
1 aikuinen 2x0.5 lasta, niin 2300 euron tulot on köyhyysrajalla. Omakotitalon kuluihin pitää laskea ainakin 500e/kk, ainakin vanhaan. Noin 100 000 euron lainan kulut kuussa on noin 600e.
2300 - 1100 = 1200e. 1 aikuinen 1 kokonainen lapsi niin toimeentulotuen normimenot ovat noin 1000e lapsen iästä riippuen. Lisää siihen toimeentulotuesta korvattavat muut menot niin käytännössä eläisit suunnilleen samalla tulotasolla kuin pelkän toimeentulotuen varassa elävä. Ei tietenkään mikään pankki myönnä tuossa tilanteessa lainaa.
Ps. En ymmärrä miten olet asumiskulut laskenut, jos saat tuloksen omakotitalon kaikki kulut laina mukaan lukien < 750e... Unohdit tai väärin arvioit jotain reippaasti. Ja pankki ei ole sun vuokranantaja, ei sitä kiinnosta miten vuokrasi maksat.
Vierailija kirjoitti:
Mulle myönnettiin juuri 160 tuhatta, sillä saa tältä seudulta jo tilavan omakotitalon. Nettotulot 2700e ja omaa rahaa 20 tuhatta. Esim Nordeasta en olisi saanut mitään joten en voi sitä suositella. Kokeile pienempiä pankkeja, mä sain lainani paikallisosuuspankista.
Meidän pojalla samantyyppinen tilanne ja sai lainan pienen paikkakunnan Osuuspankista, sen missä on ollut tili lapsesta saakka ja lainan suuruuskin tuota luokkaa. Mutta pojalla ei oke elätettäviä ja alle 30 niin siihen kai sai jonkun ylimääräisen vakuuden kun on nuori. Sehän menee niin että maksu saa olla enintään 40 % kk- tuloista ja lienee joku minimimäärä euroissa myös. Elätettävät nostaa sitä summaa mikä pitää jäädä.
Eikös asp-lainoja edelleen myönnetä? Nehän on riskittömiä pankeille valtiontakauksen ansioista.
Kaikki kunnon ihmiset saa asuntolainaa.
Lapset ja liian pienet tulot. Sulla on kuitenkin hyvin säästöjä, niin kannattaa jatkaa kyselyä eri pankeista. Asunnon eli osuuden asunto-osakeyhtiöstä saattaisit saada, katso siis rivaria/paritaloa hyvältä paikalta. Omakotitalot ovat pankeille isompi riski ja niiden vakuusarvo on helposti pienempi.
Sisältyykö nettotuloihin myös lapsista saatavat tuet? Oletko lähi vai etä? Ainakin vielä pari vuotta sitten lähihuoltajalle laskettiin tuloiksi myös lapsilisät ja elatustuetkin vaikka hän ei niitä tosiasiassa olisi edes saanutkaan.
Nordea on paskin pankki. OPsta sain heti lainan.
Mullakin asunnon osto lykkääntyi vuodella, kun silloinen pankkini Nordea niin vakuuttavasti kertoi, että riittävää lainaa ei tipu millään. Lopulta keksin kysyä muista pankeista, ja kaikki muut, joilta kysyin myönsivät. Valitsin sitten vain parhailla ehdoilla.
Se jolla on pantit kunnosa ja on kykenevä lyhentämään lainaa.
Itse sain heti lainalupauksen vaikka olen 50v eronnut muija
Minua loukkasi Nordea vastaus sijoitusasuntolainaan että ensin vähätteli että noilla tuloilla ja sitten kun sanoin että katsoo tulorekisteristä niin sitten sanoi että on ainakin tulot kohdillaan mutta säästä ensi pari tonnia kuukaudessa 3-4 vuotta. Vaati 40% omaa rahaa lainan saamiseen. Tuli huono olo.
Minä taas sain Nordeasta lainaa ilman mitään ongelmia. Talo 300.000, lainaa 250.000 ja omia säästöjä laitoin 50.000. Nettotulot reilu 5000 euroa kuukaudessa. Ei lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minua loukkasi Nordea vastaus sijoitusasuntolainaan että ensin vähätteli että noilla tuloilla ja sitten kun sanoin että katsoo tulorekisteristä niin sitten sanoi että on ainakin tulot kohdillaan mutta säästä ensi pari tonnia kuukaudessa 3-4 vuotta. Vaati 40% omaa rahaa lainan saamiseen. Tuli huono olo.
Tässä laina oli 140 000eur josta puolet yhtiölainaa eli myyntihinta 70 000eur. Tulot yli 5000eur
Lainaa saa kunhan on säännölliset tulot JA neljännes asunnon hinnasta säästettynä. Aapeellä on tähän jälkimmäiseen vielä noin kymppitonni matkaa. Mutta kyllä se siitä sitten!
Tulot, tulot, tulot. Yritä saada 3000 nettona kasaan/kk
En tiedä. Nordea ainakin tuntuu vaan vttuilevan kun keskustelee lainasta.