Aikuisiän opintojen rahoittaminen ja töistä irtisanoutuminen HELP
Hellou kaikille! Vertaistukea ja kokemuksia kaipaan kanssa sisarilta ja veljiltä. Eli, minulla on korkeakoulututkinto talotekniikan alalta. En enää pidä töistäni ja sain uuden korkeakoulupaikan ja opinnot alkaisi 1.8.2025. Miten te olette rahoittaneet aikuisiän opintonne? Oletteko saaneet opintorahaa, asumistukea toimeentulotukea? Pystyn kyllä tarvittaessa elämään hyvinkin pienellä rahalla. Korona aikana omakotitalo ja muutamat lainat menneet ulosottoon, opintolainaa en siis tule saamaan ja asun tätä nykyään pienessä vuokra-asunnossa ja yksin. Vuokra 531e. Olen ollut tähän päivään asti töissä mutta aion irtisanoa itseni viimeistään 17.7.2025. Kuulisin mielelläni kokemuksia jne mitä kannattaa ottaa huomioon taloudellisesti yms. Kiitos kaikille jo etukäteen.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Ai vanhalla tutkinnollako saa mahdollisuuden vielä toiseen vastaavaan korkeakoulututkintoon?? Kuulostaa järjettömän epäreilulta.
Siis miten vaikeaa on ymmärtää kirjoitettua tekstiä?! Saa mahdollisuuden nostaa tukikuukausia yht. 54 kk:een asti.
Jos on käyttänyt esim. 45 kk, saa vielä 9 kuukautta. Ei sillä kokonaan uutta tutkintoa suoriteta.
Niinhän tuossa "valehtelijan" kommentissa juuri sanottiin.
Jatka töissä osa-aikaisena. Huono idea irtisanoutua. Etkö voi soittaa Kelaan ja kysyä tuista? Luulen kyllä, ettet saa juuri mitään tukea kun irtisanoudut.
Mulla entiset opintolainat myös ulosotossa, niin en usko valtiontakaukseen. Muistelen että vuonna 2011 tukikuukausia sai 70kk mutta en tiedä yhtääb paljon niitä on jäljellä kun valmistunut v2016 eikä nuin vanhoja tietoja näe mistään.
Vierailija kirjoitti:
-Kela antaa opintotuen takauksen jotakuinkin aina ja sen myötä myös pankki sen lainan antaa. Jos opintolainaa myönnetään, lasketaan se tueksi siitä huolimatta että et nostaisi senttiäkään eli mitään muita tukia ei Kelasta tipu ellei sitä lainaa nosta.
-Opintorahaa saat, jos niitä on aiemman tutkintosi jälkeen jäljellä. Lisäkuukausia myönnetään lähinnä silloin jos aikaisempi tutkintosi ei työllistä.
-Työttömyyskorvauksella opiskeleminen onnistuu harvoin. Käytännössä vaatii että aikaisempi tutkintosi ei työllistä, ja siinäkin tapauksessa se työttömyyskorvauksella opiskelu pitää sopia ennen opintojen alkua Kelan kanssa. Sinun tilanteessasi se ei siis tule mitenkään onnistumaan eli sen voit unohtaa ihan suoraan.
-Toimeentulotukea myönnetään, mikäli sekä opintoraha että -laina on nostettu ja mitään muuta keinoa saada rahaa ei ole. Jos itse irtisanoudut, et saa toimeentulotukea vaan kohdallasi osuu karen
Karenssi ei vaikuta toimeentulotukeen, ainoastaan työttömyysetuuksiin, joita ap ei ole hakemassa. Eikä sitä karenssia edes aseteta ellei ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi.
"Toimeentulotukea myönnetään, mikäli sekä opintoraha että -laina on nostettu ja mitään muuta keinoa saada rahaa ei ole. Jos itse irtisanoudut, et saa toimeentulotukea vaan kohdallasi osuu karenssi"
Väärin. Toimeentulotukeen harvoin jää oikeutta, kun tulona huomioidaan opintolaina. Opintolaina huomioidaan tulona, jos on oikeus opintorahaan ja pankki on myöntänyt lainan.
Mikä aloittaja ei saa opintotukea tai ei voi saada opintolainaa pankista, hän voi saada toimeentulotukea. Toimeentulotuessa ei ole mitään karenssia, sotket työttömyysetuuteen. Toimeentulotuessa perusosaa voidaan alentaa, jos opiskelee toista tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla entiset opintolainat myös ulosotossa, niin en usko valtiontakaukseen. Muistelen että vuonna 2011 tukikuukausia sai 70kk mutta en tiedä yhtääb paljon niitä on jäljellä kun valmistunut v2016 eikä nuin vanhoja tietoja näe mistään.
Nykyään se on max 54 kk.
Vierailija kirjoitti:
Kela ei myönnä takausta, jos entiset lainat on perittävänä. Eli toimeentulotuki ainoa vaihtoehto sulla. Siinä perusosaa tullaan alentamaan, koska nykyinen tutkintosi on työllistävä.
En ymmärrä miksi alapeukuttaa kommentteja. Kela on tuissa oikeasti tiukka ja toimeentulotukea ja työttömyyskorvausta säätää tiukka lainsäädäntö. Ei tänne ilkeyttä kommentoida. Eli AP:n tapauksessa se on ne jäljellä olevat opintoraha ja -laina ja työt ne ainoat rahoituskeinot opinnoille. Ei se siitä muuksi muutu vaikka miten alapeukuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi alapeukuttaa kommentteja. Kela on tuissa oikeasti tiukka ja toimeentulotukea ja työttömyyskorvausta säätää tiukka lainsäädäntö. Ei tänne ilkeyttä kommentoida. Eli AP:n tapauksessa se on ne jäljellä olevat opintoraha ja -laina ja työt ne ainoat rahoituskeinot opinnoille. Ei se siitä muuksi muutu vaikka miten alapeukuttaisi.
Minä ainakin alapeukutan niitä kommentteja, joissa on virheellistä tietoa vaikka osa tekstistä olisikin oikein.
Kiitos edelleen kaikille vastauksista! Kyllä mä oon sitä mieltä että aloitan täyspäiväisenä opiskelijana ja saan ne tuet ja lainat mitä saan ja loput sitten toimeentulotukena. Oli tilanne mikä hyvänsä niin vielä ei ole kukaan tässä maassa jäänyt ilman mitään rahaa vaikka leikkauksia on tehty paljon ja ennemmin kituutan seuraavat 2 vuotta 900€/kk ja käyn sen koulun mitä halusin jo aiemmin ja olen onnellinen, ennemmin kuin enää olen paskassa työssä.
Rahoitin aikuisiän yliopisto-opintoni työtä tekemällä. Tein 80% työaikaa, kun sain opiskelupaikan ja jatkoin samalla tavoin koko opiskeluni ajan. En edes hakenut mitään tukia, koska tiesin että en ollut oikeutettu opinto -tai asumistukeen.
Hae opintovapaata. Se on lakisääteistä ja se on pakko myöntää, jos olet saanut opiskelupaikan. Työnantaja voi pakottavasta syystä lykätä opintovapaan alkamista korkeintaan 6 kk. Kannattaa pyrkiä opiskelemaan opintovapaalla niin että työsuhde on voimassa, koska usein työsuhde-edut ovat voimassa, esimerkiksi työterveyshuolto, ja siitä kertyy myös vähän vuosilomaakin. Ano opintovapaa pätkissä, lukuvuodeksi kerrallaan, niin saat mahdollisuuden palata ensi kesäksi kesätöihin vanhaan työpaikkaasi.
Itse rahoitin toisen korkeakoulututkintoni pääomatuloilla myymällä osakesalkusta osakkeita. Hain opintotukea, vaikka melkein tiesin etukäteen, etten sitä tule saamaan, ja kielteinen päätöshän sieltä tuli, koska olin tukikuukaudet jo käyttänyt. Sitä voi saada yhteensä korkeintaan 54 kk. Jos sinulla on mennyt aiempaan korkeakoulututkintoon vähemmän, niin voit saada ne säästyneet kuukaudet nyt. Ei ole iso vaiva hakea, Kela laskee ja ilmoittaa, saatko vai et.
Noista toimeentulotukijutuista en tiedä. Mutta olen käsittänyt, että siihen pitää ensin hakea opintotukea ja myös lainaa pitää hakea. Sitten vasta kun on kielteiset päätökset, ettei saa muita tukia, eikä ole myöskään mitään muuta rahaksi muutettavaa, kuten vaikka osakkeita, voi saada toimeentulotukea. Kannattaa myös yrittää nyt vielä töissä ollessa yrittää säästää palkasta, koska tulotkin otetaan joltain pitemmältä ajalta huomioon.
Jos saa aivan normipalkkaa heinäkuun ja elokuussa ei ole mitään tuloja niin tuskin saa toimeentulotukea jos nettona on jäänyt vaikka 2000e /kk käteen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos edelleen kaikille vastauksista! Kyllä mä oon sitä mieltä että aloitan täyspäiväisenä opiskelijana ja saan ne tuet ja lainat mitä saan ja loput sitten toimeentulotukena. Oli tilanne mikä hyvänsä niin vielä ei ole kukaan tässä maassa jäänyt ilman mitään rahaa vaikka leikkauksia on tehty paljon ja ennemmin kituutan seuraavat 2 vuotta 900€/kk ja käyn sen koulun mitä halusin jo aiemmin ja olen onnellinen, ennemmin kuin enää olen paskassa työssä.
Mitä teet siinä vaiheessa, kun opintotukikuukaudet loppuu ja Kela kehottaa lopettamaan opiskelun? Onko sulla säästöjä?
Vierailija kirjoitti:
AP ei saa lainatakausta Kelasta, koska aiempi laina on perittävänä. Hänelle jää siis vaihtoehdoksi opintoraha (se, mitä kuukausia on jäljellä) + toimeentulotuki, jos aikoo työstä irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
"Toimeentulotukea myönnetään, mikäli sekä opintoraha että -laina on nostettu ja mitään muuta keinoa saada rahaa ei ole. Jos itse irtisanoudut, et saa toimeentulotukea vaan kohdallasi osuu karenssi"
Väärin. Toimeentulotukeen harvoin jää oikeutta, kun tulona huomioidaan opintolaina. Opintolaina huomioidaan tulona, jos on oikeus opintorahaan ja pankki on myöntänyt lainan.
Mikä aloittaja ei saa opintotukea tai ei voi saada opintolainaa pankista, hän voi saada toimeentulotukea. Toimeentulotuessa ei ole mitään karenssia, sotket työttömyysetuuteen. Toimeentulotuessa perusosaa voidaan alentaa, jos opiskelee toista tutkintoa.
No niinpä sekoitankin. Eli toimeentulotukeen olisi oikeutettu, mutta todennäköisesti alennettuna eli esim 80% toimeentulotuesta. Eli esimerkiksi maksimin ollessa se 593e niin toimeentulon määrä olisi 474e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet siinä vaiheessa, kun opintotukikuukaudet loppuu ja Kela kehottaa lopettamaan opiskelun? Onko sulla säästöjä?
Tuossa tilanteessa saa toimeentulotukea. Perusosaa voidaan alentaa 20-40%, mutta kokonaan sitä ei voida evätä.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap. sinun ei tarvitse irtisanoutua. Sinulla on lakiin kirjattu oikeus jäädä opintovapaalle. Opintovapaalaki. https://www.finlex.fi/en/legislation/1979/273#sec_2__subsec_1
Tarkista myös, onko sinulla mahdollisuutta saada ammattiyhdistykseltä tukea opintoihin.
Toimeentulotuen ollessa maksimi 593e niin alennettuna 20-40% jäljelle jäävä määrä on 356 - 474e. Se on vähemmän kuin AP:n pelkkä vuokra.
"Kokonaistukiajalla tarkoitetaan sitä opintotukikuukausien määrää, jonka voit saada yhteensä kaikkiin korkeakouluopintoihisi."
Näitä kuukausia ei tule lisää vaikka alottaisit toiset, kolmannet tai kymmenennet korkeakouluopinnot.