Saako sektion helposti jos vauva perätilassa?
Viikkoja on 36 ja vauva on kääntynyt perätilaan. Mahassa on sen verran hyvin tilaa, että tuntuu pyörivän siellä ihan mielensä mukaan. Aamulla on oikein päin, nyt taas potkii nivusiin :(
Ensi viikolla on kääntöyritys mutta enpä usko että tuo jää raivotarjontaan.
Meillä lapset ovat tuupanneet olemaan nelikiloisia enkä sellaista kyllä ala synnyttämään perätilassa vaikka kuinka lääkärit katsoisivat, että se mahtuisi lantiosta tulemaan. Mitenhän suhtautuvat jos en halua ollenkaan että röngteneitä aletaan ottamaan?
Entä miten tämmöisen hyrrän kanssa tehdään joka on tänään näin ja huomenna toisin päin, varataankohan sektioaika suosiolla vai pitääkö jännätä loppuun asti miten päin sattuu olemaan kun synnytys käynnistyy?
Kommentit (4)
Valmennuksessa kätilö kertoi että Kotkassa perätilassa olevat leikataan " automaattisesti" , ei kuulemma paljon kysellä... Mutta esim. Tampereella ehdotetaan ihan normaalia alatiesynnytystä. Kuulemma syynä se että Tre on yliopistollimen sairaala ja paras apu on aina saatavilla. Kotkasta matkaa Helsinkiin on kuitenkin reilun tunnin verran, jos sattuu jotain menemään pieleen....
kiksu76:
Valmennuksessa kätilö kertoi että Kotkassa perätilassa olevat leikataan " automaattisesti" , ei kuulemma paljon kysellä... Mutta esim. Tampereella ehdotetaan ihan normaalia alatiesynnytystä. Kuulemma syynä se että Tre on yliopistollimen sairaala ja paras apu on aina saatavilla. Kotkasta matkaa Helsinkiin on kuitenkin reilun tunnin verran, jos sattuu jotain menemään pieleen....
Niin siis kyllä se esim. Tampereellakin on niin että edellytykset pitää olla... Kyllä ne sielläkin katsoo mahtuuko syntymään turvallisesti peppu edellä. Mulla oli esikoinen perätilassa ja Tays:issa syntyi suunnitellulla sektiolla :) joten kokemusta on... Mutta siinä suhteessa olet oikeassa, että jos edellytykset alatiesynnytykseen on niin kovasti yrittävät suostutella siihen.
Meidän kuopus syntyi alateitse, vaikka oli perätilassa. Ja synnytys oli yleensäkin huomattavasti helpompi kuin ns. normaali esikoisen synnytys. Vauvan peppu oli niin pehmeä, että se tuli tosi helposti sieltä ulos. Esikoinen painoi 3750g ja kuopus 3485g. (ponnistusvaihe perätilasynnytyksessä 2min)
Mulla oli tietty pelko synnytystä kohtaan, mut alakautta halusin silti yrittää. Olen isokokoinen ja kun vauvan painoarvio oli sen verran pieni, niin estettä ei ollut. Itsekin tunnen paljon nykyään sektiolla synnyttäneitä, mut muutama tuttu on ite tullut alakautta, kun ovat olleet perätilassa. Mut kaikki aina katotaan tilanteen mukaan. Tsemppiä joka tapauksessa!
Mutta jokaikinen perätilavauva jonka tiedän(ja niitä on noin viisi) on tullut sektiolla ulos. Ja näitä synnytyksiä on ollut ympäri Suomea. Jokaisella kerralla äiti on joko saanut itse päättää tai se on päätetty äidin puolesta.
Sanot vaan, että haluat sektion ja eiköhän se ole sillä sipuli, varsinkin jos edelliset vauvat ovat olleet kookkaita.
Tsemppiä!