Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (20064)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähden naapuriin syömään, ja laitoin lähtömusiikiksi tuon sista låtin. Yleensä olen liian laiska ja kuuntelen onnettoman läppärin läpi asioita. Mutta nyt laitoin kunnollisemman kaiuttimen läpi, ja voi herttinen. Ilo on irti! Ja harvemmin Kevin pääsee revittelemään noin kuin lopussa.
Tuosta tulee jopa vähän haikea olo. Se on heille tietyn ajanjakson loppu kun Kajlandit loppuivat.
Itse kuuntelun sitä KOIn jälkeen kun ei ollut vielä mitään tulevaa tiedossa. Sittemminhän heiltä on onneksi tullut monenlaista kivaa.
Sista låt on aivan ihana, haikea ja jopa surullinen. Ja siinä pääsee taas poikien laulutaito oikein esille.
Niin ja en ole Kevinin kanssa yhtään samaa mieltä, jos hän on sanonut, että Nu far ja å tipp on kauhea. Mä olen jostain syystä aina tykännyt siitä biisistä tosi paljon, vaikka sen käsittelemä aihepiiri (peliriippuvuus, sikäli kun ymmärrän) ei niin hauska olekaan. Mutta se svengaava piano siinä biisissä!
Mä tykkään siitä biisistä myös! Ei todellakaan ole huono.
"Huomaan muutenkin, että me viisikymppiset olemme usein paljon armollisempia nuorille kuin vaikka kolmikymppiset. Huomaan työelämässä, että kolmikymppiset katsovat vähän nuorempia ja osaamattomia arvostellen. Kun me vanhemmat katsomme heitä (ja myös niitä kolmekymppisiä) lempeydellä ja näemme sen mihin ovat kasvamassa, keskeneräisyys vain kuuluu asiaan."
Mitä vanhemmaksi tulen, sitä tylsempänä pidän sellaista virheetöntä täydellisyyttä.
Haluaisiko joku tiivistää pähkinänkuoressa, mikä tuo Kajland-juttu oikeastaan on? Olen kuunnellut niitä biisejä jonkun verran, mutta mulle on jäänyt vähän vieraaksi että koko Kajland. Esim. miksi sitä on kolme erillistä osaa heidän youtube-kanavallaan, miksei yksi kokonainen levy? Liittyikö tää johonkin radio-ohjelmaan vai mihin?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku tiivistää pähkinänkuoressa, mikä tuo Kajland-juttu oikeastaan on? Olen kuunnellut niitä biisejä jonkun verran, mutta mulle on jäänyt vähän vieraaksi että koko Kajland. Esim. miksi sitä on kolme erillistä osaa heidän youtube-kanavallaan, miksei yksi kokonainen levy? Liittyikö tää johonkin radio-ohjelmaan vai mihin?
Jonkinlainen radio-ohjelma KAJLAND on . Täällä Soundcloudissa löytyy 8 osaa. https://soundcloud.com/user-647413298
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain päähäni katsoa uudestaan Grimin ensimmäisen KAJ-reaktion vuoden takaa. Heti ensi tahdeilla leviää hymy kasvoille ja rytmi ottaa vallan. Olisi kiinnostavaa tietää mikä hänen musiikkitaustansa on kun hän niin nopeasti kuulee nyanssit ja tajuaa jujun musiikissa. Hän myös sanoo tässä kuuntelevansa esim. japanilaista musiikkia ja ei tarvitse ymmärtää sanoja ymmärtääkseen musiikkia. Hän nostaa heti esiin sen, että jokainen KAJ'sta on taitava muusikko, kiinnittää huomion stemmoihin ja siihen miten komediallinen esitys on. Ei siis vitsi vaan komediaa.
Joo mä myös olen katsonut tämän useaan otteeseen, ja vaikuttaa siltä, että Grim jäi jonkinlaiseen koukkuun jo tästä ekasta kerrasta.
Jotkut ovat näköjään toivoneet Grimiltä reaktiota Wilhelm von Schweriniin. Se olisikin mielenkiintoista, ja varmaan täysin erilaista, kuin mitä Grim osaisi edes aavistaa. Harmi, kun hyvää englanninkielistä käännöstä ei biisistä taida olla. Olen jonkun enkunkielisen käännöstekstin nähnyt eikä se minusta paras mahdollinen ollut. Mutta varmaan parempi kuin ei mitään. Biisin konteksti vaatisi vähän lisäinformaatiota, mistä se on inspiraationsa saanut.
Joku oli toivonut Skarvens dödiä ja siinä on sama juttu. Sanoin hänelle Patreonissa, että tiedän että KAJ 10 on tulossa ja sitä kovasti odotellaan. Annoin sitten tulevaisuutta varten vinkin Smak i lagista. Siitä on aika hyvä tekstitetty versio.
Kuten Wilhelm von Schweriniin ja Skarvens dödiin, myös Smak i lagiin tarvitaan aika paljon taustatietoa, jotta sen tajuaa pohjamutia myöten. Mulle suomalaisellekin se on avautunut tosi hitaasti, vitsi vitsiltä, kun olen löytänyt jostain lisää informaatiota. Esimerkiksi se langradin, joka on sekä Vöyrinpäivän kulkue että "pitkälauta", jolta Määnin nappailee shotteja. Tai perinteinen vöyrinpeili, johon Volvon takapeili palkintona viittaa. Tai kunnanjohtajan puheet ja koko juhlaseremonia. Luultavasti siellä on yhä juttuja, joita en ole ymmärtänyt, vaikka kuinka olen yrittänyt kaivella. Mutta riittääpähän tekemistä eläkepäiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain päähäni katsoa uudestaan Grimin ensimmäisen KAJ-reaktion vuoden takaa. Heti ensi tahdeilla leviää hymy kasvoille ja rytmi ottaa vallan. Olisi kiinnostavaa tietää mikä hänen musiikkitaustansa on kun hän niin nopeasti kuulee nyanssit ja tajuaa jujun musiikissa. Hän myös sanoo tässä kuuntelevansa esim. japanilaista musiikkia ja ei tarvitse ymmärtää sanoja ymmärtääkseen musiikkia. Hän nostaa heti esiin sen, että jokainen KAJ'sta on taitava muusikko, kiinnittää huomion stemmoihin ja siihen miten komediallinen esitys on. Ei siis vitsi vaan komediaa.
Joo mä myös olen katsonut tämän useaan otteeseen, ja vaikuttaa siltä, että Grim jäi jonkinlaiseen koukkuun jo tästä ekasta kerrasta.
Jotkut ovat näköjään toivoneet Grimiltä reaktiota Wilhelm von Schweriniin. Se olisikin mielenkiintoista, ja varmaan täysin erilaista, kuin mitä Grim osaisi edes aavistaa. Harmi, kun hyvää englanninkielistä käännöstä ei biisistä taida olla. Olen jonkun enkunkielisen käännöstekstin nähnyt eikä se minusta paras mahdollinen ollut. Mutta varmaan parempi kuin ei mitään. Biisin konteksti vaatisi vähän lisäinformaatiota, mistä se on inspiraationsa saanut.
Joku oli toivonut Skarvens dödiä ja siinä on sama juttu. Sanoin hänelle Patreonissa, että tiedän että KAJ 10 on tulossa ja sitä kovasti odotellaan. Annoin sitten tulevaisuutta varten vinkin Smak i lagista. Siitä on aika hyvä tekstitetty versio.
Kuten Wilhelm von Schweriniin ja Skarvens dödiin, myös Smak i lagiin tarvitaan aika paljon taustatietoa, jotta sen tajuaa pohjamutia myöten. Mulle suomalaisellekin se on avautunut tosi hitaasti, vitsi vitsiltä, kun olen löytänyt jostain lisää informaatiota. Esimerkiksi se langradin, joka on sekä Vöyrinpäivän kulkue että "pitkälauta", jolta Määnin nappailee shotteja. Tai perinteinen vöyrinpeili, johon Volvon takapeili palkintona viittaa. Tai kunnanjohtajan puheet ja koko juhlaseremonia. Luultavasti siellä on yhä juttuja, joita en ole ymmärtänyt, vaikka kuinka olen yrittänyt kaivella. Mutta riittääpähän tekemistä eläkepäiviksi.
Minusta hauska yksityiskohta on, että ohjelman paikalliset sponsorit löytyvät fussball-pelin laitalaudoista niin kuin futiskentällä ikään.
Hillitön pätkä tuli vastaan feedissä. "Mikä ihmeen KAJ?" Mistähän tuo ruotsinruotsin käyttö mahtaa tulla, heti ensimmäisessä osuudessa? Jotenkin suloista, että pojat yhä lavalle astuttuaan kertovat, mikä bändi nyt on aloittamassa esiintymisen. Toki esimerkiksi Birkan yleisöllähän ei varmaan ollut mitään käsitystä siitä, keitä he olivat tulleet kuuntelemaan.
Mä olen ihaillut joidenkin ulkomaalaisten kajahtaneiden syvällistä paneutumista ja sitä, kuinka paljon he ovat saaneet irti "kajloresta". Yksityiskohtiahan on tuhansia, mutta niin vaan jotkut eri kulttuureista tulevat niitä poimivat ja oivaltavat. Esimerkiksi Celeste ja se skottilainen Ceit tuoreessa videossa ovat kyllä jo melkoisia asiantuntijoita. Ja koko yhteisö on hieno. Suunnittelevat Vaasaankin taas Kaj-karaokea ja muuta hauskaa.
Onko kellään käsitystä missä vaiheessa koreografia on tullut mukaan KAJ'n keikoille?
Toi tapa esitellä itsensä jokaisen keikan alussa on herttainen. Ja jotenkin nöyrä. Vaikka viime vuonna yksi biisi sai yli sata miljoonaa kuuntelua (tai varmasti paljon enemmän, koska tuossa taisi olla vasta yhden palvelun kautta kuunnellut), silti tulevat lavalle kuin aina ennenkin ihan kuin olettaisivat, että eivät nyt kaikki tiedä keitä he ovat.
Toinen ihana tapa on kysyä aina yleisöltä Mår ni bra? Kuultiinko tämä nyt laivallakin? Joskus täällä pohdittiinkin mitä tapahtuisi, jos yleisö joskus vastaisikin ei.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään käsitystä missä vaiheessa koreografia on tullut mukaan KAJ'n keikoille?
Yolossa esimerkiksi on ollut koreografia alusta lähtien, ja ovathan he vähän tanssahdelleet musiikin rytmissä muutenkin aina. Mutta olisiko ennalta suunnitellut koreografiat tulleet varsinaisesti mukaan Karar i arbeit -albumin myötä? Ja sitten viime kesän kiertueella ilmestyi suunniteltuja koreografioita myös vanhempiin biiseihin? Toki he yhä myös improvisoivat askelia tilaisuuden tullen, varsinkin Axel. Ekan kerran huomasin muuten Keviniltä myös pienen improvisoidun laulusoolon Birkan keikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yolossa esimerkiksi on ollut koreografia alusta lähtien, ja ovathan he vähän tanssahdelleet musiikin rytmissä muutenkin aina. Mutta olisiko ennalta suunnitellut koreografiat tulleet varsinaisesti mukaan Karar i arbeit -albumin myötä? Ja sitten viime kesän kiertueella ilmestyi suunniteltuja koreografioita myös vanhempiin biiseihin? Toki he yhä myös improvisoivat askelia tilaisuuden tullen, varsinkin Axel. Ekan kerran huomasin muuten Keviniltä myös pienen improvisoidun laulusoolon Birkan keikalla.
Pa To Ta Na Kakossakin on koreografia. Video on tietysti tarvinnut sen ja se on aina toiminut hyvin lavallakin. Se, että joka kappaleeseen on mietitty mausteita, on varmaan tullut Karar i arbeitin kiertueelle.
Vierailija kirjoitti:
Toi tapa esitellä itsensä jokaisen keikan alussa on herttainen. Ja jotenkin nöyrä. Vaikka viime vuonna yksi biisi sai yli sata miljoonaa kuuntelua (tai varmasti paljon enemmän, koska tuossa taisi olla vasta yhden palvelun kautta kuunnellut), silti tulevat lavalle kuin aina ennenkin ihan kuin olettaisivat, että eivät nyt kaikki tiedä keitä he ovat.
Toinen ihana tapa on kysyä aina yleisöltä Mår ni bra? Kuultiinko tämä nyt laivallakin? Joskus täällä pohdittiinkin mitä tapahtuisi, jos yleisö joskus vastaisikin ei.
Minä vähän hämmästyin tuota "Mår ni bra?"- kysymystä. Hehän haastattelussa nostivat pilaillen esiin ruotsalaisten tavan kysyä "Hur mår ni?" ja sanoivat, ettei Suomessa saa kysyä sellaista. Ehkä se on sävyero. Hur mår ni on utelevampi.
KAJLAND on v. 2015 Ylelle tehty 9-osainen podcast ja sen jaksot kuultiin myös radiossa. Yle areenasta jaksot ovat poistuneet jo ajat sitten, muutta tosiaan Soundcloudissa löytyy 8 jaksoa. Oheisessa vanhassa artikkelissa juttua, mistä on kyse ja mitä pojat itse kertoivat sarjasta ja sen synnystä.
"Alla är välkomna till Kajland!" | X3M | Svenska Yle https://share.google/sXCRh3cB27B2Tf60B
En tiedä milloin ns. oikeat koreografiat ovat tulleet, mutta yritystä on ollut alusta lähtien.
Tässä Jakobin aina ihana, täysin holtiton improvisoitu, koreografian yritys Karalåtinin musiikkivideon lopulla. (Kohdasta 3:15 eteenpäin.) Voi kun olisikin päässyt näkemään tuon joskus livenä, tuohon ei aikuinen pysty.
Vierailija kirjoitti:
KAJLAND on v. 2015 Ylelle tehty 9-osainen podcast ja sen jaksot kuultiin myös radiossa. Yle areenasta jaksot ovat poistuneet jo ajat sitten, muutta tosiaan Soundcloudissa löytyy 8 jaksoa. Oheisessa vanhassa artikkelissa juttua, mistä on kyse ja mitä pojat itse kertoivat sarjasta ja sen synnystä.
"Alla är välkomna till Kajland!" | X3M | Svenska Yle https://share.google/sXCRh3cB27B2Tf60B
Onpa hyvä selostus.
"Kajland är en suverän stat i våra hjärnor. Det är ett skatteparadis, en charterort, en marknad, teaterscen, nyhetsstudio, ett bandrum Listan kan göras lång, konstaterar killarna."
Tuosta tulee mieleen entinen kollega, jonka nauru on niin vastustamatonta, että velatkin muttuu saataviksi. Näin tapahruu myös KAJlandissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skarvens död - vapise Iron Maiden 😊
Miettikääs mitkä ääripäät. Ruotsalainen kepeä ja ylipirteä poppismusa Mello-medleyssä (vaikkakin covereina) , ja räjähtävän vyöryvä hard-rock Skarvens dödenissä. Molemmat yhtä uskottavasti ja tyyliuskollisesti esitettynä. Skarvenista nyt ei ole nähtävänä liveä tai videota, mutta varmasti uskottava olisi sekin. Aika moneen pojat taipuvat.
Ei heitetä toivoa siitä, että saisimme joskus kuulla Skarvens dödin livenä. Joku haastattelu oli melko hiljattain, jossa Kevin sanoi että heidän ensimmäiset levynsä ja Kajland-jutut ovat huonoja paitsi Skarvens död on edelleen kova.
Ehkä Vaasassa?
On siinä ohikulkijoilla ihmeteltävää, mikä mökä kuuluu stadionilta. Eikös siellä pitänyt olla se Kaj, eikös se ollutkaan tänään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä milloin ns. oikeat koreografiat ovat tulleet, mutta yritystä on ollut alusta lähtien.
Tässä Jakobin aina ihana, täysin holtiton improvisoitu, koreografian yritys Karalåtinin musiikkivideon lopulla. (Kohdasta 3:15 eteenpäin.) Voi kun olisikin päässyt näkemään tuon joskus livenä, tuohon ei aikuinen pysty.
Ja Jakobin hymy heti alussa, kun hän laulaa "överkroppin bar". Ihan kuin hän olisi nähnyt vilahduksen tulevaisuudesta ja kiuasmainoksesta. :)
Vierailija kirjoitti:
Minusta Jakobin nuoruuden esiintymisissä on sellaista mainiotaa luontaista rytmiä. Erityisesti Tango taas ja kun siinä sanat ja liike yhdistetään viattomaan babyfaceen, on yhdistelmä täydellinen. Tuollainen musiikin mukaan meneminen vaatii nuorilta pojilta hieman uskallusta kun ollaan vielä sillä rajalla, että jos yleisö pitääkin sitä naurettavana. Onneksi heillä tuntuu olleen aina arvostava yleisö. Paikkakunnalla, jossa jokaisella on naapuri pelimanniporukassa, suhdaudutaan todennäköisesti kaikkiin esityksiin kannustavasti.
Ihanaa, kiitos linkistä!