Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemman kuolema ja syyllisyys

Vierailija
02.07.2025 |

Alkoholistiäitini kuoli kuukausi sitten ja siitä asti olen kokenut niin pahaa syyllisyyttä, että voin jo todella huonosti. Äitini oli herkkä ja rauhallinen ihminen mutta pahasti päihderiippuvainen. 

koko ikäni yritin häntä auttaa, mutta viimeisen vuoden aikana väsyin. En käynyt enää hänen luonaan ja soittonikin harvenivat. Viimeiset kuukaudet olivat rajuja, en olisi edes voinut lasteni kanssa sinne mennä. Kun kuolema koitti, valtava syyllisyys valtasi minut. Miksi en käynyt siellä enemmän? Miksi en yrittänyt ymmärtää? Koen olevani kamala ihminen ja elämän jatkaminen on vaikeaa. 

Luulin, että saisin rauhan kun alkoholistivanhempi kuolee. Kävikin päinvastoin. Olen levoton, rauhaton ja koen olevani surkea ihminen. 

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Minulla kuoli alkoholistiläheinen vuosi sitten, enkä ole päässyt eteenpäin. Joka päivä ajattelen häntä, pyydän anteeksi, mietin miten hän iloitsisi siitä ja tästä ja miten olisin voinut auttaa ja tehdä hänen elämästään parempaa. Hän olisi elänyt pidempään ja ollut onnellisempi.

Ehkä tuo on tyypillistä alkoholistin läheiselle. Minäkään en ollut paljon tekemisissä. Olisin voinut muuten ollakin, mutta hän oli aina minulle vihainen ja katkera. Sinun läheisesi ei ilmeisesti vihainen tai katkera ollut, joten sinulla voi olla vielä hirveämpi syyllisyys kuin minulla. Tai sitten se läheisen viha lisää syyllisyydentunnetta minulla. En tiedä.

Tuntuu että päihderiippuvaisen ennenaikainen kuolema on koko lähipiirin epäonnistuminen, josta ei pääse eteenpäin. Itse olen ainakin lamaantunut, enkä enää elä omaa elämääni tai anna huomiota niille terveille läheisilleni.

Vierailija
22/22 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle terapeutti sanoi, että terveen ihmussuhteen jälkeen suru on intensiivistä, mutta puhdasta ja menee suht' nopeasti ohi. Jos siihen liittyy syyllisyyttä ja/tai häpeää, se on yleensä merkki siitä, että suhde ei ollut terve. 

Kuulostaapa jyrkältä määrittelyltä. En ole samaa mieltä. Syyllisyyden tunne kuuluu ihmisyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän