Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Punkin irrottaminen väärin!!

Vierailija
04.07.2025 |

No kertokaapa viisaammat sainko nyt punkin oksentamaan virukset lapseni verenkiertoon....

Punkki oli tarttunut lapseen ja ollut kiinni varmaan muutamia tunteja ennenkuin sen huomasin. Punkki oli vielä melko "pinnassa" kiinni. Koska meillä ei ollut kokemusta punkkien irrotuksesta, menin lievästi shokkiin ja toimin vain mahdollisimman nopeasti. Suihkautin desinfiointiainetta punkkipihteihin ja kiersin niillä punkkia muutaman kerran ympäri ennenkuin nykyisin. No ensinnäkin sitä desinfiointiainetta oli pihdeissä niin paljon että aiheuttikohan se punkin oksentamisen?? Ja toisekseen se kiertäminen oli ilmeisesti väärä tapa. No lapsi on tänään valittanut pääkipua...varmaan sai jonkun aivokuumeen nyt sitten. 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

* ennenkuin nykäisin

Vierailija
2/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mitenkään vaarallista, jos se punkki sitten oksentaakin. Itse vaan nyppään punkit sormin pois, joskus on jäänyt osa punkkia ihon allekin, eikä ole haitannut mitään. Sieltä se on ajallaan märkinyt ulos. Turun saaristossa asunut ikäni, joten kyllä niitä punkkeja on tuhansia lapsuudesta asti ollut ja nypitty. Toki täällä päin ei ole sitä aivokuumetta punkeissa juurikaan, kuten jollain muilla seuduilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se väärin kun nyt punkki ei saa luonnollista ravintoaan, häiritsit sen ateriointia.

Vierailija
4/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tuo oksentamisriski liittyy siihen vanhaan konstiin, että yritetään tukehduttaa punkki laittamalla sen päälle jotain rasvaa tai vaseliinia. 

Vierailija
5/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa tuli mitään.

Vierailija
6/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne punkkisairaudet alkaa oireilla vasta noin viikon päästä. Näin olen oppinut.

Vierailija
7/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertäminen on oikea tapa, kunhan tartut pankin päähän, etkä peräosaan. Kiertämällä saa punkin irrottamaan otteensa ilman, että pää katkeaa ihon sisään.

Nuo punkkilassot ja muut muoviläpyskät eivät kyllä toimi. Ja olen irrottanut kymmeniä punkkeja koirista ja ihmisistä. Desiainetta laitan vasta, kun saan punkin irti.

Muista polttaa se punkki! Nehän eivät kuole liiskaamalla, vaikka noitakin ohjeita saa lukea.

Vierailija
8/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen tila ei kohene tai oireet pahenee vie lääkäriin. Itse olen vain hyppinyt punkkeja ihan sormilla pois, joskus lähtee tosi hyvin ja joskus jää se pää kiinni. En ole mitään niistä koskaan saanut, on huonoa tuuria jos jotain tulee.

Vierailija
9/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihme punottava patti viikon ajan ja nyt siinä ympärille tuollainen borreoloosirengas.Mutta näitä tulee joka vuosi eli ilmeisesti on jotain immuniteettia veressä. Ellei sitten saa jotain hermotulehdusta. 

Vierailija
10/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertäminen on oikea tapa, kunhan tartut pankin päähän, etkä peräosaan. Kiertämällä saa punkin irrottamaan otteensa ilman, että pää katkeaa ihon sisään.

Nuo punkkilassot ja muut muoviläpyskät eivät kyllä toimi. Ja olen irrottanut kymmeniä punkkeja koirista ja ihmisistä. Desiainetta laitan vasta, kun saan punkin irti.

Muista polttaa se punkki! Nehän eivät kuole liiskaamalla, vaikka noitakin ohjeita saa lukea.

Vai ei punkki kuole kun lyöt sen vaikka vasaralla littanaksi?

Vierailija
11/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borrelioosia vastaan ei yleensä kehity vastustuskykyä. Bakteerit on silleen hankalia, niinkuin flunssaviruksetkin. Vuoden verran voi sitä vastustiskykyä olla. Puutiaisaivokuumeedeen on sit kunnon toimiva rokotekin.

Vierailija
12/20 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutiaisaivokuumeen lapsesi sai heti kun punkki pisti. Borrelioosin vasta kun teit virheellisen irrotuksen. 

Joo, ja heti saman tien ne taudit iskee täydellä voimalla. Kersa kiireellä lääkäriin, illalla voi olla jo myöhäistä.

Vierailija
13/20 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

* ennenkuin nykäisin

Ei olisi kai pitänyt nykäistä vaan varovasti vetää pois ja mahdollisimman ehjänä

Vierailija
14/20 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin osoitteeseen saan tuoda punkkeja - ja tulla katsomaan kun ohjaat niitä ihollesi ja alat verelläsi ruokkimaan niitä. 

Vierailija
15/20 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän nepihdit piti desinfioida, ja miksiköhän sitä punkkia piti  kiertää? Miksei vaan pihdeillä nykäise irti?

Vierailija
16/20 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään huomasin että punkki oli kiinni lähellä hauista. Se oli oikein sukeltanut pää edellä ihooni. Niin että jonkin lasson käyttäminen sellaiseen vaikuttaa lähinnä vitsiltä, varsinkin jos sitä yhdellä toisella kädellään yrittää. 

Teräväkärkisten pihtien käyttäminen oli myös kuta kuinkin yhtä toivotonta. Minulla on myös sorkkarautaotteella toimiva punkinpoistin mutta kiireissäni en sitä heti löytänyt (lassoa ei ole). Niinpä kynsillä yritin vetää punkkia (huonoksi onneksi olin juuri aamulla lyhentänyt kynsiäni); punkki hajosi palasiksi ja pääpuolta eli sen leukaperiä jäi kiinni ihonahkaani. 

Yritin ensin (liian tylsällä) hakaneulalla kaivaa mutta siirryin silmäneuloihin joille nekin ihonahkani vinosti neulaa työntäen osoittautui yllättävän sitkaaksi.

Revittyäni ihoani turhaan useita kertoja sain (yksikätisenä siis toimiessani) neulan lopulta sellaiseen tiukkaan asentoon että voisin saksilla leikata palan pois ihoa ja samalla mukana ihooni jääneen punkin purukalusto-osan. 

Ihonpalan leikkaaminen saksillakin neulan vierestä oli yllättävän vaikeaa ja saksetkin vaihdettuani päätin että nyt leikataan. Vain toinen terä ehti leikata kun ihopala jäi roikkumaan. Sain siitä sentään otteen kynsilläni enkä nähnyt enää punkin tummia osia itsessäni. Puristelin vielä mahdollisimman paljon verta itsestäni minkä jälkeen pistin päälle ristikkäin kolme palaa kiinnelaastaria.

- En ottanut aikaa mutta hermostuneessa ähellyksessäni meni varmaan ainakin puolituntia, voi olla että vähän enemmänkin. Minulla on se TBE-rokotus, kolmeen kertaan. Nyt täytyy sitten viikko pari tarkkailla alkaako sen toisen taudin punaista rengasta ilmetä. - Ei tunnu mitään kipua nyt. Silloin kun aloin häiritä punkkia, se joko puri terhakammin tai eritti jotain myrkkyä koska tuolloin tuntui hetki kipuärsytystä. 

Ja vielä. Kyllä ne punkit kuolevat liiskaamalla, ja jos on epävarmaa niin varmasti vasaralla iskemällä kovalla alustalla. 

Vierailija
17/20 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin mieheltä viime kesänä punkin. Mulla eikä hänellä ollut koskaan ollut punkkia, eikä mitään punkkipihtejäkään. Punkki ehti olla n. pari tuntia. Otin pinsetit ja pyysin miestä olemaan paikoillaan. Nykäsin irti, ja punkki meni muutamaksi palaseksi eli ei kai oikeaoppisesti mutta ei tullut mitään rinkulaa tms eli ei jälkitauteja.

Vierailija
18/20 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa se lasso hommata. Ihan joka ikinen punkki, jonka olen koirista irrottanut sillä, on lähtenyt kokonaisena. Pari kertaa on ollut niin pieni punkki, ettei pystynyt lassolla poistamaan. Toinen lähti metallisilla punkkipihdeillä ja toinen oli niin mitättömän pieni, ettei siitä olisi saanut otetta millään, vaan irrotin kynnellä työntämällä. Se oli onneksi hennosti kiinni. Usein ne ovat niin lujassa, ettei ihan helposti edes irtoa. Se pyöräytys auttaa siihen, vaikka nykyään kai neuvotaan vain nykäisemään. En tiedä miksi niin, itse jatkan pyöräytystaktiikalla, mutta teen sen nopeasti ja samalla nykäisen, kunhan lasso on ensin aseteltu huolella. 

Vierailija
19/20 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en uskaltanut poistaa mieheltäni punkkia. Menimme terveyskeskukseen. Lääkäri kirjoitti kolme lääkeruiskua annoksella 0kk, 1kk, 9-12kk, minä pistän ja merkkaan ruiskut, jotka viedään sairaanjoitajan kirjattavaksi. 

Vierailija
20/20 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa se lasso hommata. Ihan joka ikinen punkki, jonka olen koirista irrottanut sillä, on lähtenyt kokonaisena. Pari kertaa on ollut niin pieni punkki, ettei pystynyt lassolla poistamaan. Toinen lähti metallisilla punkkipihdeillä ja toinen oli niin mitättömän pieni, ettei siitä olisi saanut otetta millään, vaan irrotin kynnellä työntämällä. Se oli onneksi hennosti kiinni. Usein ne ovat niin lujassa, ettei ihan helposti edes irtoa. Se pyöräytys auttaa siihen, vaikka nykyään kai neuvotaan vain nykäisemään. En tiedä miksi niin, itse jatkan pyöräytystaktiikalla, mutta teen sen nopeasti ja samalla nykäisen, kunhan lasso on ensin aseteltu huolella. 

Kun muistelen yli 50 vuotta sitten kissoissa näkemiäni pulskistuneita punkkeja, niin sellaisiin tapauksiin lassokin on varmaan ihan hyvä.