Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Nykytyöntekijä on liian heikko kestämään normaalia arkea.

Vierailija
13.07.2025 |

Uuden tutkimuksen mukaan toimistotyössä yleinen ilmiö, teknostressi, johtaa ihmisiä eskapismiin - todellisuuden pakenemiseen esimerkiksi pelaamiseen ja somettamiseen. Tutkimuksen mukaan etenkin asiantuntijatöissä paine kasvaa niin suureksi, että ihmiset eivät kestä sitä, vaan pakenevat digitaaliseen maailmaan. Tämän seurauksena työntekijöille kehittyy vakavia riippuvuuksia, jotka pahimmillaan tuhoavat heidän työkykynsä.

Kuulostaa kieltämättä siltä, että nykyajan toimistotyöläiset eivät kestä edes tavallista arkea. Itseäni ihmetyttää, miksi monet edelleen halveksivat esimerkiksi käsillä tehtävää duunarityötä, vaikka juuri siellä ihmiset näyttävät pärjäävän ilman pakonomaista tarvetta paeta työpäivää someen tai muihin riippuvuuksiin. Onko ongelma siinä, että "asiantuntijoiksi" kouluttautuu nykyään ihmisiä, joiden kantti ei yksinkertaisesti kestä tavallista, jopa vähän tylsää, arkista työntekoa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on hyvä maa, täällä ei tarvitse tehdä töitä ruuan ja asunnon eteen, jos ei haluta.

Vierailija
22/28 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työuraa takana 20v, josta tasan puolet olen ollut duunari ja puolet asiantuntijana/päällikkönä.

Omalta kohdaltani väitän, että duunarin työ on stressaavampaa. Ei koskaan etäpäiviä. Ei poissaoloja omalla ilmoituksella. Ei työaika joustoja. Ei "lähden tänään aikaisin ja teen tämän huomenna". Jatkuvasti on koneen käytävä, jos hetkeksikään seisahdut, tullaan kyselemään onko joku rikki kun ei rokki soi?

Päällikkönä voin sulkea konttorin oven ja esittää olevani teamspalaverissa vaikka tosiasiassa katson pokea ja hakkaan tattiin.

Sitten lähden lounaan jälkeen kotiin, loppu päivän "olen etänä" ja seuraavana aamuna tulen myöhään koska "lasten kanssa oli vähän tilanne päällä, niinkus voit arvata".

Tähän konttorin naiset on silleen et "aah ihanan huolehtiva isä joka asettaa perheen työn edelle oooh"

Työkavereille en tosin ole kertonut että mulla ei edes ole lapsia!

Ja tästä i

Kyse oli asiantuntijatyöstä. Kyllä teitä lorvivia pikkupomoja on joka paikassa esittämässä tärkeää mutta mitään asiantuntijuutta se ei ole että jorisee muutaman tunnin päivässä asiakkaiden kanssa ja tulee sössöttämään sille oikealle asiantuntijalle mitään mistään tajuamatta kuinka on luvattu että asiantuntija tekee asiakkaalle vuoden työt kuukaudessa eikä pikkupomo sen paremmin kuin asiakaskaan edes ymmärrä mitä on haluamassa.

Teknologiayritysten suurin ongelma ja este menestymiselle Suomessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaaminen on hyvinkin antoisa riippuvuus, jos se sellaiseksi pääsee kehittymään. Somettaminen sen sijaan on niin turhaa roskaa kuin olla voi, oli siihen koukussa tai ei. Tässähän oli joku jako, että miehet ovat useammin tässä videopelikoukussa ja naiset taas useammin somekoukussa. Väittäisin miesten vetävän pidemmän korren tässä tapauksessa.

Vierailija
24/28 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on hyvä maa, täällä ei tarvitse tehdä töitä ruuan ja asunnon eteen, jos ei haluta.

Holdingyhtiötoiminta olisi suotavaa jokaiselle joka töitä tekee. Sitten saisit elellä toki kuten haluat. Suomi on sosialistinen paskakaivo.

Vierailija
25/28 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä someriippuvaisia on kyllä myös raksa-, varasto- ja kassatyöntekijät

Vierailija
26/28 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat on sellasia.

Vierailija
27/28 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen miettinyt, että minkähän takia asiantuntijuus määrittyy tässä maassa turhan usein toimistossa tehtävän istumatyön muodossa? Sehän on usein täysin puuduttavaa rutiininomaista puuhaa.

Teen toimistotyötä, osittain rutiinijuttuja ja osittain asiantuntijatyötä. Ja olen miettinyt joskus samaa, miksi kuvitellaan asiantuntijan tekevän toimistotyötä? Asiantuntijuutta on niin monenlaista.

Vierailija
28/28 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestän lähes kaikkea, paitsi esihenkilöitä ja kollegoita, joista kiusaaminen on normaalia työarjessa.