Miksi ohituskaistoilla aina kohelletaan?
Taas tänään katselin nopeusmittarin neulaa, joka näytii 100 alueella 67-72, 12 km matkan ajan. Jonoa veti matkailuauto. Sen takana toista kymmentä autoa, minä ja toiset varmaa 50 autoa.
Kun ohituskaista alkoi, painoin kaasun pohjaan. Vauhtia oli 115. Kaistan lopussa ohitin nolla autoa ja minut ohitti kaksi autoa.
Ohituskaistan jälkeen vauhti putosi jälleen tuttuun 67-72, jota ajettiinkin lähinpään kaupunkiin asti, sen saman matkailuauton perässä.
Miksi tämä on tällaista? Miksi sitä nopeutta pitää nostaa vain sen kaistan ajaksi?
Pidetään pliis asiallisena ja rattiraivoajat ja myös kotipoliisit voi mennä vaikka raivoaan puolisolleen ja lapsilleen, kun ei luonteesta muiden pariin kuitenkaan mitään edes kohtalaista riitä.
Kommentit (20)
Ja toinen josta avaudun nyt, on ne kiusaajat tuolla. Alkuviikosta juuri ajoin jonkun katumaasturin perässä samalla tiellä 105.
Ensimmäisellä ohituskaistalle se otti vauhtia ja meni kauemmas. Joku ohitti minut ja jäi siihen meidän väliin. Heti kaistan jälkeen katumaasturi pudotti vauhdin siihen 100 tuntumaan.
Meidän välissä oleva auto ohitti sen, josta katumaasturi ilmeisesti suivaantui, kun seuraavalla ohituskaistalla näin (isot mäet) niiden vaihtavan jälleen järjestystä.
Lopuksi oltiin kaikki rekan perässä ja katumaasturikuski näytteli takanaan olevalle keskisormea.
Miksi tarvitsee toimia näin tuolla? Minullakin lapset aina kyydissä ja ihmettelevät tuollaista toimintaa.
Miksi ei voi antaa muiden mennä menojaan?
Ohituskaistakiihdytys on psykologinen juttu. Osaa kuskeja pelottaa ajaa kun vieressä on vastaantulijoiden kaista, mutta samaan suuntaan ajavien kaista ei niin pelota, joten vauhtia uskalletaan nostaa. Just olin luennolla, missä tätäkin käsiteltiin.
Mulla ei olis ongelmaa ajella vaikka alinopeuttakin, kunhan vaan edellä ajavat käyttävät vakkaria. En jaksa sitä seilaamista ees taas ja kameran kohdalla jarruttelua.
Jos ohituskaistalla nopeurajoitus nousee niin silloin myös monet autot nostaa siinä vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Ohituskaistakiihdytys on psykologinen juttu. Osaa kuskeja pelottaa ajaa kun vieressä on vastaantulijoiden kaista, mutta samaan suuntaan ajavien kaista ei niin pelota, joten vauhtia uskalletaan nostaa. Just olin luennolla, missä tätäkin käsiteltiin.
Tästä tulikin mieleen eräs kuski jonka perässä ajoin vuosia sitten; aina kun vastaan tuli maantiellä auto, vauhti putosi 80km/h --> 60km/h. Ei ilmeisesti oikein peloltaan ajatellut, minkä peräänajoriskin hän muodosti. Tai ehkä hän toisaalta halusi saada aikaan peräänajon, jotta olisi saanut autonromustaan jotain korvauksia. Kai se tuokin olisi peräänajajan syy, mikä mielestäni väärin jos edelläajajan nopeus vaihtelee noin paljon.
Jos edellä ajavan ajotyyli häiritsee niin silloin sinä ajat liian lähellä sitä edellä ajavaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ohituskaistalla nopeurajoitus nousee niin silloin myös monet autot nostaa siinä vauhtia.
Jos ohituskaistalla rajoitus ei nouse, monet kuljettajat silti kiihdyttävät sallittuun nopeuteen vasta ohituskaistalla, eivätkä siten päästä rajoitusten mukaan ajavia ohi.
Vierailija kirjoitti:
Jos edellä ajavan ajotyyli häiritsee niin silloin sinä ajat liian lähellä sitä edellä ajavaa autoa.
Ymmärrät varmaan, miten vaarallista on hidastaa vauhtia yllättäen, ilman mitään syytä, varoitusta tai merkkiä. Se on ajovirhe, mahdollisesti fataali sellainen. Normaali turvaväli ei auta tuollaiseen, koska saavutat hidastajan sekunneissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei olis ongelmaa ajella vaikka alinopeuttakin, kunhan vaan edellä ajavat käyttävät vakkaria. En jaksa sitä seilaamista ees taas ja kameran kohdalla jarruttelua.
Kuinka pitkä turvaväli sulla on edellä ajavaan? Jos 80 alueella auton nopeus seilaa 70-80 välillä niin aseta omaan vakkariin nopeudeksi 75 ja pidä normaalia pidempi turvaväli niin edellä ajavan nopeuden seilaus ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edellä ajavan ajotyyli häiritsee niin silloin sinä ajat liian lähellä sitä edellä ajavaa autoa.
Ymmärrät varmaan, miten vaarallista on hidastaa vauhtia yllättäen, ilman mitään syytä, varoitusta tai merkkiä. Se on ajovirhe, mahdollisesti fataali sellainen. Normaali turvaväli ei auta tuollaiseen, koska saavutat hidastajan sekunneissa.
En tiedä mitä koitat selittää mutta jos sen edellä ajavan auton ajotyyli häiritsee niin turvaväli siihen voi olla vaikka 500 metriä. Mikä järki ajaa edellä ajavan auton takapuskurissa kiinni? Kaupungissa turvavälit ei toimi niin hyvin mutta muualla toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei olis ongelmaa ajella vaikka alinopeuttakin, kunhan vaan edellä ajavat käyttävät vakkaria. En jaksa sitä seilaamista ees taas ja kameran kohdalla jarruttelua.
Kuinka pitkä turvaväli sulla on edellä ajavaan? Jos 80 alueella auton nopeus seilaa 70-80 välillä niin aseta omaan vakkariin nopeudeksi 75 ja pidä normaalia pidempi turvaväli niin edellä ajavan nopeuden seilaus ei haittaa.
Tää toimii jos letkassa ei aja toistakymmentä autoa. Aina löytyy se Tesla tai Volvo joka tuikkaa siihen turvaväliin. Koska ainahan sen hidastelijan perään myös muodostuu letka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei olis ongelmaa ajella vaikka alinopeuttakin, kunhan vaan edellä ajavat käyttävät vakkaria. En jaksa sitä seilaamista ees taas ja kameran kohdalla jarruttelua.
Kuinka pitkä turvaväli sulla on edellä ajavaan? Jos 80 alueella auton nopeus seilaa 70-80 välillä niin aseta omaan vakkariin nopeudeksi 75 ja pidä normaalia pidempi turvaväli niin edellä ajavan nopeuden seilaus ei haittaa.
Tää toimii jos letkassa ei aja toistakymmentä autoa. Aina löytyy se Tesla tai Volvo joka tuikkaa siihen turvaväliin. Koska ainahan sen hidastelijan perään myös muodostuu letka.
Mitä sitten jos joku siihen väliin tuikkaa? Hidastelija on se joka noudattaa nopeusrajoituksia ja liikennesääntöjä. Aina jonkun on oltava se letkan eka auto.
Itse ohitan mieluummin ohituskaistojen välissä nämä ohituskaistakiihdyttelijät.
Monesti satasen rajotuksella nysväävät 80-90km/h mutta sitten nousee nopeus ohituskaistan ajaksi vähintään sen 30km/h.
Vaan ohi menen silti.
No, se on sinänsä huvittavaa. Muutama vuosi sitten kun mulla oli Audi TTS odotin aina että edellinen törppö siirtyy vasemmalle kaistalle ja sitten löin kaasun pohjaan ja ohitin välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei olis ongelmaa ajella vaikka alinopeuttakin, kunhan vaan edellä ajavat käyttävät vakkaria. En jaksa sitä seilaamista ees taas ja kameran kohdalla jarruttelua.
Kuinka pitkä turvaväli sulla on edellä ajavaan? Jos 80 alueella auton nopeus seilaa 70-80 välillä niin aseta omaan vakkariin nopeudeksi 75 ja pidä normaalia pidempi turvaväli niin edellä ajavan nopeuden seilaus ei haittaa.
Tää toimii jos letkassa ei aja toistakymmentä autoa. Aina löytyy se Tesla tai Volvo joka tuikkaa siihen turvaväliin. Koska ainahan sen hidastelijan perään myös muodostuu letka.
Mitä sitten jos joku siihen väliin tuikkaa? Hidastelija on se joka noudattaa nopeusrajoituksia ja liikennesääntöjä. Aina jonkun on oltava se letkan eka auto.
Trololol, kun tässä nyt puhutaan reilua alinopeutta ajavista tai yllättäen tuntuvasti hidastavista.
Vierailija kirjoitti:
Jos ohituskaistalla nopeurajoitus nousee niin silloin myös monet autot nostaa siinä vauhtia.
Tämäpä just, eikä ajatella laisinkaan muita ja vilkaista silloin tällöin siihen peruutuspeiliin. Jos siitä näkyy jono, voisi jatkaa sitä 70-80 km/h ajamista myös ohituskaistan kohdalla, vaikka rajoitus nousisikin hetkellisesti 100 km/h. Näin ohituskaistan jälkeen peruutuspelistä ei enää näkyisi jonoa. Mutta osa porukasta ei ilmeisesti vilkuile peilejä laisinkaan tai välitä tuon taivaallista siitä mitä niistä näkyy.
Onkohan sekin papparaisilla psykologista, että kameran kohdalla pitää laskea nopeutta 20km/h, vaikka olisi jo ennestään ajanut alinopeutta?
Miten ne oikein luulee että se kamera toimii, onko jonkun iäkäs sukulainen koskaan kertonut?
Hihihhihhii minä ajan aina corollalla 70-80km/t 100 alueella ja siirn kun ohituskaista alkaa niin nostan nopeuden 110km/t,ohi menevät yleensä vain saksalaiset preemiumit.
Tässä lomalla taas noin 1300km tähän mennessä ajelleena, eikö niissä matkailuautoissa ole vakionopeudensäädintä? Miks pitää hidastaa loivissakin mutkissa, kun vauhti on 75km/h? Ja miksi jumalani, miksi pitää kiihdyttää ohituskaistalla?
Lisään tähän, että eräs ohittamani matkailuauto kuitenkin ajoi työmaa-alueella noin 30km/h ylinopeutta, ja asetti näin työmaalla työskentelevät ihmiset vaaraan...
Paras näkemäni kuitenkin oli, kun moottoripyöräpapat olivat pysähtyneet mopoineen _ohituskaistalla_ _alamäkeen_ _osittain ajokaistan päälle_. Olipa kiva ohittaa siinä juuri rekkaa, kun rekka joutui väistämään tätä porukkaa ohituskaistan puolelle eikä ollut tilaa väistää... Soitin häkeen että käykää hakemassa papparaisilta kortit pois ja heti.