Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olet vähentänyt kulutusta?

Vierailija
30.06.2025 |

Itse jätin uuden tietokoneen ostamatta ja aion pärjätä vanhalla vielä jonkun aikaa.

En osta kuin pakolliset uudet vaatteet. 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään.

Vierailija
2/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän säästää sähkössä, johon minulla on korkeille hintapiikeille muutama vaivaton keino.

Kulutusta vähennän käyttämällä vaatteeni loppuun, niin ettei niitä enää voi korjata. Olen ompelutaitoinen.

Ruuassa säästän ostamalla punaliputettuja ja kauppojen omia merkkejä, joista jotkut ovat parempia kuin brändituotteet.

Pakastan leipää, kalaa ja vihanneksis, jos niitä tulee tutuilta tai omasta sadosta liikaa.

Lenkillä otan talteen palautuspullot ja -tölkit samalla kun kerään muut roskat. Minulla on harvennetut jätteenkuljetusajat. Vesihanat ovat vettäsäästävät. Sitä mukaa kun lamput hajoavat, vaihdan ne energiansäästölamppuihin.

Tankkaan, kun bensa on halvinta eli yleensä alkuviikosta. En käytä alkoholia, enkä tietenkään polta. En osta eineksiä, virvoitusjuomia tai makeisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy ulkona syömässä enkä kahviloissa. Leikkaan itse hiukseni. Huollatan vanhaa autoa sukulaismiehellä edullisesti. Käytän vaatteet loppuun ja korjaan niitä minkä pystyn. Ostam hävikkiruokaa -60% alesta iltaisin. Vaihdan puhelimen uuteen malliin vasta kun entinen on niin vanha että siihen ei saa päivityksiä. Kuljen polkupyörällä työmatkat ja muutkin lyhyet matkat kaupungissa. Kasvatan itse osan syömistäni kasveista ja vihanneksista.

Vierailija
4/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin sähköautoon, jonka käyttökulut tuovat parin tonnin säästön vuodessa. Käyn kaupassa kerran viikossa ilta-aleaikaan. Lopetin kahvinjuonnin lähes kokonaan. Alkoholia en osta enää lainkaan edes saunajuomaksi. Yhden yön työmatkoilla nukun autossani. Kaikki maksukanavat lopetin. Ylipäätään kaikille kivoille houkutuksille olen alkanut laittamaan jarrua. Esimerkkinä elokuvissa käynti. Kerran vuodessa riittää ja samoin keikat. Lähden vain jos on itselleni oikeasti merkityksellinen bändi.

Vierailija
5/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyin kala-kasvissyöjäksi. Luin kirjan Planetaarinen ruokavalio, ja siinä kerrottiin miten ruoantuotanto, varsinkin liha ja maitotuotteet, tuottavat todella suuren osan ihmisten ilmastopäästöistä. Vegaanius olisi kaikkein paras ympäristön kannalta, mutta siihen en ollut valmis, ja kala-kasvisruokavalio oli kirjan laskelmien mukaan kuitenkin todella suuri parannus verrattuna perinteiseen sekasyöntiin. Lisäksi se on terveellistä.

Vierailija
6/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää vähentää kulutusta? Ei tämä maailma toimi jos kukaan ei kuluta. 

Vierailija
7/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän säästää sähkössä, johon minulla on korkeille hintapiikeille muutama vaivaton keino.

Kulutusta vähennän käyttämällä vaatteeni loppuun, niin ettei niitä enää voi korjata. Olen ompelutaitoinen.

Ruuassa säästän ostamalla punaliputettuja ja kauppojen omia merkkejä, joista jotkut ovat parempia kuin brändituotteet.

Pakastan leipää, kalaa ja vihanneksis, jos niitä tulee tutuilta tai omasta sadosta liikaa.

Lenkillä otan talteen palautuspullot ja -tölkit samalla kun kerään muut roskat. Minulla on harvennetut jätteenkuljetusajat. Vesihanat ovat vettäsäästävät. Sitä mukaa kun lamput hajoavat, vaihdan ne energiansäästölamppuihin.

Tankkaan, kun bensa on halvinta eli yleensä alkuviikosta. En käytä alkoholia, enkä tietenkään polta. En osta eineksiä, virvoitusjuomia tai makeisia. 

Saako jostain vielä ostaa energiansäästölamppuja? Luulin, että niitä ei enää myydä. Kaikkialla on vain Led-lamppuja.

Vierailija
8/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidäkään

Vierailija
9/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin rengaspaineita.  0.4 litraa/100km putosi

Vierailija
10/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kohta se ei enää toimi kulutuksen takia.

Vierailija
11/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pitäisi vähentää lähinnä sellaista kulutusta, joka on vahingollista maapallolle. 

Vierailija
12/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pitäisi vähentää lähinnä sellaista kulutusta, joka on vahingollista maapallolle. 

Maapallo on iso kivi

Vierailija
13/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki turha ostelu pois. Aiemmin olen ostellut siis vaikka vaatteita ihan vaan huvikseen, nyt korkeintaan huippulöytöjä kirpparilta tai sitten kaupasta vain tarpeeseen, eli rikki tai pieneksijääneen tilalle.Herkuttelu on vähentynyt...

Vierailija
14/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako jostain vielä

Led-lamput on paljon vähemmän energiaa kuluttavia kuin ne ns. energiansäästölamput.

Vierailija
15/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä maailma kestä tätä kulutusvauhtia. Ihmisiä on aivan liikaa ja kuluttavat aivan liikaa. Miksi kaiken on aina kasvettava kun se johtaa tuhoon jo meidän elinaikanamme?

Vierailija
16/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vähentänyt. Lähitulevaisuudessa kyllä pitäisi, mutta hammaslääkärissä pitäisi käydä, uudt silmälasit tarvitsen ja tää läppäri vetelee viimeisiään (on WIndows 10). Mutta kun noi on hoidettu on pakko, ja sen sijaan yrittää laittaa rahaa sivuun.

Vierailija
17/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap päivystää vanhalla pöytäkoneellaan 😆

Vierailija
18/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maapallon resurssit on rajalliset.

Vierailija
19/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako jostain vielä

https://www.k-rauta.fi/kategoria/sahko-ja-valaisimet/lamput/energiansaa…

Vierailija
20/38 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Led-lamput ovat niin halpoja että säästä enemmän kun vaihdat kaikki sellaisiin heti