Mitä tekisin toisin? Kommunikointi miehen kanssa
Törmään toistuvasti samaan "ongelmaan" potentiaalisen mieskumppanin kanssa. En tiedä, miten muokkaisin toimintaani niin, ettei hän aina loukkaantuisi.
Ongelmana on tilanteet, joissa kysyn hänen apuaan. Kärjistettynä ja pelkistettynä esimerkki: kaapinovea kiinnittäessäni kysyn, onko minun huomiotava asioita vaikkapa porakoneen käyttöön liittyen. Ja mies vastaa pitkällä viestillä, jossa kertoo miten vaikea ko asia on toteuttaa ja miten se tehdään, ja aikoo vielä myöhemmin neuvoa lisää videolla. Eli siis aina menee selityksissään laajalle tasolle, johon en edes kysynyt tai tarvitse neuvoa. Ja kun kiitän ja vastaan, etten kiitos tarvitse enempää neuvoa tai videota asian suhteen, loukkaantuu hän.
Tämä on toistuva juttu.... En jaksaisi kuunnella perusteellista kymmenien minuuttien esitelmää itsestäänselvyydestä, jonka jo tiedän. Mutta loukkaan miestä, kun kerron ettei hänen tarvitse sellaiseen vaivautua ja että tiedän nyt mitä teen.
Miten te muut toimitte näissä tilanteissa?
Kommentit (29)
No anna sen vaikka tehdä ohjevideo, ei kai sitä ole pakko katsoa jos et ohjeita tarvitse. Toivottavasti ei sitten käy niin että hoksaatkin jonkin asian vasta sitten kun homma menee pieleen ja sekin olisi siellä videolla kerrottu, mutta ei tullut mieleenkään että niinkin voisi käydä.
Nojoo, tietysti on turha suuttuakaan jos toinen vastaa että kiitos nämä neuvot jo riittää. Ja toisaalta kai positiivistakin että hän on valmis panostamaan asiaan niinkin paljon omaa aikaansa?
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin miehen luiskaan. Jotkut vaan on tuollaisia, että pitää naisia oletuksena lapsen tasolla olevana typeryksenä, jolle pitää selittää itsestäänselvyydet. Olen miesten alalla töissä ja tuollaisia miehiä on niin paljon, että naurattaisi jos ei itkettäisi. Sitten nuo äo 78 tampiot selittää vielä väärin itseään paljon kokeneemmalle naiselle, eivätkä usko olevansa väärässä.
Olen täsmälleen samaa mieltä ja tein kuten ehdotat. Mies sai lähteä, kun ei ymmärtänyt olla loukkaamatta tunteitani. Mies oli muuten kaikin puolin mukava ja komea, mutta en kestänyt tuota selittelyä ja väheksymistä. Kysyin yksinkertaista neuvoa miten kolaroida Tesla siten että en vahingoita itseäni, mutta auto menee vakuutusyhtiön varastoon. Mies ei voinut antaa yksinkertaista vastausta, kuten aja keula edellä laiturilta alas tms. Vaan alkoi vänkkäämään että se on vakuutuspetos ja rikos. En minä sitä kysynyt, eikä minua kiinnosta kuunnella jotain lakiopillisia neuvoja miehiltä. Miten on mahdollista että miehiltä ei saa ikinä yksinkertaista vastausta yksinkertaiseen kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin miehen luiskaan. Jotkut vaan on tuollaisia, että pitää naisia oletuksena lapsen tasolla olevana typeryksenä, jolle pitää selittää itsestäänselvyydet. Olen miesten alalla töissä ja tuollaisia miehiä on niin paljon, että naurattaisi jos ei itkettäisi. Sitten nuo äo 78 tampiot selittää vielä väärin itseään paljon kokeneemmalle naiselle, eivätkä usko olevansa väärässä.
Olen täsmälleen samaa mieltä ja tein kuten ehdotat. Mies sai lähteä, kun ei ymmärtänyt olla loukkaamatta tunteitani. Mies oli muuten kaikin puolin mukava ja komea, mutta en kestänyt tuota selittelyä ja väheksymistä. Kysyin yksinkertaista neuvoa miten kolaroida Tesla siten että en vahingoita itseäni, mutta auto menee vakuutusyhtiön varastoon. Mies ei voinut antaa yksinkertaista vastausta, kuten aja keula edellä laiturilta alas tms. Vaan alkoi vänkkäämään että se on vakuutuspetos ja
Eiköhän se mies tässä ollut se, joka väisti luodin.
Jos mies ei vielä oikein tunne sinua niin ei osaa antaa sopivan tasoisia neuvoja. Onhan siinä kai molemmin puolin jonkinlaista ärsyyntymisen vaaraa mutta luulisi tilanteen paranevan sitten kun tutustutte paremmin ja opitte kumpikin ymmärtämään mitä toinen osaa/tietää mitenkin hyvin ja missä ehkä tarvitsee neuvoja.
Jos tuohon esimerkkiin palataan, niin mies voi esim. tietää että osaat kyllä poraa käyttää ja sopivan kokoisen terän valita saranoiden ruuveille, mutta varoittaa ettet poraa liian syvälle tms. Jos ei sinua tunne niin on vaikeampi neuvoa juuri sitä asiaa mikä sinulle on ehkä epäselvää.
Mansplaining. Heivaa mäkeen. Tuo ei lopu koskaan, ei neuvominen, eikä loukkaantuminen. Hyvin raskas ihmistyyppi.
Mies tarvitsee fiiliksen, että häntä tarvitaan ja siksi hän alkaa tällä tasolla neuvomaan, mutta ikävää jos menee mansplainingin puolelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täsmälleen samaa mieltä ja tein kuten ehdotat. Mies sai lähteä, kun ei ymmärtänyt olla loukkaamatta tunteitani. Mies oli muuten kaikin puolin mukava ja komea, mutta en kestänyt tuota selittelyä ja väheksymistä. Kysyin yksinkertaista neuvoa miten kolaroida Tesla siten että en vahingoita itseäni, mutta auto menee vakuutusyhtiön varastoon. Mies ei voinut antaa yksinkertaista vastausta, kuten aja keula edellä laiturilta alas tms. Vaan
Taidat olla mies kun tuolla tavalla ajattelen. Häpeäisit. Miksi te miehet ette osaa käyttäytyä?
Öööö, kuka sitä apua kysyi aloittajan esimerkkiä lainaten, onko minun huomiotava asioita vaikkapa porakoneen käyttöön liittyen. Kun lopettaa typerät kysymykset loppuu myös typerät vastaukset.