Neuvolassa koettua :o(
Hämmästyin, kun 1-vuotisneuvolassa terveydenhoitaja ihmetteli kuullessaan, että imetän edelleen 1-vuotiasta lastamme. Erityisesti särähti korvaan lause: " eihän se äidinmaito enää mitään ravitsevaa ole, vaan pelkkää litkua" .
Tässä suora lainaus imetystukilistan sivulta:
" Puolesta litrasta äidinmaitoa 1-vuotias saa esim. 31% päivän energian tarpeesta, 38% proteiinin tarpeesta, 45% A-vitamiinin tarpeesta ja 95% C-vitamiinin tarpeesta (WHO:n dokumentti WHO/CDR/93.6)"
http://www.imetystukilista.net/faq/taapero.php
Että sellaista litkua..... ;o)
Kommentit (34)
nore:
Hämmästyin, kun 1-vuotisneuvolassa terveydenhoitaja ihmetteli kuullessaan, että imetän edelleen 1-vuotiasta lastamme. Erityisesti särähti korvaan lause: " eihän se äidinmaito enää mitään ravitsevaa ole, vaan pelkkää litkua" .Minuakin aina ärsyttää tuo litkuksi muuttuminen. Kokemus (ja tutkimukset), kun kertoo muuta. Meidä ISO poika söi ruoka-allergioiden takia pelkästään rintamaitoa 11kk ikään saakka. Painoi puolivuotiaana 11,5kg (painokäyrä +35!) ja nyt vuotiaana reilu 12kg (käyrillä plussan puolella edelleen). Nyt saa syödä maitotuotteiden lisäksi jo paria viljaakin, mutta edelleen imetän 6-7x vuorokaudessa. Kaikki ovat ihmetelleet, että kermaako lypsät. Litkua ei ainakaan ole voinut olla, kun 12 kiloinen jössikkä pärjsi vielä pelkällä ämmällä. Toki siis teimme koko ajan ruokakokeiluja (ja teemme edelleen) mutta mikään ei siis sopinut ennen 11kk ikää.
että parjaat täällä neuvolan tätiä, printtaat hänelle sen samaisen tutkimuksen mitä täällä siteerasit ja kysyt siihen hänen mielipidettään ja kommenttiaan ja keskustelette asiasta. Eivät neuvolan tädit ole mitään lastenkasvatuksen jumalia, on meidän kaikkien naisten ja äitien homma yhteisöllisesti parantaa tietoa ja taitoa nyky-yhteiskunnassa, tiedon jakamisen ja keskustelun kautta.
minulta tulee vielä kermaisia maitopisaroita 3 vuotta imetyksen lopettamisen jälkeen kun puristan, mutta en silti aio kokeilla aloittaa uudestaan ensi viikolla 4 vuotta täyttävän poikani imetystä, viitaten siihen, että miksi lopettaa imetys jos maitoa riittää.
jokaisella on syynsä lopettaa imetys, mutta jos se on syy että se on vielä niin pieni vauva ja maitoa riittää, niin se voi jatkua tosiaan sinne kouluunkin saakka. sillä koskas ne lapset muka äidin silmissä olisi muuta kuin vauvoja ;-)
Lisätsemppiä myös täältä :) Valitettavasti kaikissa neuvoloissa ei olla ajantasalla ja se on todella harmillinen juttu. Omassa neuvolassani onneksi tiedetään aika hyvin imetyssuositukset ja itse levitän tarvittaessa tietoa lisää.
Terkuin
Porenn, kolmen lapsen äiti, taaperoimettäjä ja nykyään myös tandemimettäjä (rinnalla 7kk ja 2v3kk)
Nousitko väärällä jalalla vai mistä kiikastaa?
Ensinnäkin - mielestäni en parjannut aloituksessani neuvolan tätiä, sen sijaan ihmettelin häneltä saamaani kommenttia, joka sai todellakin " jauhot suuhuni" enkä osannut vastata hänelle sillä hetkellä mitään järkevää. Saamistani kommenteista rohkaistuneena aion ottaa asian puheeksi seuraavalla käynnillä.
Toisekseen ihmettelen nälvintääsi " kouluikäisen lapsen imettämisestä" . Jos luit aloitukseni, kyse oli siis kohdallani 1-vuotiaasta lapsesta, ei koulun aloittavasta eikä edes 4-vuotiaasta.
Jos halusit pahoittaa mieleni uudestaan, niin toivottavasti olet nyt tyytyväinen - nimittäin onnistuit siinä.
Lontoomami:
että parjaat täällä neuvolan tätiä, printtaat hänelle sen samaisen tutkimuksen mitä täällä siteerasit ja kysyt siihen hänen mielipidettään ja kommenttiaan ja keskustelette asiasta.minulta tulee vielä kermaisia maitopisaroita 3 vuotta imetyksen lopettamisen jälkeen kun puristan, mutta en silti aio kokeilla aloittaa uudestaan ensi viikolla 4 vuotta täyttävän poikani imetystä, viitaten siihen, että miksi lopettaa imetys jos maitoa riittää.
jokaisella on syynsä lopettaa imetys, mutta jos se on syy että se on vielä niin pieni vauva ja maitoa riittää, niin se voi jatkua tosiaan sinne kouluunkin saakka. sillä koskas ne lapset muka äidin silmissä olisi muuta kuin vauvoja ;-)
tuo " lontoonmami" edustaa juuri sitä naistyyppiä, joka tietää asiat muita paremmin. Minä imetin tytärtäni 2,5v ja kerroin sen aina lääkärissä ja neuvolassa. Olen itsekin terveydenhuoltoalan ammattilainen, eikä kukaan koskaan paheksunut imetystäni. En lopettanut kenenkään ulkopuolisen mielipiteen takia vaan vain siksi, että silloin tuntui olevan hyvä sauma lopettaa. Rintaruokinta on lapselle paljon muutakin kuin vain ruokaa. Älä anna kenenkään ulkopuolisen puuttua sinun valintoihinsi äitinä. Olet aivan varmasti omalle lapsellesi paras mahdollinen äiti ja asiantuntija. Ole ylpeä itsestäsi! Ja on hienoa että viitsit jakaa kokemuksesi meidän muiden kanssa täällä, koska on hyvä tietää ettei ole asina kanssa yksin. Terkkaritkin ovat vain ihmisiä, toisilla on enemmän ammattitaitoa kuin toisilla.
Siis missä vaiheessa Lontoomami parjasi ketään tai nälvi kouluikäisen imettämisestä? Minusta hän oli ihan asiallinen...
Ja minä ainakin luen hänen tekstinsä niin, että ei hän mitenkään tuominnut 1-vuotiaan (tai vanhemmankaan) lapsen imettämistä. Vai luinko väärin? Tämän tietää varmaan kirjoittaja itse parhaiten.
Minä en kuulu taaperoimetyksen kannattajiin, minusta jonkun 3-vuotiaan imettäminen menee jo yli, mutta kukin tavallaan. 1-vuotiaan imettäminen on hieman eri juttu kuin taaperon, joka itse osaa sanoen vaatia maitoa.
että halukkaat äidit imettää lapsiaan niin pitkään kuin se on mielekästä sekä äidille ja lapselle. Mutta olisi myös mukavaa jos kaikki nämä taaperoimettäjät ja imetysfanaatikot muutenkin osaisivat myös arvostaa äitejä jotka eivät imetä omia lapsiaan. En nyt tarkoita tätä keskustelua, mutta tästä keskustelusta muistui tuo mieleeni. Kun kukaan ei kuitenkaan tykkää, että muut arvostelee meidän valintojamme, niin älkäämmö mekään tehkö sitä sitten muille!
Jokainen imettäköön kuin haluaa.
Moralisoida ei voi toisten tekemisiä kuin kukaan meistä ei ole täydellinen.
Jos imetys onnistuu ja äiti/ lapsi siitä pitää niin mikä jottei.
Itselläni on traumoja lapsuudesta koskin omia rintojani. Se oli iso syy miksi ei imetys varmasti onnistunut eikä maitoa tullut. Turha on kertoa että kyllä se onnistuu ja kyllä sitä tulee, jos ei ole itse sitä kokenut.
Monesti olen kuuluut nämä kommentit ihmisiltä joilta maitoa tulee ja imetys on ihanaa. Aina se ei ole niin yksi oikoista.
Omasta mielestäni 1v on vielä vauva... Niin on oma 3vuotiaskin mutta oma henk koht rajani menisi 2v iässä jos imetys olisi onnistunut. Mutta tätähän en voi varmasti sanoa, eli en ole itse kokenut, kun imetykseni ei ole sujunut haluamallani tavalla.
Toivon että saan joskun toisen vauvan ja hänen kanssaan imetys onnistuu paremmin kuin esikoisen kanssa.
Mutta sitä leimaa en otsaani ota, ettäkö katsoisin ei-imettäviä pitkin nenänvartta tai en haluaisi heidän näkemystään kunnioittaa. Ilman muuta. Se vain itsellä on aina päällimmäisenä mielessä, kun ole kohdannut jonkun, jonka imetys on loppunut syystä tai toisesta, että toivottavasti se ei ole loppunut tiedon tai tuen puutteeseen. Omia näkemyksiä en halua tuputtaa ja pyrin olemaan kyselemisissnä tai neuvojen antamisissa todella varovainen. Vilpittömästi haluaisin auttaa.
Toivoisin, että tästä mustavalkoisesta näkemyksestä " kun haluaa omia lapsia imettää pitkäänkin, on imetysfanaatikko, joka inhoaa korviketta antavaa äitiä" luovuttaisiin.
Mua on aina ärsyttänyt se että äitejä arvostellaan sen mukaan kauanko ovat imettäneet tai olleet imettämättä. Eikös kuitenkin jokainen äiti itse henkilökohtaisesti tiedä mikä sopii hänelle itselleen.
Minulla on kolme lasta ja kahta ensimmäistä imetin puolivuotiaaksi, silloin sain kuulla kunniani neuvoloista ja muiltakin ihmisiltä... pahoitin mieleni niistä kommenteista ja podin huono äiti kompleksia pitkään... Kolmatta imetin 8kk ja taas sama saarna... mut nyt olin sinut oman päätökseni kanssa ja kerroin kaikille arvostelijoille että mitäs se sinulle kuuluu... loppui parjaaminen.
tää ei ehkä ihan kuulunut tähän viestiketjuun mutta, toivon että jaksat imettää pikkuistasi niin pitkään kun haluat, sanomisista yms... arvosteluista huolimatta, sinähän sen lapsen äiti olet eikä ne neuvolan tätit tai muutkaan kaikkitietävät :)
Vielä pistän lusikkani tähän soppaan... ; )
Riippumatta siitä, kuinka pitkään itse kukin on imettänyt tai aikoo imettää, niin eiköhän kaikki täälläkin ole kuitenkin sitä mieltä, että 1-vuotiaan imetys on ihan ok!!? Ihmettelen suuresti, jos ei ole...
En ymmärrä, miksi tähänkin aloitukseen piti vetää mukaan nämä kouluikään asti imetykset...
Tsemppiä vaan aloituksen tekijälle neuvolantädin kanssa! ; )
Pompelmo: Mielestäni " lontoonmamin" kirjoituksen sävy oli hieman ivallinen, voi olla, että se näytti siltä vain minun silmissäni, mutta sellainen tunne siitä vain jäi. Aloitusviestistäni käy kyllä selvästi ilmi, että puhun 1-vuotiaan lapseni imetyksestä, joten minun mielestäni on turha alkaa naljailemaan 3-4-vuotiaan - saati sitten kohta kouluikäisen lapsen imettämisestä ja vauvana pitämisestä.
Kiitos sinullekin rohkaisevasta palautteesta, kuten kaikille teille muillekin, joilta olen sitä runsain mitoin saanut.
Harmittaa vain, että näihin keskusteluihin tulee usein se sävy, että imetyksen puolesta puhujat tuomitaan automaattisesti " fanaatikoiksi" . Itse en suinkaan koe olevani mikään imetysfanaatikko. Hankalan alun jälkeen olen erittäin onnellinen, että imetys alkoi lopulta sujumaan ja sujuu vielä tänäkin päivänä, mutta ymmärrän erittäin hyvin, että kaikilla se ei suju yhtä mallikkaasti. Mutta en todellakaan ymmärrä niitä " tuomitsevia" kommentteja 1-vuotiaan lapsen imettämisestä - erityisestikään neuvolan taholta saatuja.
Mutta haluan vielä sanoa, että imetä ihmeessä jos sujuu!!!
Itse koin olevani " huono" , kun en koskaan pitänyt imettämisestä erityisemmin ja vauva oli läpi vauva-ajan ihan syöppötyyppi. Yöt päivät läpeensä, ja imetin niin kauan kuin suinkin jaksoin koska tiedän että äidinmaito on parasta ruokaa.
Pulloakin annoin, ja imetys loppui hiipuen lapsen ollessa 8kk. Minä olen saanut kuulla kommenttia siitä, että olisi pitänyt jatkaa, ja ei pulloa, ei huvituttia...blaa, blaa...
Loppujen lopuksi meidän imetys/pullo/tuttiratkaisut olleet juuri tähän " yhtälöön" sopivat, ja nyt lapsi jo 2,5v terve ja iloinen.
Eli, JOKAINEN TEKEE JUST NIIN KUIN HYVÄLLE TUNTUU! Lastemme parhaaksi yritämme toimia, (ja omaksikin...). Ihan sietämätöntä, että terkkari ylipäätään kommentoi tuollaista...