Tullit yms. maksut Amerikasta tilattaessa?
Löysin muutaman ihanan kenkien nettikaupan ja tietysti amerikkalaisia! Onko kellään kokemuksia tuolta valloista tilattaessa että kuinka paljon tullit yms. maksut oikein ovat? Ja jos niitä tulee miten niiden maksu käytännössä hoidetaan?
Kommentit (9)
Tullilla on muutama piste ympäri Suomea josta paketit voi noutaa. Eli jos olet vaikka Lapista sinun ei tarvitse lähteä hakemaan Vantaalta pakettiasi :) Ja olikohan se posti jonka pystyi valtuuttamaan (maksua vastaan tietenkin) tekemään tulliselvityksen ja hakemaan paketin tullista.
Kaikkia maksuja en enää muista, mutta varmaan tullin nettisivuilta löytyy tietoa.
Katso tullin sivuilta tarkemmat summat. Noin alle 50 e ostoksista ei mene tullia, koska tullimaksu jää liian pieneksi. Pienet kalliimmatkin paketit, esim. cd-levyt saattavat mennä ohi tullin.
Mä tilasin viime kesänä USAsta Expressivalta imetyspaitoja muutaman ja jos nyt oikein muistan niin oiskohan ollut viidenkympin hujakoilla (siis euroina). Tullimaksuja meni ihan älyttömästi suhteessa paitojen hintaan, oiskohan ollut kolmisenkymppiä. Oli viimeinen kerta kun tilaan EU:n ulkopuolelta :-)
Tullin sivuilta kuulemma jostain voi laskea tullimaksujen määrän. En koskaan käynyt katsomassa, mutta näin tullivirkailija mulle kertoi kun meinasin pyörtyä maksun määrästä :-)
Aika kallista lystiä, jossei sitten satu löytämään superhalvalla. Tilasin aikanaan edullisia äitiysvaatteita, ja kun päälle tuli tullit, niin olivat aika lailla suomen hinnoissa. Minulle se oli ok,tiesin sen tilatessakin, ja olin siihen varautunut.
Melkein kaikki jutut jää kyllä tulliin. Kirjat, cd:t, dvd:t ovat tullivapaita. Myös muista, jos arvo alle 50 eur, tullia ei mene (olikohan tuo nyt se raja). Jokaisella tuotteella on oma tulliarvo. Esim kengillä voi olla eri tullimaksu% kuin vaatteella. keskimäärin tullimaksu vaatteiden osalta on 12%. Lisäksi tulee alv-joka on 22%. Ja postikulut. Jos tullipostia ei ole lähellä, voit valtuuttaa postin hoitamaan sen puolestasi. Mutta se on arvokasta lystiä, perivät siitä muistaakseni 16-20 eur.
Arvo taitaa olla tuo 50 Usd muistaakseni.
Sen ylimeneveistä tuotteista täytyy maksaa tullit ja verot. Esim. jos tavaran arvo on 60 Euroa, nimikkeen tulli on 12 % maksat tullia 7,2 Eur sekä arvonlisäveroa 22%
tavaranarvoista ja tullista. Eli tavaran arvo on 60 Eur+ tulli 7,2 Eur,=alv on 14,78 Eur. Eli yhteensä 21.98 Eur. ( alv+ tulli)
Nimikkeiden tullit löytää tullin sivuolta taricista ja aina voi tullineuvonnasta kysyä nimikettä. Ne on aina välillä aika kimurantteja
mä tilaan usein t-paitoja tai kestovaippoja Jenkeistä. Musta se tullivapaa raja on ollut tekstiileillä (joihin siis kestovaipatkin kuuluu) jotain vähän yli 30euroo-sisältäen postikulut. Eli hinnoista riippuen 1-2 t-paitaa tai pari vaippaa saa tilata tkerralla tullitta. Kenkiä tilatessa kannattaa eka selvittää, toimittavatko niitä mantereen ulkopuolelle. Usein lisenssi tms. määräykset kieltää jalkineiden tuonnin, en tiedä miks. Jenkeissä on esim. myynnissä kivoja (pikku)lasten vaelluskenkiä (esim. Merrellin valmistamana), joita ei myydä ulkomaille.
Keväällä tilasin mekon joka oli 50EUR - tullit oli 20EUR
Minäkin olen löytänyt monta ah...niin ihanaa kauppaa sieltä, mm. Ralph Laurenin nettikaupan. Ralphilta näpyttelin ja käytin aikaa ikuisuuden johonkin ale-aikaan ja sitten siinä kävi niin, että eivät suostuneet toimittamaan tilausta Eurooppaan, eli kannattaa myös tsekata mikä nettikauppa toimittaa tilaukset " outside US" . Kaikki eivät sitä automaattisesti tee.
Ja tulli%:sta...se voi vaihdella vaatteissakin jopa materiaalin mukaan. Eli jos tullivapausraja ylittyy, niin tulli peritään koko summalta ja siihen tullilliseen summaan lisätään 22% alvia. Ja " kaupan päälle" saa yleensä tympeän tullitätin (tai setän) " palvelun" . Eli järkevintä on tehdä joko hurjan edullinen tilaus tai sitten jättää se alle 40usd (sisältäen toimituskulut). Muuten ei kannata.
maksamaan mitään tullimaksuja kun olen tilannut USA:sta. Tuotteiden arvo on ollut 5-40¿. Joko minulla on ollut hyvä tuuri, tai tullia ei kiinnosta pienet ostokset (tuotteet ovat olleet melkein aina lasten vaatteita).
Mutta kerran tilasin Aasiasta, tuotteen arvo oli n. 30¿, ja tämä tuote jäi tulliin. Sain tullista kirjeen, ja minun piti mennä hakemaan paketti Helsinki-Vantaan lentokentän vierestä kaikkien maksu- yms. tuotepapereiden kera. Tullissa paketti vielä avattiin (tai minun piti avata se virkailijan katsoessa). Tullia piti maksaa muistaakseni 22% ja vielä jotain päälle koko summasta (tuotteen hinta, postikulut ja maksamani vapaaehtoinen vakuutusmaksu).