Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhelimella metelöinti julkisissa (PK-seutu)

Vierailija
30.06.2025 |

Miksi tästä on tullut niin hyväksyttyä? Joka vaunussa on joku teini huudattamassa tiktokkia kaiuttimesta tai neropatti huutamassa kaiuttimesta tulevaan videopuheluun.

Miksei HSL tee asiasta mitään sääntöjä/linjauksia? Miksi tämä ylipäänsä koetaan heidän puoleltaan hyväksyttävänä, kun sen laskee merkittävästi kulkuvälineen viihtyvyyttä?

Tilanne pahenee koko ajan. Edes omien kuulokkeiden käyttö ei auta, möly kuuluu niistä läpi. Olen alkanut vain heti siirtymään pois vaunusta jossa joku huutaa, mutta seuraavassa on aina joku muu vastaavanlainen asiaton henkilö. 

Olisipa edes "quiet carriaget", eli erotellut vaunut joissa näin ei saa tehdä, sekin riittäisi.

En enää tiedä mitä tehdä. Omaan autoon ei ole varaa, olen opiskelija. 

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti jotkut kuvittelevat että puhelin on puhumista varten.

Ei tarttis aamuseiskan junassa alkaa selvitellä siskon serkun kummin kaiman sairaskertomuksia kovaan ääneen. 

tämä, pitäisi olla erikseen hiljaisuus-vaunut ja mölisijä-vaunut..toki sitten mölisijät saattaisi valittaa että muiden mölinä haittaa heidän mölinää :D t. se hiljaisuutta arvostava

Vierailija
22/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa neutraalilla äänellä heti, että laittaa kuulokkeet.

oppivat että muut ei tykkää heidän käytöksestä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin tyydyin kiristelemää hampaita ja korkeintaan mulkoilemaan meluajia. Nykyään sanon saman tien ja yhtään kainostelematta vieressäni, vastapäätä, takanani tai muuten lähellä puhelintaan kaiuttimella käyttävälle "laita kuulokkeet, kiitos - headphones, please". Kertaakaan ei ole kukaan väittänyt vastaan ja kuulokkeet ovat löytyneet tai puhelin laitettu äänettömälle. 

Samoin minä teen ja heti. Ei ole tullut vastaväitteitä.

Vierailija
24/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

monesti siellä viihdytetään myös rattaissa olevia lapsia antamalla heille luuri kouraan ja joku adhd piirretty täysillä pyörimään. Tää on varsin kiva työpäivän jälkeen kun  muutenkin kiristää..ja kyllä tulee omien kuulokkeiden läpi.

Vierailija
25/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni näin käyttäytyviä ihmisiä on ihan aiheellista kutsua apinoiksi. Meteli on samanlaista kuin viidakon asukeilla.

Niitä ne pääosin onkin, raahanneet perseensä Pohjolaan ilmaisen elatuksen ääreen. Lähes kaikki nuo ovat viidakosta lähteneitä, mutta viidakko ei ole lähtenyt niistä.

Ei mitään saumaa ajatella omia ajatuksiaan, keskittyä työpäivään. Apinoiden rääyntä koko ajan ylinnä.

Vierailija
26/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh hieman helpottavaa tietää, että en ole ainoa joka kärsii tuosta käytöksestä. Olen ajatellut olenko jotenkin herkkä, kun en enää halua kulkea julkisilla sen melun ja myös tauotta vilkkuvien mainosnäyttöjen vuoksi. Molemmat uusia, mutta nopeasti yleistyneitä ilmiöitä.

Olen huomauttanut asiasta ystävällisesti, pyytänyt tyyliin "voisitko käyttää kuulokkeita, kun kaikki täällä eivät halua kuulla tuota". Ei ole kukaan suhtautunut epäasiallisesti, mutta eihän tuollaista joka matka jaksa. Vaihdoin sähköpyörään, johon aion hankkia myös talvirenkaat.

Jotakin tuolle asialle pitäisi tehdä HSL:n puolelta.

Onko näille ulkeille koskaan asetettu mitään rajoituksia julkisella puolella? Tulkkejakin saavat ilmaiseksi (tai mehän ne maksamme) vuosikausia. Ettei vaan tarvitse vaivautua oppimaan suomea. Suomalaisia kyllä on kyykytetty ja määräilty.

Vierailija
27/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin tyydyin kiristelemää hampaita ja korkeintaan mulkoilemaan meluajia. Nykyään sanon saman tien ja yhtään kainostelematta vieressäni, vastapäätä, takanani tai muuten lähellä puhelintaan kaiuttimella käyttävälle "laita kuulokkeet, kiitos - headphones, please". Kertaakaan ei ole kukaan väittänyt vastaan ja kuulokkeet ovat löytyneet tai puhelin laitettu äänettömälle. 

Samoin minä teen ja heti. Ei ole tullut vastaväitteitä.

Kiitos, pitää opetella itse tämä myös. En ole oikein tiennyt miten ilmaista asia, muiden komentelu tuntuu niin luonnottomalta ja joskus kun jollekin teinille erehdyin sanomaan, niin se kurillaan laittoi isommalle ja jatkoi, samalla kun joku sen aikuinen sukulainen nauroi vieressä ja lopulta itsekin sanoi sille nauraen, että laita pois. Ei voi ymmärtää. 

Vierailija
28/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinat ottaa tilan mölyämällä menet valittamaan kuskille joka on runkkausvideota katsova apina. Suomipoika alistuu yhyy. Voivoi.

Vierailija
29/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan kaikki nyt asiasta palautetta HSL palautepalveluun. Ehkä jotakin tehdään, kun ongelma näkyy asiakastyytyväisyydestä vastaaville. Noista mainosnäytöistä voisi myös laittaa. Ihan tarpeeksi melua ja vilkettä kaupungissa muutenkin.

Kyllä ne nyt ihan hirveästi on kiinnostuneita siellä HSL konttorilla mitä asiakkaat ajattelee.

Vierailija
30/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarttis aamuseiskan junassa alkaa selvitellä siskon serkun kummin kaiman sairaskertomuksia kovaan ääneen. 

tämä, pitäisi olla erikseen hiljaisuus-vaunut ja mölisijä-vaunut..toki sitten mölisijät saattaisi valittaa että muiden mölinä haittaa heidän mölinää :D t. se hiljaisuutta arvostava

Tätä olen myös miettinyt, että pitääkö itse alkaa huutamaan tekopuhelua vastapäätä, että menee jakeluun. Kerran oikeasti tein tämän ja sanoin vielä "I CAN'T TALK NOW I'M ON THE TRAM AND I DON'T WANT TO BE RUDE TO OTHERS". Tyyppi ei reagoinut mitenkään. Kun nousimme raitiovaunusta, hän sanoi vielä, että hänen äänekkyytensä tarkoittaa iloisuutta, ei hän ole vihainen. Aivan kuin iloisuus olisi joku oikeutus huutamiselle. Yritin selittää, että ei sillä ole mitään väliä millä tuulella olet, jos en kuule omista kuulokkeistani sitä mitä haluan kuunnella, kun sinä huudat luuriisi. En jotenkin oikein usko, että meni jakeluun. Tuntuu uskomattomalta. 

Vierailija
31/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä maaseudulla ei ole Afrikan ja Lähi-idän nuoria herrasmiehiä, mutta kaupassa joskus on niitä mustia aasialaisia mummoja (Thiamaan tai jonkun Indokiinan "vaimoja" Suomi-reppanoille), jotka kävelevät kaupassa puhelimen kaiutin päällä ja selittävät sinne jotakin koko kauppareissunsa ajan. Ilmeisesti tulee johtajamummolta ohjeita eineiden ostoon.

Vierailija
32/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nöyristelee näiden edessä, meidät on kansakuntana kasvatettu häpeämään ja alistumaan vaikka kuinka ärsyttäisi. Ohjeistus olisi tultava ylemmältä taholta esim sakon muodossa, jotta asialle tapahtuisi jotain.

Vierailija
33/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan kaikki nyt asiasta palautetta HSL palautepalveluun. Ehkä jotakin tehdään, kun ongelma näkyy asiakastyytyväisyydestä vastaaville. Noista mainosnäytöistä voisi myös laittaa. Ihan tarpeeksi melua ja vilkettä kaupungissa muutenkin.

Kyllä ne nyt ihan hirveästi on kiinnostuneita siellä HSL konttorilla mitä asiakkaat ajattelee.

Olen joskus laittanut palautetta asiasta, ja vastaus on ollut, että saavat siitä paljon palautetta, ja "uudet ohjeistukset ovat työn alla". Varmaan 1-2v sitten laitoin ensimmäisen kerran viestiä ja sain tuollaisen vastauksen... ei ole näkynyt ohjeistuksia. Sakottaisivat vaan ihan suoraan.

Vierailija
34/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen myös miettinyt, että pitääkö itse alkaa huutamaan tekopuhelua vastapäätä, että menee jakeluun. Kerran oikeasti tein tämän ja sanoin vielä "I CAN'T TALK NOW I'M ON THE TRAM AND I DON'T WANT TO BE RUDE TO OTHERS". Tyyppi ei reagoinut mitenkään. Kun nousimme raitiovaunusta, hän sanoi vielä, että hänen äänekkyytensä tarkoittaa iloisuutta, ei hän ole vihai

Ongelma on siinä ettet huomannut piilovttuilua. Ne saa orkkuja kun niille alkaa tyhmät selittää. Mita sanoa? Ei jummarra rassisti!

Vierailija
35/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nöyristelee näiden edessä, meidät on kansakuntana kasvatettu häpeämään ja alistumaan vaikka kuinka ärsyttäisi. Ohjeistus olisi tultava ylemmältä taholta esim sakon muodossa, jotta asialle tapahtuisi jotain.

Kuten tiedät aika pitkälle ne saa mennä ennenkuin edes joku mitään uskaltaa sanoa, mutta sakon saa varmuuden vuoksi kantis. Ja tämä nykyinen hallitus on kaikkea muuta kuin kansan puolella. Kaikista pahin suomalaisten kyykyttäjä.

Vierailija
36/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se osoittaa aivan erityislaatuista aivotoiminnan vajetta, ehkä jopa jonkin aivolohkon kehittymättömyyttä huudattaa jotain puhelinta muiden kiusaksi. Aivan käsittämätöntä toimintaa mutta ei päivää julkisissa pk-seudulla ilman jumalatonta mekkalaa.

Vierailija
37/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähi-idän tulokkaat tämän tavan aloitti, ja nuoriso alkoi matkia.

Vierailija
38/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laiton palautetta HSL:lle, laittakaa tekin <3

Vierailija
39/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei HSL tee asiasta mitään sääntöjä/linjauksia?

Rassisi saaatanna sina appina sika rassisi mine thule kaarkku sodat ja paxaa ja sina saattanaa sikkat vain jahdata minut luoda minut ??! pthyi

Vierailija
40/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olen huomannut, että mm. Ukrainan pakolaiset tekee samaa. Kun olen useamman kohdalla pyytänyt, että käyttäisitkö kuulokkeita ja laittaisitko pienemmälle, niin pyörittelevät silmiä ja pilkkaavat.

Ukrainan keskim. ÄO on 90.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan