Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen mummo ja pappa käyttää vanhentunutta turvaistuinta!

Vierailija
13.07.2025 |

He päättivät sitten että heidän autossaan käytetään 16 vuotta vanhaa turvaistuinta, koska siinä ei tarvi olla selkä menosuuntaanpäin ja jalat koukussa. Entinen 2,5vuotta sitten ostettu turvaistuin ei kuulemma heille enää kelpaa. Lapsi siis vasta 4-vuotias ja hyvin olis entinen mennyt vielä ainakin 7-vuotiaaksi asti. Ei ole mun vanhemmat vaan lapsen isän eikä olla enää yhdessäkään. 

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tokko voimme mitään?  Lapsen isä kai vie lasta siihen mummolaan ja hänen pitää asia hoitaa.  Omat lapseni ovat tarkkoja mutta kyllä 4-vuotiaana istuivat jo kasvot takasuuntaan takapenkillä, minä ahtautuneena kahden turvaistuimen väliin .

Piti kirjoittaa kasvot menosuuntaan.  Sormet ja aivot ei toimi samaan aikaan. 

Vierailija
22/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Call me old school or whatever mut itse oon elänyt aikaa, kun takapenkeillä ei edes ollut turvavöitä ja aikuiset poltti kodeissa sisällä. Jos nyt mummo ja pappa satunnaisesti kuskaa lasta jonnekin turvaistuimessa, mikä kuitenkin on kolaroimaton ja ehjä plus ne turvavyöt niin pitääkö siitä ihan oikeesti saada tämmönen slaagi? Jotenkin älytöntä, miten ei osata nähdä asioiden parantuneen ihan rutkasti näissä turvallisuusasioissa (ainakin fyysisessä maailmassa) ja oikeesti olla joskus tyytyväisiä siihen, mitä on. Onnettomuuksia voi sattua aika monessa muussakin asiassa, joita ei yhtään mietitä, mutta sitten tämmösestä katkotaan pahimmassa tapauksessa välit perheenjäseniin. Sori vaan, mut en ymmärrä ihmisten kohtuuden käsityksen puuttumista ihan aina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut lapselle erikseen mummolaan oman istuimen kun en jaksa junalla raahata 600 km päähän joka kerta istuinta mukana! Minä olen sen maksanut kuten myös toisen mikä kotona käytössä. Lapsen isä ei ole osallistunut mihinkään kuluihin ikinä! 

Ap

Vierailija
24/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Call me old school or whatever mut itse oon elänyt aikaa, kun takapenkeillä ei edes ollut turvavöitä ja aikuiset poltti kodeissa sisällä. Jos nyt mummo ja pappa satunnaisesti kuskaa lasta jonnekin turvaistuimessa, mikä kuitenkin on kolaroimaton ja ehjä plus ne turvavyöt niin pitääkö siitä ihan oikeesti saada tämmönen slaagi? Jotenkin älytöntä, miten ei osata nähdä asioiden parantuneen ihan rutkasti näissä turvallisuusasioissa (ainakin fyysisessä maailmassa) ja oikeesti olla joskus tyytyväisiä siihen, mitä on. Onnettomuuksia voi sattua aika monessa muussakin asiassa, joita ei yhtään mietitä, mutta sitten tämmösestä katkotaan pahimmassa tapauksessa välit perheenjäseniin. Sori vaan, mut en ymmärrä ihmisten kohtuuden käsityksen puuttumista ihan aina. 

Nyt ajattelen kauhulla 80-luvun loppua.  Neljä lasta takapenkillä ( omat ja serkut) ilman turvatöitä koska niitä ei taitanut takana vanhassa autossa ollakaan, muistikuvani ei ihan varma.  Vanhin 14 v etupenkillä turvavyössä.

Ei tosin pitkiä matkoja, uimaan, jonnekin leikkikentälle tms.

Vierailija
25/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen tuo 16 v vanha istuin alunperin oli? Exäsi pikkusisaruksenko? Onko hän vielä elossa vai kuoliko kolarissa lapsena?

Vierailija
26/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut lapselle erikseen mummolaan oman istuimen kun en jaksa junalla raahata 600 km päähän joka kerta istuinta mukana! Minä olen sen maksanut kuten myös toisen mikä kotona käytössä. Lapsen isä ei ole osallistunut mihinkään kuluihin ikinä! 

Ap

Katsoohan hänen vanhempansa sitten lasta.  Asuisko omat vanhempasi lähempänä auttamaan?  Aika kauas 4-vuotiaan jätät luotasi.

Vierailija
27/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Katsoohan hänen vanhempansa sitten lasta.  Asuisko omat vanhempasi lähempänä auttamaan?  Aika kauas 4-vuotiaan jätät luotasi.

Ei tietenkään vaan lukitsee vessaan vierailujen ajaksi. Mitä helvettiä nyt oikeasti?

Vierailija
28/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

He haluavat tavata lapsenlastaan. Käydään ehkä 4 kertaa vuodessa. Minun ei ole pakko majottua siellä vaan voin mennä muualle kyläilyn ajaksi.

Ap

Vierailija
29/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tietenkään vaan lukitsee vessaan vierailujen ajaksi. Mitä helvettiä nyt oikeasti?

No ei tullut mieleen että ap käy lapsensa kanssa ex-anopilla kylässä. Lähinnä tuli mieleen että isän tapaamisviikonloput hoitaa tämä mummo, isän äiti siis.

Vierailija
30/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ajattelen kauhulla 80-luvun loppua.  Neljä lasta takapenkillä ( omat

Katsoin googlesta. Takapenkin turvavyöpakko tullut 1987.  Meillä oli tuolloin kyllä uutena ostettu Lada, joten siinä varmaan oli takapenkin turvavyöt.

Vierailija
31/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien asia viedä turvaistuin mummolaan jos vievät lapsenkin.   Miksei se oma turvaistuin kulje lapsen mukana.

Ei kai lasua voi isovanhemmista tehdä?

Luitko aloitusta? Aiemmin käytössä ollut hyvä ei kelpaa.

1,5 -vuotiaan ja 4- vuotiaan turvaistuimella lienee jo kokoero? Ja kiloero?  Sopiiko 4 v vauvan turvaistuimeen, jäänyt jo pieneksi?

Turvaistuin on 9kg-32 kg. Lapsi painaa vasta 12,5 kg ja on alle 98cm pitkä. Ei ole siis vauvankaukalo! 

Ap

Neljävuotias vain 12,5 kg?

Vierailija
32/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaistuin om oltava max 5-7 v vanha ja kolaroimaton. Eri malleissa ja telakoissa pieniä eroja käyttöiässä. Vanha roskiin. Muoviosat haperoituvat muutamassa vuodessa. Kolarin sattuessa tutkitaan myös turvaistuimen asianmukaisuus. 

Vierailija
33/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien asia viedä turvaistuin mummolaan jos vievät lapsenkin.   Miksei se oma turvaistuin kulje lapsen mukana.

Ei kai lasua voi isovanhemmista tehdä?

Luitko aloitusta? Aiemmin käytössä ollut hyvä ei kelpaa.

1,5 -vuotiaan ja 4- vuotiaan turvaistuimella lienee jo kokoero? Ja kiloero?  Sopiiko 4 v vauvan turvaistuimeen, jäänyt jo pieneksi?

Turvaistuin on 9kg-32 kg. Lapsi painaa vasta 12,5 kg ja on alle 98cm pitkä. Ei ole siis vauvankaukalo! 

Ap

Neljävuotias vain 12,5 kg?

Niin? On pieni ja hentoinen. Reilu 2 kiloisena syntynyt.. 

Ap

Vierailija
34/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KETÄ KIINNOSTAA?

Vierailija
35/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta katsoin 2,5 kiloisena syntyneen lapseni mitat neuvolakortista. 4-vuotiaana 16 ,7  kiloa ja 104 senttiä.   Oli aina pienin joka paikassa murrosiässä kiri isänsä pituiseksi.  Ihan tosiaan omasta mielenkiinnosta, muista enää lasten kokoja.

Vierailija
36/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta katsoin 2,5 kiloisena syntyneen lapseni mitat neuvolakortista. 4-vuotiaana 16 ,7  kiloa ja 104 senttiä.   Oli aina pienin joka paikassa murrosiässä kiri isänsä pituiseksi.  Ihan tosiaan omasta mielenkiinnosta, muista enää lasten kokoja.

Aika jööti. Meillä nyt 6-vuotias 17 kg, pituutta toki enemmän, 115 cm. Niin ne on erilaisia.

Vierailija
37/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he vain ajattelevat, että 4-vuotiaan on aika ikävä istua turvaistuimessa polvet suussa. Eikö sitä sun istuinta saa käännettyä nenä menosuuntaan niin että jaloille olisi tilaa.

Vierailija
38/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jööti. Meillä nyt 6-vuotias 17 kg, pituutta toki enemmän, 115 cm. Niin ne on erilaisia.

Hentoinen oli. Ja on vieläkin hoikanoloinen.  Eikö lapsesi ole hiukan alipainoinen?

Vierailija
39/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö tapahtumankulun siis oikein: Sinä olet ostanut ex-appisten autoon lapsellesi oman turvaistuimen. Ex-appikset ovat aiemmin käyttäneet sitä, mutta nyt eivät enää jostain syystä suostu (kokevat kenties sen lapselle epämukavaksi) ja tarjoavat tilalle heidän vanhaa istuinta, joka taas ei sulle kelpaa? Ja sinä siis hoidat lapsen reissut 600km päähän isänpuoleiseen mummolaansa, koska lapsen isä ei suostu tekemään mitään?

Ei kai tähän muuta ratkaisua ole kuin päättää, kuinka tärkeänä tätä asiaa pitää. Jos pidät hyvin tärkeänä, niin hommaat heille sitten vaikka uuden isomman turvaistuimen lastasi varten. Voihan se aikaisemmin käytetty istuin olla lapselle käytännössä epämukava ja ahdas, vaikka kilojen puolesta pitäisikin mahtua, ja ehkä isovanhemmat ovat tämän huomanneet.

Vierailija
40/50 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mumma 👵 ja Puppa👴

Näin se vaan menee! 🥸🥩🧺

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan