Millon imetys kannattaa lopettaa. Vauva nyt 6kk. Millon sä lopetit?
Kommentit (22)
Todellakaan en pysty sanomaan koska on sun oikea hetki lopettaa, joten mieti itse. Tai anna vauvan päättää mihin asti haluaa imeä.
Olisin voinut kyllä lopettaa jo puoli vuotta aiemmin, olisi ehkä ollut helpompaa. Mutta hyvin meni näinkin.
Jälkikäteen tunsin itseni tosi typeräksi, että siirryin korvikkeeseen, vaikkei ollut mitään syytä. Rahaa vaan meni...
Kakkosta imetin 2v4kk. Kuopus täyttää kohta 2v ja häntä imetän edelleen.
kiltti tyttö joka noudattaa neuvolan ohjeita. Jos ei sinulla ole mitään ongelmia imetyksen kanssa, niin suosittelen imettämistä siihen asti kun voi siirtyä antamaan tavallista maitoa. Helpottaa elämää, ja on halvempaakin.
Se toimi meille, mutta jos sinulla imetys sujuu, miksi lopettaisit sitä ennen tuota vuoden ikää, jolloin voit ruveta tavallisia maitotuotteita antamaan?
Soseet tuli mukaan 3kk ja aina sai lisämaitoa.
Kakkosta 7kk, 2 ekaa kuukautta täysimetin 3kk alotettiin soseet ja 7kk lopetettiin kokonaan.
olin jo itse aika kyllästynyt ja pääosin imetin enää öisin plus muutaman kerran päivällä...
siihen samaan loppui vaavilla yösyömiset!
kuopuksen kanssa jaksoin tahia 2,5kk,
sillä imetys oli ihan toista kuin esikoisen kanssa.
maitoa ei tullut riittävästi ja vauva oli kokoajan kiukkuinen... =(
enkä ole kummassakaan tapauksessa jälkikäteen katunut lopettamista,
mielestäni tehtyä on enää myöhemmin turha jossitella ja murehtia!
Olisin ehkä lopettanut vähän aikaisemmin, jos lapselle olisi kelvannut äidinmaidonkorvike.
kieltäytyi itse rinnasta. Siirtyi suoraan nokkamukiin! :O ja aina onkin sen jälkeen ollut kiire sen ruuan kanssa.
Kuopusta täysimetin 4 kk ja osittaisimetin 11 kk ikään saakka, kunnes hän itse lopetti homman.
Jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut jatkaa esikoisen imetystä vielä vähän pidempään, mutta silloin tuntui järkevältä tehdä se niin. Palasin töihin esikoisen ollessa 1v, enkä halunnut lopettaa imetystä samaan aikaan töihinpaluun kanssa, ja turhaan *nolona myönnän* vierastin yli 1-vuotiaan imettämistä tuolloin vielä. Tämän pienemmänkin imetystä olisin voinut jälkiviisaasti todeten jatkaa vielä pidempään, mutta turha sitä on enää miettiä.
Lopettaminen oli molemmilla kerroilla aika helppoa, kun vähentelin imetyskertoja hiljaksiin (n. syöttö per viikko), mutta etenkin tuon pikkukakkosen kanssa se sujui täysin itkuitta. Eikä hänelle tarvinnut turhaan ostella korvikkeita missään vaiheessa, kun korvasin imetyksiä suoraan lehmänmaidolla vähän yli 1v alkaen.
Jos kolmannen lapsen saisin, toivoisin voivani jatkaa imetystä ainakin vähän yli 1v asti, niin ei tarvitsisi turhaan altistaa lehmänmaidolle liian aikaisin, jos kerran omaakin maitoa pisaa ja se hyvin kelpaa. Onhan äidinmaito tutkitusti parempaa ravintoa kuin korvike/lehmänmaito vielä yli 1-vuotiaillekin :) Ja siitä olisi ollut apua mm. vatsatautien aikana... nyt oli pakko turvautua Osmosaliin ja toivoa parasta.
Hampaat irvessä en varmaan olisi imettänyt pikkukakkostakaan edes näiden minimisuositusten mukaan (6kk täysimetystä ja sen jälkeen
ainakin
1v asti muun ravinnon ohella). Mutta kun imetys sujui kohtalaisen ongelmitta eikä ahdistanut kumpaakaan, en pystynyt perustelemaan, miksi EN olisi tällä kertaa jatkanut imetystä vähintään siihen 1-vuotiaaksi asti. Minusta imetys kannattaa lopettaa silloin, kun se ei enää isommasta vauvasta/äidistä tunnu hyvältä tai jos siihen on esim. terveydellisiä syitä. Vain jokainen äiti itse tietää, mikä on heille se oikein hetki. Tai sitten voi antaa lapsen itse vieroittua rauhassa rinnasta, tapahtuipa se sitten 1- tai 3-vuotiaana :) Ei pitkästä (taapero)imetyksestä ainakaan haittaa ole, toisin kuin vaikkapa taaperoilla yleisemmistä tuteista/pulloista... Eli kukin taaplaa tavallaan.
Sopi sekä mulle että vauvalle parhaiten. Musta olisi ollut suurempi vaiva opettaa lasta korvikkeelle kuin mitä imetys oli. Siirtyminen lehmänmaitoon kävi siinä vuoden paikkeilla helposti, ja lapsi olikin harventanut itse jo puolentoista-kahden kuukauden verran tissittelyä ja siirtynyt enemmän vesilinjalle, joten maidontuotanto itselläni väheni tosi luonnollisesti.
suositellaan vuoden vanhaksi asti imettämistä. WHo suosittaa kaksivuotiaaksi asti imettämistä.
Itse imetän vielä kaksi vuotiasta.
Itse lopetin esikoisenimetyksen hänen ollessaan 10kk. Olin tuolloin uudestaan raskaana ja palailin töihin, koin lopettamisen tuolloin parhaaksi ratkaisuksi ja helposti se sujui.
Kuopus nyt 9kk ja imetän yhä, tarkoitus jatkaa ainakin vuoden ikään mikäli vauva itse näin haluaa. Ehkä pidempäänkin jos ei tule eteen mitään " syytä" lopettamiselle. Työt aloittelen keikkaillen jo muutaman päivän päästä, mutta uskon imetyksen jatkuvan siitä huolimatta.
Kuopus täytti juuri vuoden, eikä ole kiirus lopettaa :).
Jokainen itse määrittelee itselleen ja lapsellee sopivan imetysajan, mutta Maailman Terveysjärjestö suosittelee KAIKILLE äideille ja lapsille imetyksen jatkamista AINAKIN 2 vuotta.
Korvikkeet ei ole lapsen luonnollista ruokaa. Imetin lopulta 1v 2kk.
Vierailija:
Korvikkeet ei ole lapsen luonnollista ruokaa. Imetin lopulta 1v 2kk.
13kk ikäisenä. Täysimetin myös tuohon 6kk ikään asti. Toista imetän samalla lailla.
En tiedä onko merkitystä, mutta yhtään korvatulehdusta ei ole ollut vaikka kaikki muu mahdollinen on kärsitty.
Vuoden iässä lakkasi herumisrefleksi ja lapsi alkoi syödä aika paljon muuta ruokaa, 16 kk mulla oli parin päivän reissu enkä enää sen jälkeen imettänyt eikä lapsi kaipaillut.
Eli milloin se sopii sekä sinulle että vauvalle. Tai milloin toinen teistä ei missään nimessä voi enää jatkaa.
Ei muiden tekemisillä ole mitään merkitystä.